Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er nå 3,5 mnd. Hun får bare MME. Kan vi begynne med smaksprøver på grøt nå? På 3 mnd kontrollen sa helsesøster at vekten hadde flatet litt ut, og at hun burde få måltider oftere. Men det er ikke så lett når hun er mett...

Hun får mat ca hver 2-3 time på dagen. Om natten sover hun ca 10-11 timer med to måltider.

Skrevet

jeg ville ventet til passert 4 måneder. men spør hs da vel. bare hun går opp og ikke ned, så er det ingen fare. om hun virker fornøyd ellers :) virker som hun får mme som hun skal iallefall. spiser mere enn min på 5 måneder, som bare får mm. + grøt en gang dagen

Skrevet

jeg begynte med grøt når hun var så gammel, gikk helt fint...

Skrevet

Hvis HS mente det var ok hadde hun jo anbefalt det når vekten flatet ut.

Hun anbefalte mer MME.

Og hvis du er usikker ville jeg heller ringt HS som kjenner ditt barn.

Skrevet

Ja, helsesøster anbefalte mer MME, men jeg får ikke i henne noe mer enn det hun drikker nå. Det er derfor jeg vurderer å begynne med smaksprøver på grøt.

Men kanskje vi skal vente to uker til hun er 4 mnd...

Gjest Lillee&mamsen<3
Skrevet

Ja, helsesøster anbefalte mer MME, men jeg får ikke i henne noe mer enn det hun drikker nå. Det er derfor jeg vurderer å begynne med smaksprøver på grøt.

Men kanskje vi skal vente to uker til hun er 4 mnd...

Du kan jo prøve å øke hvert av måltidene med 10-20 ml mens du venter til hun er 4 mnd?

Skrevet

Jeg begynte med grøt da snuppa var 3,5 mnd. Flatet også ut på kurven, og hs mente jeg måtte begynne med grøt eller mme. Så da ble det grøt. Gikk helt knirkefritt det, nå er hun snart 5 mnd og er oppe i full porsjon grøt på kvelden, en fruktmos på formiddagen, og har startet med å smake litt på middagsglass fra 4 mnd. Og nå har hun fått litt mer valk, så det funker:-)

Skrevet

"Flatet litt ut" behøver ikke å bety at hun har sluttet å legge på seg. Det er helt vanlig at vektprogresjonen svinger litt. Hadde hun vokst mye i lengden? Da er det ikke alltid at vekta går like mye opp.

Skrevet

Jeg gir henne så mye hun vil ha til hvert måltid. Er litt forskjellig, men stort sett rundt 70-80 ml.

Hun har ikke skutt fart i lengden nei;) Men ligger fint der hun skal på den kurven. Bare vekten som flatet litt ut.

Har kjøpt babyvekt, så veier henne flere ganger i uken bare for å følge med. Og hun legger jo på seg, bare ikke så mye som hun burde.

Skrevet

Uff.., de er jo så små når de er 3,5 mnd.

Hadde enten ringt HS for tips, eller ventet til 4 mnd.

Skrevet

Men vet du, det kommer litt an på når hun er født i forhold til termin? Med eldste vår så begynte vi med grøt når han var 3,5 mnd, og det har gått kjempe fint. Han ble født 1 uke på overtid. Da var de hs som sa at nå virket han klar.

Om babyen virker å få vondt i magen av det, så venter du litt til. To uker har ikke så mye å si, hvertfall ikke om hun er født over termin.

Skrevet

Vi startet også da poden var 3,5 måned, etter råd fra helsesøster da jeg skulle begynne å jobbe litt igjen. Poden er født 9 dager på overtid, og var klar som et egg. Han skjønte fort poenget, og var oppe i full porsjon på et par uker.

Skrevet

Min er 3 mnd og har visst ikke god nok vektøkning. Jeg spurte også om vi _må_ vente med grøt til fire mnd eller om vi kunne prøve en uke eller to før (hun er født en uke etter termin). Er litt vanskelig å få frøkna til å spise mer mme når hun er mett, gitt.

Jeg fikk på ingen måte "lov" til å forsøke litt grøt littegrann tidligere. Men synes da vi som foreldre får avgjøre det og heller ta evt konsekvenser.

Meh..

Skrevet

Min begynte med grøt da han var 2mnd

Skrevet

Jeg har flere venninner som begynte med grøt når babyen deres var 3 måneder. Gikk helt fint for de det :) Så tror absolutt ikke det er noen problem å begynne med smaksprøver.

Skrevet

Jenta vår er nå 3,5 mnd. Hun får bare MME. Kan vi begynne med smaksprøver på grøt nå? På 3 mnd kontrollen sa helsesøster at vekten hadde flatet litt ut, og at hun burde få måltider oftere. Men det er ikke så lett når hun er mett...

Hun får mat ca hver 2-3 time på dagen. Om natten sover hun ca 10-11 timer med to måltider.

Tror det går helt fint å begynne med grøt. Kan jo lage den litt tynn. Som velling. Eldste jenta mi fikk grøt i den alderen. Ingen problemer. Men du kan jo ha i litt mer melkepulver i melken i stedet da? 90ml vann og 4 skjeer pulver f.eks.?

Skrevet

Oy! Det var tidlig. Dårlig vektoppgang?

Skrevet

Oy! Det var tidlig. Dårlig vektoppgang?

Neida :) men han begynte å bli mer urolig, det virket som ikke det var nåkk med MME. Så prøvde med velling først og gikk over til grøt. Mett, blid og fornøyd liten gutt! Han var 54cm å 4300g da han ble født! Han har fulgt kurven sin helt fint, har aldri hatt kolikk eller nå mageproblemer. Nå er han snart 6 år, og er lang og slank.

Skrevet

Vi gav henne en liten smakebit på tunga i går med gulrotpure, og det var visst kjempegodt:) Tenker vi gir henne sånne små smakebiter frem til hun blir 4 mnd, om to ukers tid;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...