Gå til innhold

Jeg har bedt barnehagen ta tempen i rompa hver dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er under utredning for en nevrologisk sykdom og har høy kroppstempratur. Dette må vi følge med på og dvs at jeg tar temp i rompa morgen,midt på dagen og kveld for å se etter et mønster. Jeg føler det er viktig at den måler nøyaktig og derfor i rompa. Bhg ville helst ikke ta i rompa men etter samtykke gjør de det. Hva syntes dere om det?

Anonym poster: 6a0b1932e7d7d3b159c601ef7c375ebb

Skrevet

Det er vel greit? Jeg ville la dem ta temperatur i rompa og øret i noen dager for å sammenligne resultatene - da kan dere bestemme hva som skal skje fremover.

Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder å ta temperatur i for eksempel øret, her blir det bare tull med forskjellige tall hver gang.

Anonym poster: 154f3144e1a35bf9984de58783f41042

Skrevet

Jeg har aldri forstått at det skal være noe problem å ta tempen i rompa i barnehagen. De som jobber i barnehage vasker jo barneromper hver dag. Er vel ikke noe serlig verre om de tar tempen, i alle fall ikke på et barn som er vandt til det.

Anonym poster: bd53ef40a98ffbd71389bc26a0b277aa

Skrevet

Jeg forstår du vil dette... hun utredes og du vil gjøre det skikkelig. Hadde nok spurt bhg om det samme. Fint de forstår og hjelper deg.

Skrevet

I den grad barnehager skal ta tempen på barn, bør det da alltid skje i rompa.

Øretermometer o.l. er ikke tilpasset barns små øreganger og vil ofte gi unøyaktige resultater.

Anonym poster: abd3563b449be7bc25713a68805ab124

Skrevet

Takk for svar:)

Anonym poster: 6a0b1932e7d7d3b159c601ef7c375ebb

Skrevet

Skjønner at du ber dem om det, men dette er da noe som er foreldres ansvar.

Anonym poster: 502ff5cf12f437be11da9e13dc6c95cf

Skrevet

jeg har forbudt barnehagen å ta tempen i rompa på min datter. hun hater det og opplever det nærmest som ett overgrep. hvis de tror hun har feber og bør være hjemme så ringer de og jeg henter henne. det er almentilstanden som er avgjørende, ikke temperaturen og jeg har full tillit til de ansattes vurderingsevne.

Skrevet

Hvorfor må de gjøre det i bhg? Vi får alltid beskjed om (også fra lege) at morgen, midt dag og kveld også kan være før bhg, etter bhg og til kvelden.

Og i din situasjon så tror jeg at jeg ville gjort det selv - for å være sikker på at alt blir riktig!

Anonym poster: ff84f84b4f7c13e1c29a901a3398144a

Skrevet

Hadde jeg aldri bedt barnehagen om. Det hadde holdt å måle tempen morgen, etter bhg og kveld. I følge leger her er midt på dagen et vidt begrep, så om de to målingene etter bhg og til kvelden blir litt tette har ikke det særlig mye å si. Jeg er enig med en annen over her at bhg ikke trenger å måle temp på barn i bhg, men se an allmenntilstanden deres. Det er den som avgjør om barnet skal hentes eller ikke. Vi måler sjelden tempen her hjemme også. Har de feber så kjenner vi det på dem, og når allmenntilstanden synker kan de kanskje få en stikkpille. Går ikke etter tallene på temperaturmåleren. Nå blir jo selvfølgelig din situasjon noe annerledes, men hadde nok likevel valgt å ta tempen selv etter bhg.

Anonym poster: ae9820978b880959820da9e56f6812e3

Skrevet

jeg har forbudt barnehagen å ta tempen i rompa på min datter. hun hater det og opplever det nærmest som ett overgrep. hvis de tror hun har feber og bør være hjemme så ringer de og jeg henter henne. det er almentilstanden som er avgjørende, ikke temperaturen og jeg har full tillit til de ansattes vurderingsevne.

Barn er forskjellige. Mine barn har aldri hatt problemer med å ta tempen i baken eller stikkpiller. Han eldste er 9 år og fortrekke av og til fortsatt stikkpiller. Men hvis du som mor vet at dette ikke passer ditt barn så må jo selvsagt barnehagen ta hensyn til det.

Jeg tror at mange barn lærer/arver "skrekken" for ting som skal i rompa. For i realiteten så er det jo ikke vondt. Og av en eller anna grunn virker det som det er mer akseptert å gi stikkpill en å ta tempen i baken, selv om en stikkpille er 10x så tykk som en tempmåler.

Skrevet

Barn er forskjellige. Mine barn har aldri hatt problemer med å ta tempen i baken eller stikkpiller. Han eldste er 9 år og fortrekke av og til fortsatt stikkpiller. Men hvis du som mor vet at dette ikke passer ditt barn så må jo selvsagt barnehagen ta hensyn til det.

Jeg tror at mange barn lærer/arver "skrekken" for ting som skal i rompa. For i realiteten så er det jo ikke vondt. Og av en eller anna grunn virker det som det er mer akseptert å gi stikkpill en å ta tempen i baken, selv om en stikkpille er 10x så tykk som en tempmåler.

vi visste ikke om denne frykten hennes før hun var 3 år eller noe i den duren. hun ble fryktelig syn en natt (med pustevansker) og jeg kjørte henne til legevakten. der ble vi møtt av en forferdelig sykesøster som insisterte på å ta pempen på jentungen i rompa og hun ble hysterisk. sykepleieren prøvde å holde henne nede men til slutt måtte jeg bare si at dette fikk hun ikke lov til lengre. når vi kom inn til legen tok han på henne og konstanterte at hun hadde over 40 i feber og ferdig med det.

jeg jobber i barnehage og vet ikke hvordan ett barn kommer til å reagere på å bli tatt tempen på i rompa, så vi bruker konsekvent under armen eller i øret målinger.

som sagt er det jo almen tilstanden som er avgjørende, selv om de fleste foreldres første spørsmål som oftest er "har h*n feber?" (og hvis du svarer "nei, men han sover under en stol" så sier de altfor ofte "da venter vi litt og ser... skal se om vi kan få hentet litt tidlig i dag")

Skrevet

Skjønner ikke at dette med rompetermometer er så ille? Så lenge ungen ikke syns det er ille, så ville jeg gjort det. Er jo det som gir mest nøyaktig temperatur.

Det er jo ikke et overgrep, finnes grenser for hvor hysterisk man skal være. Da jeg var liten fantes det ingen andre alternativer, jeg er ihvertfall ikke traumatisert. Ikke av stikkpiller heller.

Det er jo ikke akkurat snakk om en lyktestolpe som skal inn, det er et 1mm tykt termometer

Skrevet

Skjønner godt at du ønsker det!

I barnehagen vår tar de ikke tempen i rumpa, men i panna. (som blir ofte feil!)

Har hentet datteren min flere ganger når hun har "feber", men er helt frisk når jeg får målt skikkelig når jeg kommer hjem.

Tipper hun har leket, og blitt varm i pannen...

Anonym poster: 00de6015fb499c796292610a5a9da426

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og selv om jeg har tatt tempen i rompa på egne barn,så er det nødig noe jeg gjør i barnehagen.Fordi jeg føler det som et overgrep rett og slett. Man vet aldri hvordan barnet vil reagere og om de reagerer negativt så er det fryktelig å stå der og tvinge de til noe de ikke vil, spesielt i en slik situasjon.

Jeg skifter bæsjebleier dagen lang, så det har ingenitng med det å gjøre.Men når du skal fysisk putte noe inne i dem så er det noe helt annet, og det tror jeg de fleste her inne skjønner. Synes det er fryktelig å plage mine egne barn(så jeg kjøpte et annet termometer istedet) men å måtte bruke tvang/makt på andres barn er noe helt annet.

Så vi gjør det i panna/øret/under arma der jeg jobber.Så får det heller bli litt mer uperfekt...

Anonym poster: 9f674e2ad979114d8e26f0355d9ecc5a

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du på død og liv skal ha barnehagen til gjøre dette!! Du kan da fint ta tempen hjemme tre ganger om dagen?

Dessuten er det snart påskeferie, og da har du mange dager på å gjøre det helt selv.......

Anonym poster: ef36b3b70560930e1e35f89e587a32f4

Skrevet

Har ikke lest alle svarene, men er ikke disse øretempraturmålerne sikre? Ville heller brukte det pga mi jente synes det er vondt...

Skrevet

Jeg synes at tempmålerene godt kunne vært litt tykkere. De er jo så tynne at om du ikke treffer 100% så blir du/barnet stukket. Kunne de ikke laget de litt mer samme tykkelsen som en stikkpille, de finner jo veien inn nesten av seg selv.

Skrevet

Nå er det litt spesielt her med at barnet må sjekkes nøye og så lenge det er spesielle forhold som ligger til grunn så bør barnehagen gjøre dette. Likt at de skal gi medisiner til astma barn også videre.

Men jeg skjønner godt at de ikke måler i rompa til normalen.

Jeg har jobbet i mange barnehager og i kun på de minste har vi målt på den måten. Jeg gjør det heller ikke hjemme med mine barn nå når de er større.

Noen barn finner dette som det verste i verden andre bryr seg ikke.

Når jeg jobbet med barn som var utviklingshemmet og ikke under noen omstendigheter måtte få feber målte vi på den måten 2 ganger pluss ved tvil i løpet av en dag slik at hun fikk febernedsettende med en gang . men som sagt da var det spesielle ting til grunn som her i saken din

Ellers tror jeg at jeg heller hadde valgt å måle selv rett før og rett etter barnehagen om det var mulig for å sikre meg at det ble gjort og det var rett resultat.

Anonym poster: e1480949bbd7e2636f86aa7e8eb92abf

Skrevet

Orker ikke lese alle svarene, mulig noen allerede har sagt dette. Morgen= før barnehagen. Midt på dagen = rett etter barnehagen. Kveld = rett før legging.

Hva er problemet????

Anonym poster: 53b978844f6ebdb92b3dc4877876645b

Skrevet

Et annet innspill i denne saken: Har selv et barn som har vært alvorlig syk, og i en lengre perioder måtte ta temp og stikkpiller i baken. I dag, 1 år etter denne perioden, ser vi at hun har utviklet total angst for rumpa si. Å bæsje er en kamp, hver gang. Stikkpiller og temperatur i baken utløser panikkanfall.. Hun har rett og slett fått store problemer psykisk pga at vi tok temp og stikkpiller så ofte.

Så hadde jeg vært deg, ville jeg heller tatt temp på andre måter: Munn, under armen eller i panna.. Heller måle flere ganger for å sikre rett resultat.

Og jeg er enig med de andre, det er rimelig av deg å kreve at barnehagen skal ta tempen, men ikke at den må tas i rumpa.

Anonym poster: a62eb37561117af5767737179ecf6861

Gjest Antarctica
Skrevet

Men barnet har jo ikke reagert på det, det er det praktiske i barnehagen HI oplever problemer med, slik jeg forstår henne.

Skrevet

Skjønner ikke at dette med rompetermometer er så ille? Så lenge ungen ikke syns det er ille, så ville jeg gjort det. Er jo det som gir mest nøyaktig temperatur.

Det er jo ikke et overgrep, finnes grenser for hvor hysterisk man skal være. Da jeg var liten fantes det ingen andre alternativer, jeg er ihvertfall ikke traumatisert. Ikke av stikkpiller heller.

Det er jo ikke akkurat snakk om en lyktestolpe som skal inn, det er et 1mm tykt termometer

Det var vel nevnt at barnet opplever det som et overgrep, og personlig så mener jeg at man da bør ta det til følge og finne andre løsninger der det lar seg gjøre. Vi opplever ting forskjellig og man skal ikke kimse av det som for noen kan oppleves traumatiserende.

Skrevet

Nå er det litt spesielt her med at barnet må sjekkes nøye og så lenge det er spesielle forhold som ligger til grunn så bør barnehagen gjøre dette. Likt at de skal gi medisiner til astma barn også videre.

Men jeg skjønner godt at de ikke måler i rompa til normalen.

Jeg har jobbet i mange barnehager og i kun på de minste har vi målt på den måten. Jeg gjør det heller ikke hjemme med mine barn nå når de er større.

Noen barn finner dette som det verste i verden andre bryr seg ikke.

Når jeg jobbet med barn som var utviklingshemmet og ikke under noen omstendigheter måtte få feber målte vi på den måten 2 ganger pluss ved tvil i løpet av en dag slik at hun fikk febernedsettende med en gang . men som sagt da var det spesielle ting til grunn som her i saken din

Ellers tror jeg at jeg heller hadde valgt å måle selv rett før og rett etter barnehagen om det var mulig for å sikre meg at det ble gjort og det var rett resultat.

Anonym poster: e1480949bbd7e2636f86aa7e8eb92abf

Barnehagen er ikke påkrevd å gi noen form for medisiner. Ikl. Astma medisiner. .. vi gjør det somregel fordi vi er veldig greie, medgjørlige og ønsker å gjøre foreldre fornøyd...

Gjest Antarctica
Skrevet

Det var vel nevnt at barnet opplever det som et overgrep, og personlig så mener jeg at man da bør ta det til følge og finne andre løsninger der det lar seg gjøre. Vi opplever ting forskjellig og man skal ikke kimse av det som for noen kan oppleves traumatiserende.

Nei, HIs barn gjorde ikke det. Det var en annens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...