Vicky 83 Skrevet 22. mars 2013 #1 Skrevet 22. mars 2013 Gutten min blir snart tre år, og han sover fortsatt i barnehagen. Usikker på hvor lenge vi skal la han fortsette med det. Tror han pleier å sove ca en time. Sover 10-11 timer om natten. Legger seg klokken 20. Godt humør på ettermiddagen og virker ikke som han er sliten etter barnhagen. Noen ganger har han ikke sovet i barnehagen, men kan ikke merke noen tydelige forskjeller på han da verken i overskudd eller nattesøvn. Jeg har hele tiden tenkt at det er godt å få en pause fra barnehagelivet midt på dagen samt at hvilen reduserer barnets våkne timer i barnehagen. Men nå er jeg usikker på om vi bør kutte det snart. Når finværet kommer er det vel gjerne kjekkere å gå ut for å leke med de andre barna? Eller skal vi vente til etter sommerferien?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 22. mars 2013 #2 Skrevet 22. mars 2013 Min datter blir 3 år nå i april og hun sover fortsatt i barnehagen. Hjemme sover hun ikke på dagtid, men barnehagen mener at hun er sliten på dagtid (mistenker ikke at det er de ansatte som er slitne og vil ha pause, for det er flere unger på avdelingen som ikke sover;) ). Hun har alltid vært et sovedyr og jeg var en stund oppsatt på at hun skulle slutte å sove på dagtid i barnehagen, men jeg lot det være for det ser ut til at barnehage har rett og at hun trenger en liten blund Slutter sikkert med dagsoving til høsten. Så lenge hun sovner fint på kvelden og sover hele natta så stresser jeg ikke noe med det.
Ikkesåallerværst Skrevet 22. mars 2013 #3 Skrevet 22. mars 2013 Min sov i bhg til han var 3 år og to måneder. Da hadde han en lengre periode sovnet i nitida, men våknet likevel 6/5.30. Det hjalp ikke å korte ned lurene. Men han sovner fortsatt nesten alltid på vei hjem fra bhg, og kan være vanskelig å vekke. Og hvis vi kjører blir lenge, sover han lett to timer.
Trimsi Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 mine to sønner trengte en lur midt på dagen også et par måneder etter fylte 3 år. Tror det er flott å ha denne pausen i løpet av en hektisk barnehagedag. Det dreier seg jo bare om en time, så han går ikke glipp av så mye.... Det kan jo hende at han av selv finner ut etterhvert at han ikke vil sove mer. Du er heldig som har en "soveunge" unger har jo godt av god søvn. Kjenner mange med små som sliter med trøtte sutrete unger som nekter å ta seg en lur på dagtid og som ikke vil sove på kvelden.
mamman til to gutter Skrevet 23. mars 2013 #5 Skrevet 23. mars 2013 Jeg har også en gutt på snart 3år som fortsatt må sove i barnehagen. Han er nesten den eneste som fyller 3år før sommeren som fortsatt sover og han blir ofte sur fordi han må sove. Hvis han ikke sover, så blir hele ettermiddagen og kvelden håpløs fordi han sutrer og hyler hele tiden fordi han er ekstremt trøtt. Inntil nylig har vi ikke begrenset søvnen på dagen i det hele tatt, så innimellom sov han 3timer på dagtid uten at det gikk utover søvnen på natta. Nå har vi merket at vi må begrense sovingen, så jeg regner med at det er begynnelsen på slutten og at han hvertfall slutter å sove før høsten da han begynner på stor avdeling.
nina har ei lita jente Skrevet 27. mars 2013 #6 Skrevet 27. mars 2013 jenta mi er 3 år og 2 mnd... prøvde å kutte ut duppen på bhg men det resulterte i sur unge som sovnet i 5 tiden... så tenker å prøve til sommen, litt enklere når det går mot lysere tider...
snøsnø Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Vi lot barnet bestemme litt selv vi. I barnehagen ble det "forlangt" at hun lå for å prøve å sove i ca 30 min (sov ute i vogn). Sovnet hun ikke, fikk hun komme opp (dette etter avtale med oss). Hvis hun var veldig "våken" ved hviletid lot de henne ligge å slappe av på brisken. Hjemme sov hun litt på dagtid til nærmere 3,5 år. Det er nemlig slik for vårt barn at det er mer slitsomt å være hjemme med mamma og pappa enn å være i barnehagen fordi vi er så aktive!
Gjest Cilla&Ian Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Jeg har en sønn på 3 1/2 år og han sluttet å sove i barnehagen da han var 2 1/2 år og det var fordi han ikke trengte å sove, sønnen min sover fra 7 om kvelden til 6 om morgenen og det er det som er vanen hans, en og annen sjelden gang har han sovnet på sofaen etter barnehagen fordi de kanskje har vært lengre ute på grunn av pent vær så han er ekstra sliten og da vekker jeg ham og så prøver jeg å finne på noe annet slik at han kan legge seg når kl blir 19. Men tilbake til deg, så skal du ikke bekymre deg, han venner seg av det av seg selv, latt ham sove i barnehagen, det er tydelig at han trenger det, og så lenge du ikke har noe problemer med å legge ham på kvelden så skal du bare latt han sove
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå