Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Har en førsteklassing som griner ofte på skolen. Dette kan være midt i timene fordi hun ikke forstår ting, sist nå på en øvelse der de skulle synge en sang og hun ble sliten og sutrete og måtte fjernes fra gruppen, og vente til de var ferdig. Hun klarer ikke å være tilstede i klasserommet når det blir for mye bråk. Hun sier hun får vondt i ørene. Hver uke får jeg et nytt brev i sekken fra lærerinnen, "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun fikk vondt i ørene", eller "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun ble sliten og begynte å gråte og derfor måtte hun ut av timen for å ikke forstyrre de andre". Jeg kjenner ikke denne jenten som de beskriver på skolen. Hjemme er hun eksemplarisk. Gjør leksene, mestrer både matte og lesing. Griner aldri. Hun virker som et veldig harmonisk barn. Mens hun på skolen er sutrekari, og i følge det jeg får inntrykk av i brevene fra lærerinnen; vanskelig. Er det noen som har vært borti dette før? Hvordan kan jeg som mor gripe tak i dette? Har prøvd å snakke med henne, men det er vanskelig å vite akkurat hva jeg skal gjøre når jeg ikke er tilstede i de situasjonene det skjer, og ikke kjenner igjen det barnet de beskriver. Synes det kanskje er drøyt å skulle dra henne til psykolog, men tanken har slått meg. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Hun må bare få beskjed om å skjerpe seg. Både av deg, og på skolen. Det høres ut som en form for trass og oppmerksomhetsbehov. Det er dere som bestemmer, hun må innfinne seg med skolens regler. Anonym poster: 2946cf51ff05bc4e96f57071e3abfc09
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Det høres jo ut som om det er ett eller annet på skolen hun ikke synes er helt greit. Hva har hun sagt når du har spurt henne? Var hun kanskje rett og slett ikke skolemoden? Prøv å få henne til å fortelle deg hvordan hun har det når hun er på skolen og hvordan det er for henne når hun begynner å gråte i klasserommet. Jeg synes ikke at det er drøyt å "dra henne med til psykolog", det er jo en jente som signaliserer at hun ikke har det bra på skolen. Anonym poster: e112ec1520cd64975a8ce03dfd24f3c4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Hun må bare få beskjed om å skjerpe seg. Både av deg, og på skolen. Det høres ut som en form for trass og oppmerksomhetsbehov. Det er dere som bestemmer, hun må innfinne seg med skolens regler. Anonym poster: 2946cf51ff05bc4e96f57071e3abfc09 Tror du ikke både vi og lærerinnen har prøvd? Men det hjelper lite å be en 6åring skjerpe seg. Hun har ikke problem med reglene. Du må lese hva jeg skriver, hun blir sliten eller får vondt i ørene og klarer ikke å være i klasserommet. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Hun må bare få beskjed om å skjerpe seg. Både av deg, og på skolen. Det høres ut som en form for trass og oppmerksomhetsbehov. Det er dere som bestemmer, hun må innfinne seg med skolens regler. Anonym poster: 2946cf51ff05bc4e96f57071e3abfc09 Veldig uenig med deg! Synes ikke det høres ut som noe oppmerksomhetsbehov. ER det særs bråkete i timene? Det er jo ikke uvanlig at det blir mye bråk og lite organisert undervisning i skolen generelt. Jeg har en datter i andre klasse, og de dagene det har vært urolig i klassen klager hun over det og er irritert fordi hun ikke har hørt hva læreren har prøvd å lære dem. Klart du kan be henne takle situasjonene annerledes, men hvis det faktisk ER mye bråk må det tas tak i asap. Anonym poster: 22b67f07aa98fe953d7c75ba9f335b06
