Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Hei Jeg skrev tidligere ett innlegg ang en gutt på 9år som falt ned hele trappen hjemme. Ble tatt røntgen pga tegn på brudd. (10 mil fra hjemme) Mistenkte båtbeinet, eller 1.mcp ledd. Første røntgen var negativ. To dager etter reiste vi på legevakr igjen pga mye smerter. Det viste seg at de hadde tatt fiel bilder, og vi fikk på halv gips og ny time til røntgen dagen her jeg bor. Disse var også negative. Da ble gips tatt av og de mente det var bare forstuelse. Men nå er det 6dager siden og han vil fremdeles ikke bruke tommel pga smerter. Kun litt hoven, men ikke mer enn at det kan være kun er forstuelse. Pga at han ikke vil eller klarer å bruke tommel pga av smerte så vil jeg høre om noen her vet symtomer på skadet leddbånd eller avrevne sener i tommel? Det er høyre hånd og jeg er redd for pinnsettgrepet hans... Og ja jeg vet dettte ikke er en side full av leger, men ofte er det noen som vet noe likevel pga sykepleierutdanning eller erfaring. Takker for alle svar :-) Anonym poster: f508a83b6f0222f7c48d557a4a0a067f
HvittHus Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Google UCL skade og se om du finner noe nyttig. Mannen min fikk denne skaden og måtte operere inn et anker for å feste leddbåndet til benet igjen. Han gikk med gips i til sammen 8 uker, og hadde flere måneder med opptrening.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Men fikk han påvist dette med vanlig røntgen? HI Anonym poster: f508a83b6f0222f7c48d557a4a0a067f
HvittHus Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Men fikk han påvist dette med vanlig røntgen? HI Anonym poster: f508a83b6f0222f7c48d557a4a0a067f Nei det gjorde han ikke. De fikk mistanke pga sterke smerter og bevegelighetsutslag, og satte deretter lokalbedøvelse for å kunne sjekke nærmere og sammenligne med den andre hånden. Etter to dager var de sikre på diagnosen og han ble deretter operert en ukes tid senere.
Miss_Frk_Fryd Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Hva mener du med bevegelighetsutslag? De konstante smertene er borte, men har vondt ved berøring av leddet. Klarer ikke holde et ark i pinsettgrep eller bevege tommelleddet pga av smerter. Men leker igjen nå siden de konstante smerter er borte. HI
HvittHus Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Her er noen bilder som forklarer litt: http://www.aafp.org/...0301p827-f8.gif http://www.aafp.org/...0301p827-f7.gif Ved undersøkelsen kunne man bevege min manns tommel lenger ut til siden, enn det man kunne på den friske hånden. Det er viktig at gutten får riktig behandling, for det er plagsomt med dårlig pinsettgrep. Mannen min er aldri blitt helt bra, men dette skyldes også en nerveskade han fikk. Jeg ville ha krevd en nye evnt en secon opinion for å sjekke ut at det ikke er en UCL skade som ligger der ubehandlet.
Miss_Frk_Fryd Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Han kan ikke bøye tommelen lenger enn den andre da han ikke kan bevege den/vil ikke bevege den pga smerte. Vurderer en tur på Volvet siden de ikke hører på meg her... Mener jeg duller og daller for mye med han... Han er svært aktiv og sur på seg selv nå da han elsker å stå på Slalom. Dette blir det ikke i påsken med en ødelagt tommel. Så tror ikke han later som for å si det slik. Takk for svar, skal sjekke linken :-) Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå