Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Snuppa blir fire mnd i morgen, og denne uken har vi begynt å prøve at hun skal klare å sovne selv. Hittil sovner hun kun ved puppen eller i vogna på tur. Hun har ikke villet ta smokk, men for to kvelder siden klarte jeg å få henne til å sovne med smokken, og jeg vil fortsette å prøve på det. Så, det jeg lurer på er: er det normalt at de gråter en fem, ti minutter før de sovner eller skal jeg unngå dette for en hver pris? Har lest mye om gråting og spedbarn, og at dette kan oppleves som meget traumatisk. Derfor tar jeg henne alltid opp etter to, tre minutter (jeg tar tiden haha). Samtidig er hun jo vinterbarn, så jeg har ikke hatt mulighet til å ta henne opp av vogna når hun gråter der. Og hun sovner jo alltid til slutt, selv om hun gråter. Det tar ca 5-10 min i vogna, og da gråter/klager hun før hun sovner. Noen ganger er det vræling også, da koser jeg med henne og prater slik at hun vet jeg er der.

Hva mener dere om dette? Skal jeg prøve å vente i 5-10 minutter når jeg legger henne? Er først ogmfremst kveldstid dette gjelder. Jeg ligger gjerne med henne på soverommet (hun sover i vår seng), da hovedsaken er å få henne til å sovne uten pupp. Jeg er absolutt imot skrikekurene, men jeg lurer på om hun er av typen som må gråte litt før hun sovner. Hjelp?

Fortsetter under...

jeg tror det er normalt at de gråter.. her så kan hun ofte gråte 5-10minutter før hun legger seg til ro for å såve. Tror de er sånn fordi de er overtrøtte. Hos oss så blir det ikke bedre om vi tar henne opp, hun girer seg heller mer opp.. så jeg bruker å så ved siden av og snakke med henne, synge litt og kose henne på kinnene. det fungerer best for oss da :)

Hvis hun sovner etter 5-10 min med gråt så må hun kanskje gråte litt før hun sovner? Noen babyer må det. Jeg tenker at sålenge du er der med henne og trøster så har de ikke vondt av å gråte litt, du kjenner nok selv når du må ta henne opp :-)

Min gutt begynte og sovne selv i sengen når han var 4 mnd, han klaget alltid litt før han skulle sove, men sovnet alltid etter 5 min etter litt klaging, men begynte han å gråte skikkelig tok jeg han opp, men her var ikke sovning ved puppen noe problem, han var vandt til å bli bysset i søvn, så jeg bysset mindre og mindre,begynte han å gråte, bysset jeg litt til, når han roet seg sluttet jeg å bysse, tilslutt sovnet han, og ble vandt til mindre og mindre byssing. Tilslutt kunne jeg legge han rett i sengen etter mat og han sovnet av seg selv.

Det ble pupp idag og, gitt. Men på den positive siden kan jeg nå stå opp etter hun har sovnet, det har ikke gått før. Jeg sitter og synger/koser, men det går ikke, hun blir helt fra seg. Med en gang puppen kommer blir det stille og hun sovner raskt. Får vel kanskje vente noen uker og prøve igjen. Har som mål å få henne til å sovne selv før sommeren, så får vi se:)

Vi prøver å avvenne vesla med å bli bysset i søvn mens jeg går frem og tilbake på soverommet og ammer ;) i dag nektet jeg å bysse. Bare ammet henne i vår seng. Hun skrek i 1 minutt så roet hun seg hehe. Neste skritt er å sovne uten pupp. Håper du får det til og at du kan komme med gode råd til oss;)

Annonse

Jeg lot henne skrike i fire minutter i går. Huff! Føler meg jo som satan der jeg sitter. Den ene dagen jeg fikk henne til å sovne med smokk, la jeg henne i "ammestilling" for natten og holdt smokken inntil, men det funket ikke igår:/ Vi har natursutten, men hun ville ikke ta den (nå er det riktignok en stund siden jeg testet den, så skal prøve på nytt). Men hun tar den ene fra MAM eller hva det heter, den som er ganske flat.

Er liksom så usikker på hvor stor skade hun tar av å gråte mer enn noen minutter. Skal uansett pushe mer på smokk om dagen:)

Kom gjerne med "bruksanvisningen" dersom dere finner den først, Novemberspire;)

Det er jo forskjell på om ungen gråter mens du er der og stryker henne over hodet eller på magen og om ungen ligger alene i et mørkt rom og uler!

Ungen tar ikke skade av å gråte i noen minutter mens du er til stede og trøster!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...