DaTuMa Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Hva med å ta en tur til legen og sjekke ørene hennes? Lydsensitivitet kan trenes bort. Finnes et eget program for det som tar ca 5 minutter om dagen. Kan gjøres på skolen. Fungerte bra på mitt barn.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Kanskje hun rett og slett hører dårlig? Jeg ville bedt om en henvisning for å få undersøkt hørselen og ørene ordentlig. Det skal vel bli gjort i forbindelse med skolestartkontrollen på helsestasjon, men jeg tror ikke nødvendigvis det er en test man skal stole 100% på. Anonym poster: c4662df2776e848b143656e8187a44b1
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Hun må bare få beskjed om å skjerpe seg. Både av deg, og på skolen. Det høres ut som en form for trass og oppmerksomhetsbehov. Det er dere som bestemmer, hun må innfinne seg med skolens regler. Anonym poster: 2946cf51ff05bc4e96f57071e3abfc09 Veldig uenig med deg! Synes ikke det høres ut som noe oppmerksomhetsbehov. ER det særs bråkete i timene? Det er jo ikke uvanlig at det blir mye bråk og lite organisert undervisning i skolen generelt. Jeg har en datter i andre klasse, og de dagene det har vært urolig i klassen klager hun over det og er irritert fordi hun ikke har hørt hva læreren har prøvd å lære dem. Klart du kan be henne takle situasjonene annerledes, men hvis det faktisk ER mye bråk må det tas tak i asap. Anonym poster: 22b67f07aa98fe953d7c75ba9f335b06 I følge henne er det mye bråk, og hun blir veldig frustrert når hun ikke får med seg hva noen sier. Hun er veldig ivrig på å lære. Er litt redd for at det er symptomer på migrene (tenker da på vondt i ørene), siden jeg har hatt det siden min ungdomstid. Men jeg synes det kanskje er litt tidlig. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 Kanskje hun rett og slett hører dårlig? Jeg ville bedt om en henvisning for å få undersøkt hørselen og ørene ordentlig. Det skal vel bli gjort i forbindelse med skolestartkontrollen på helsestasjon, men jeg tror ikke nødvendigvis det er en test man skal stole 100% på. Anonym poster: c4662df2776e848b143656e8187a44b1 Hun har sjekket ørene, hørselen var fin i følge skoleundersøkelsen. Men det er høye lyder hun reagerer på, eller bråk som hun sier selv. Skal til legen etter påske så får høre om de kanskje har bedre undersøkelser da. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #10 Skrevet 20. mars 2013 Kan du bytte til en skole med mindre klasser? Ikke vanlig å ha mulighet til det, men det finnes noen byer der det er privatskoler/mindre barn i klassene? Hvis det er mulig (er vel kanskje vanskelig midt i et år og da) ville jeg gjort det. Det er mye bråk i vanlige klasser. Tror noen takler det dårlig. Høres ut som et drastisk tips å gi, men hvis det var min jente ville jeg vurdert det. Er jo litt skummelt og vente å og se og, for det kan jo sette seg og gi henne negative assosiasjoner til skolen. Anonym poster: 78b5b2527074acfb20694f6fd1ce743c
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #11 Skrevet 20. mars 2013 Kan du bytte til en skole med mindre klasser? Ikke vanlig å ha mulighet til det, men det finnes noen byer der det er privatskoler/mindre barn i klassene? Hvis det er mulig (er vel kanskje vanskelig midt i et år og da) ville jeg gjort det. Det er mye bråk i vanlige klasser. Tror noen takler det dårlig. Høres ut som et drastisk tips å gi, men hvis det var min jente ville jeg vurdert det. Er jo litt skummelt og vente å og se og, for det kan jo sette seg og gi henne negative assosiasjoner til skolen. Anonym poster: 78b5b2527074acfb20694f6fd1ce743c Skolen ligger midt imellom mitt og BF sitt hus. Jeg har ikke bil og den nærmeste privatskolen ligger 2 busser unna. Kan føye til at dette er en sånn åpen skole med baser. Ser for eksempel at 4 klassen har undervisning mens hele sfo styrer på i gangene uten at det er noen vegg imellom. Jeg har tenkt tanken at kanskje ikke min jente passer inn i disse nymotens skolene. Det blir veldig åpen og tidvis er de 60 elever i samling i et veldig stort rom (hele 1. klasse). Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
