Gå til innhold

Hva har man i vognen?

Anbefalte innlegg

Det er enda 10 uker til min termin, men hva skal man ha i vognen når babyen er født om sommeren? Jeg tenker hvis det er over 20 grader ute, trenger babyer fortsatt dyne i vognen da, eller holder det med et tynt teppe?

Jeg er førstegangs altså, så jeg aner virkelig ikke hva jeg trenger..

Vognen er Emmaljunga. Mulighet for god lufting.

Også sånt trekk til å ha over bena og sånn :)

Hvis babyen har på seg body + sparkebukse, hva trenger den i vognen om det er mellom 20-30 grader?

Hva trenger den hvis det er 10-20 grader? (Håper jo ikke på så dårlig sommer, men det hender jo en regnværsdag at det er litt kjølig).

Håper på noen tips :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144031400-hva-har-man-i-vognen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg hører ikke til her lenger, men kan jo komme med noen innspill:)

Jeg fikk min andre i mai. Brukte dyne i vognen når det var rundt 10 grader. Ble veldig varmt en periode i juni og da hadde jeg kun et helseteppe, ellers ingenting. På det varmeste lå jenta i bare bleie:)

Du kommer til å merke hva som er passende. Hvis du er usikker så kjenn på babyen. Tror de fleste har på mer enn nødvendig, fordi man er redd de skal fryse. Så blir det ofte det motsatte, at de blir altfor varme.

Jeg styret fælt med dette første gangen. Var så usikker, varmt/kaldt osv. Fikk beskjed om å kjenne på huden ved nakke rygg osv. Det faller på plass det det, så ingenting å bekymre seg for:)

Takk for tips :) ! Har ikke voksipose, tenkte egentlig å ikke kjøpe det før til høsten (august, september), jeg satser på varm sommer, hehe. Men skal vel ha endel tepper, og dyne skal jeg skaffe og. Tenkte på saueskinn ja. Jeg skal ha 1-2 stk. :)

Endret av Blomstogbier

Jeg ville ikke brukt voksipose om sommeren, det blir altfor varmt. Det er en pose beregnet for høst og vinter. Kommer til å bruke tykke pledd, evt veldig tynn dyne hvis det blir en kjølig sommer. Et ullteppe, og trekk over bagen må bli varmt nok tenker jeg hvis det er 10 varmegrader ute på sommeren.

Annonse

Er uansett bedre om de er litt for kalde enn om de er for varme.. :-) tenk litt på hvordan du selv ville hatt det om du skulle ligget i ro ute.

Ja, har hørt det ikke er bra med for mye varme..

Synes det er så vanskelig å vite!! Babyer blir vel lettere kalde enn oss voksne?

Min første kom i juni og det ble en god og varm sommer...

Vi hadde saueskinn i bunn, hadde et teppe og så brukte jeg ovte det trekket som er over bagen i vogna. Det tok for det som eventuelt var av vind eller bris....

Avhengig av temperaturen hadde hun et tynt ullteppe eller helseteppe og så gikk det mye i ull/silke tøy - særlig på overkroppen. Er jo ikke noe særlig at de blir klamme på ryggen heller der de ligger....

Var særdeles sjelden at gutten min aksepterte å ligge i vogn den første sommeren men han er i likhet med sin far veldig varmblodig! Han ble helt våt i håret om jeg la ham på lammeskinnet (fra nøstebarn) så det måtte jeg droppe. Stort sett lå han kun i kortermet body på de varmeste dagene. Spesielt om det regnet og jeg måtte ha det tette og klamme regntrekket over.

Jeg trur det beste er å regulere med tepper og ikke med klær. Mye enklere å ta av et teppe enn å skulle kle av en sovende baby. Overoppheting er uansett ikke bra (økt fare for krybbedød), men bare kjenn med hånda i nakken på babyen :-) Syns uansett det største problemet var å skjerme for sola på trilleturer! Men jeg gikk ikke mer enn 9-10 trilleturer det året så andre har nok bedre tips :-)

Endret av Madolyn&Muffin

Ok :) Takk for tips. Har kun 1 kortermet body, men kan jo kjøpe flere, ser det har kommet noen i butikken allerede.

Sikkert sant det at det er enklere å regulere med tepper enn med klær. Men den norske sommeren har en tendens til å noen ganger være både kald og varm, så har noen sparkebukser og diverse også. Får vel bare se det an, og spørre her inne etterhvert hvis jeg lurer på noe :)

Men skal ha noen tepper liggende, litt forskjellige. Både ull og bomull.

• 2 uker senere...

Dette har jeg lurt litt på også - har termin om ca 5 uker. Mai kan jo være lunefull, så har lagt et lammeskinn i bunn av vogna, og tenker å bruke dyne eller pledd og trekket over alt etter temperaturen ute.

Har både lang- og kortermede bodyer, så kan variere det også utover sommeren alt etter hvordan den blir. Har et par bodyer i ull/silke, men de er veldig små så kan neppe bruke de så veldig lenge. Resten er stort sett i bomull. Men godt poeng i at det er lettere å justere med dyner/pledd enn med klær :)

Utenfor huset hvor jeg regner med at vogna kommer til å stå når hun skal sove ute, kan det bli veldig varmt, og vogna er svart, så jeg kommer nok til å være veldig hønemor en stund til jeg finner ut hvor varmt det blir inni vogna! Ved nærmere ettertanke kanskje jeg skal sette den ut der innimellom nå, for å i alle fall få en indikasjon på hvor tett den er/hvor god luftingen er. Blir jo noe litt annet med en baby inni, men en viss pekepinn kan det jo gi... Og så kan bikkja bli vant til at den står der i nærheten av ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...