Gå til innhold

Stamming/stotring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2,5 år gammel datter som har begynt å stamme. Hun gjentar første ord i setningen flere ganger. Gjerne når hun blir litt ivrig. Hun har hele tiden vært tidlig ute med språk og snakker veldig fint og rent. Noen som har noen tips? Er det normalt? Burde jeg kontakte logoped? Noen med erfaring? Setter pris på tilbakemelding:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er normalt. Datteren vår stammet også en periode, men gikk fort over :)

Skrevet

Det gjør min treåring også. Er helt normalt og en naturlig del av språkutviklingen...

Anonym poster: 5bfef875430ae75293e7eb3afa798952

Skrevet

Så fint, takk for tilbakemelding:)

Skrevet

Du må kontakte logoped.

Sønnen min holdt på sånn som datteren din, og det kom som lyn fra klar himmel. Han kunne bruke 1 min på å fullføre en setning. Han fikk god hjelp hos logoped og stammer ikke nå.

Men, dette kan være normalt. Enkelte barn får slike perioder og det går som oftest over.

Men hvis det ikke gjør det, så er logopeden der for å ikke bare hjelpe med uttale, men også forberede de på vanskelige situasjoner som kan oppstå. Puste øvelser osv.

Håper du skjønte nye av den dårlige formuleringer min. Skriver på mobil:-P

Skrevet

Hei. Har hatt det akkurat som du beskriver ;) det går i rykk og napp. Men som du selv sier det forekommer når hun blir ivrig. De i bhg til min datter sa at dette var helt notmalt og at språket utvikler seg og nye ord og lyder læres så det går litt i ball !! Nå har datteren vår episoder innimellom der hun henger seg opp i ett ord i en setning som hun repeterer mange ganger før hun fullfører. Hehe. Er jo litt "søtt' men det viktigste er å IKKE henge seg opp i det eller kommentere det. La hun finne ordet selv og bruke den tiden hun trenger. ;)

Det der går seg nok til av selg selv. Men OM du merker forværring når hun blir eldre så må du kontakte logoped. Snakk gjerne også med de i bhg om det ;)

Skrevet

Jeg stammet selv i den alderen, varte ett år så gikk det over av seg selv :)

• 7 måneder senere...
Skrevet

Ville anbefalt logoped. En logoped med spesialisering innenfor taleflytvansker vil kunne gjenkjenne og gi råd om det er stamming(vedvarende) eller stotring(språkutvikling).

Om du trenger råd eller hjelp er det bare å kontakte NIFS(Norsk Interesseforening for Stamme). Vi har flere foreldre som er medlemmer. Selv er jeg en erfaren stammer.

Vi har en egen nettside:
http://stamming.no/

Samt en facebookgruppe:
https://www.facebook...ups/2432766281/

Anonymous poster hash: f73d3...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...