DaTuMa Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Hva slags type skole er det? Aldri hørt om...høres ikke ut som noe særlig bra læringsmiljø
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Ofte er utredning vanskelig på disse "små". Nevøen min sliter med noe av det samme og de er litt usikre på om han kanskje har tinitus eller migrene. Han blir helt satt ut av mye lyd, særlig når det er mye bakgrunnsstøy fra flere kanter, kjøpesenter er f.eks et mareritt for han. Det finnes folk som er lydsensitive, akkurat som det finnes folk som er ekstra lys eller luktsensitive. Jeg synes det høres ut som ungen sliter med et eller annet, at noe plager henne, men jeg har jammen ingen gode råd likevel. De har ikke funnet noen løsning på problemet for nevøen min, men han jobber ofte i mindre grupper på skolen. Anonym poster: 8bd78e2bf0a54c16e5e131cd9f9d5370
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Hun må bare få beskjed om å skjerpe seg. Både av deg, og på skolen. Det høres ut som en form for trass og oppmerksomhetsbehov. Det er dere som bestemmer, hun må innfinne seg med skolens regler. Anonym poster: 2946cf51ff05bc4e96f57071e3abfc09 HI, håper du ikke tar med deg dette rådet!! Hjelpes min! Det kan godt være barnet ditt sliter med noe psykisk eller fysisk som skolen ikke plukker opp. Ta jenta di på alvor istede for å trøske over henne. Dette var ikke kritikk til deg, men til personen som skrev svaret. Anonym poster: 88c74289db3d3946b1f45d2237ecd38b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Nå jobber jeg på sjette trinn, men har selv en elev som er mer sensitiv for lyder enn andre. Dette merkes knapt i hverdagen, for det er sjelden bråkete lenge i gangen. Ville bare få frem at det er godt mulig at hun faktisk får vondt i ørene og det ikke er noe hun sier for å få oppmerksomhet. Nå har vi fantastiske lærere på småtrinnet, men likevel må jeg innrømme at jeg grøsser litt av og til når jeg får forbi klasserommene deres. AV OG TIL, ikke hele tiden Få sjekket hørselen hennes, du, det er jo innmari trasig om hun får kjeft eller tilsnakk for å ikke takle skolehverdagen. Hvordan er støynivået hjemme hos dere? Bare prøver å tenke hva som skal til for at hun får vondt. Anonym poster: 8afe6901b8a8ec06c109d1f58dbf4699
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #16 Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville også ringt læreren og snakke med henne (eller var det en han?) direkte. Du trenger mer utfyllende informasjon, og det er viktig å prøve å 'hekte datteren din på' skolesituasjonen så snart som mulig. Men igjen; insister på at læreren tar tak i støynivået! Anonym poster: 22b67f07aa98fe953d7c75ba9f335b06
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #17 Skrevet 20. mars 2013 Har en førsteklassing som griner ofte på skolen. Dette kan være midt i timene fordi hun ikke forstår ting, sist nå på en øvelse der de skulle synge en sang og hun ble sliten og sutrete og måtte fjernes fra gruppen, og vente til de var ferdig. Hun klarer ikke å være tilstede i klasserommet når det blir for mye bråk. Hun sier hun får vondt i ørene. Hver uke får jeg et nytt brev i sekken fra lærerinnen, "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun fikk vondt i ørene", eller "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun ble sliten og begynte å gråte og derfor måtte hun ut av timen for å ikke forstyrre de andre". Jeg kjenner ikke denne jenten som de beskriver på skolen. Hjemme er hun eksemplarisk. Gjør leksene, mestrer både matte og lesing. Griner aldri. Hun virker som et veldig harmonisk barn. Mens hun på skolen er sutrekari, og i følge det jeg får inntrykk av i brevene fra lærerinnen; vanskelig. Er det noen som har vært borti dette før? Hvordan kan jeg som mor gripe tak i dette? Har prøvd å snakke med henne, men det er vanskelig å vite akkurat hva jeg skal gjøre når jeg ikke er tilstede i de situasjonene det skjer, og ikke kjenner igjen det barnet de beskriver. Synes det kanskje er drøyt å skulle dra henne til psykolog, men tanken har slått meg. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040 Syns det høres ut som en naturlig reaksjon på det å bli plassert på en pult med krav om være stille lenge av gangen, og drive lese- og skrivetrening så tidlig. Ikke alle er moden for det. Kanskje det går bra hjemme fordi det da er i små doser frivillig, og i trygge omgivelser.Mange 6-åringer er veldig følsomme! Anonym poster: 661367e6b05cac2ee2b18619a9c1002f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #18 Skrevet 20. mars 2013 Kan du bytte til en skole med mindre klasser? Ikke vanlig å ha mulighet til det, men det finnes noen byer der det er privatskoler/mindre barn i klassene? Hvis det er mulig (er vel kanskje vanskelig midt i et år og da) ville jeg gjort det. Det er mye bråk i vanlige klasser. Tror noen takler det dårlig. Høres ut som et drastisk tips å gi, men hvis det var min jente ville jeg vurdert det. Er jo litt skummelt og vente å og se og, for det kan jo sette seg og gi henne negative assosiasjoner til skolen. Anonym poster: 78b5b2527074acfb20694f6fd1ce743c Skolen ligger midt imellom mitt og BF sitt hus. Jeg har ikke bil og den nærmeste privatskolen ligger 2 busser unna. Kan føye til at dette er en sånn åpen skole med baser. Ser for eksempel at 4 klassen har undervisning mens hele sfo styrer på i gangene uten at det er noen vegg imellom. Jeg har tenkt tanken at kanskje ikke min jente passer inn i disse nymotens skolene. Det blir veldig åpen og tidvis er de 60 elever i samling i et veldig stort rom (hele 1. klasse). Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040 Bareskoler virker helt forferdelige! Barn trenger rammer, både fysiske og "psykiske".Ikke rart det er mye lyd og at hun reagerer, syns det virker osm en sunn reaksjon, selv om ikke det fjerner problemet. Anonym poster: 661367e6b05cac2ee2b18619a9c1002f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #19 Skrevet 20. mars 2013 Nå jobber jeg på sjette trinn, men har selv en elev som er mer sensitiv for lyder enn andre. Dette merkes knapt i hverdagen, for det er sjelden bråkete lenge i gangen. Ville bare få frem at det er godt mulig at hun faktisk får vondt i ørene og det ikke er noe hun sier for å få oppmerksomhet. Nå har vi fantastiske lærere på småtrinnet, men likevel må jeg innrømme at jeg grøsser litt av og til når jeg får forbi klasserommene deres. AV OG TIL, ikke hele tiden Få sjekket hørselen hennes, du, det er jo innmari trasig om hun får kjeft eller tilsnakk for å ikke takle skolehverdagen. Hvordan er støynivået hjemme hos dere? Bare prøver å tenke hva som skal til for at hun får vondt. Anonym poster: 8afe6901b8a8ec06c109d1f58dbf4699 Takk for svar. Støynivået hjemme er nesten ikke eksisterende. Jeg skrur aldri lyd opp høyere enn at man akkurat hører det (ikke særlig glad i høye lyder selv da jeg sliter med migrenen). Har som sagt time hos legen over påske og skal få ham til å skrive ut ny henvisning. Eneste jeg kan komme på at hun reagerer på hjemme er når brannalarmen går av, da begynner hun å gråte og holder seg for ørene. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #20 Skrevet 20. mars 2013 Har en førsteklassing som griner ofte på skolen. Dette kan være midt i timene fordi hun ikke forstår ting, sist nå på en øvelse der de skulle synge en sang og hun ble sliten og sutrete og måtte fjernes fra gruppen, og vente til de var ferdig. Hun klarer ikke å være tilstede i klasserommet når det blir for mye bråk. Hun sier hun får vondt i ørene. Hver uke får jeg et nytt brev i sekken fra lærerinnen, "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun fikk vondt i ørene", eller "hun kunne ikke delta på dette i dag pga at hun ble sliten og begynte å gråte og derfor måtte hun ut av timen for å ikke forstyrre de andre". Jeg kjenner ikke denne jenten som de beskriver på skolen. Hjemme er hun eksemplarisk. Gjør leksene, mestrer både matte og lesing. Griner aldri. Hun virker som et veldig harmonisk barn. Mens hun på skolen er sutrekari, og i følge det jeg får inntrykk av i brevene fra lærerinnen; vanskelig. Er det noen som har vært borti dette før? Hvordan kan jeg som mor gripe tak i dette? Har prøvd å snakke med henne, men det er vanskelig å vite akkurat hva jeg skal gjøre når jeg ikke er tilstede i de situasjonene det skjer, og ikke kjenner igjen det barnet de beskriver. Synes det kanskje er drøyt å skulle dra henne til psykolog, men tanken har slått meg. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040 Syns det høres ut som en naturlig reaksjon på det å bli plassert på en pult med krav om være stille lenge av gangen, og drive lese- og skrivetrening så tidlig. Ikke alle er moden for det. Kanskje det går bra hjemme fordi det da er i små doser frivillig, og i trygge omgivelser.Mange 6-åringer er veldig følsomme! Anonym poster: 661367e6b05cac2ee2b18619a9c1002f De har ikke pulter. De sitter på en benk uten bord i undervisningen, og når de skriver sitter de på langbord i grupper. Hun sier selv hun elsker matte og hun elsker lesing. Hun liker å lese høyt å få tilbakemelding på hvordan hun gjør det. Hun kan bli veldig skuffet dersom hun ikke får lese høyt. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #21 Skrevet 20. mars 2013 Gikk hun i bhg og hvis ja, hvordan var hun der? Anonym poster: 371cda8e74e491479a5162a21acaf622
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #22 Skrevet 20. mars 2013 Be om å få være tilstedet en hel dag på skolen slik at du ser problemet selv og kanskje lettere kan forstå hva som plager datteren din. Anonym poster: 73932c24a7b194e3bc9d247a1c7dad53
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #23 Skrevet 20. mars 2013 Gikk hun i bhg og hvis ja, hvordan var hun der? Anonym poster: 371cda8e74e491479a5162a21acaf622 Hun gikk i barnehage ja. Hun hadde litt problemer med at hun lett tok til tårene de to siste årene på barnehagen også. Med en gang ting ble litt kaotiske kunne hun bli veldig utafor. Men hun var veldig kunstnerisk og lekte ofte for seg selv. Kunne finne hobby bøker og lage ting derfra på eget initiativ. Lekte fint med de andre barna også men krevde nok å få styre leken litt. Anonym poster: 195139deaa4ef7b8a87274cbe10af040
Gjest ronja røverdatter Skrevet 20. mars 2013 #24 Skrevet 20. mars 2013 Jeg synes at du skal begynne med å få tatt en skikkelig sjekk av hørselen hennes. Hører hun det som blir sagt eller blir hun så forstyrret av lyder i klassen at det ødelegger for henne? Noen elever med hørselproblemer har store problemer når det er mye lyd i en klasse. Bestill en time hos legen med en gang. Det er ofte enklere å begynne med det fysiske og enten få utelukket eller bekreftet om det er noe der. Jeg vet om flere barn med hørselsproblemer som sliter når det blir mye lyder. Det virker som om de ikke klarer å sortere ut lyder slik at alt blir en eneste stor mølje av lyd og kaos.
indianærn Skrevet 20. mars 2013 #25 Skrevet 20. mars 2013 Jeg vil ikke være den som slenger ut noen diagnose, men jeg tenker i retning asperger eller lignende. Jeg har selv diagnosen og mye her er gjenkjennelig. Diagnosen opptrer ofte svakere på jenter enn på gutter, og jenter er ofte da mye eldre da de får diagnosen, og har da gått glipp av mye av den hjelpen de burde hatt. Selv fikk jeg ikke diagnosen før jeg var 30. Jeg tenker på det med å slite når ting blir kaotiske og gjerne vil ha kontroll i leken. Det å være ekstra følsom for lyd eller andre sanseinntrykk er også ett kjennetegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå