Gå til innhold

Vann til baby som kun får mme

Anbefalte innlegg

Leser at babyer har et væskebehov på 125-150 ml/kg. Min gutt er snart 3 mnd og veier rundt 8 kg. Han skal altså ha 1000-1200 ml væske per dag. Vi prøver å holde mme mengden under den gyldne literen, -så da blir mitt spm: skal jeg begynne å gi vann i tillegg?

Leser dessuten at babyer skal ha en mengde mme på 12-15 % av kroppsvekta. For min gutt (8 kg) vil 12 % av kroppsvekta være 960 ml, 15 % er 1200 ml.

Bør jeg begynne med velling allerede nå....?

Og ikke skriv "spør helsesøster", de har ikke peiling på mme og sier her jeg bor, at fast føde skal vente til 6 mnd!! (hallo, selv helsedirektoratet skriver 4 mnd til mme ernærte barn).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144030833-vann-til-baby-som-kun-f%C3%A5r-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg hadde flaskebarn og ga vann som tørstedrikk fra hun var ett par uker (var en varm vår og en varm sommer det året).

Babyen skal spise seg mett og få den maten babyen trenger, men om babyen er tørst / får for lite væske (det kan du sjekke ved å kjenne på fontanellen - er den hard så har babyen nok væske i seg og er den myk så kan du godt gi litt vann, om babyen ikke er sulten).

Prøv deg frem og så regulerer du dette etter behov, men vann er aldri farlig å gi en baby.

Velling bør du vente med til babyen er rundt 4 mnd. Tarmene er ikke helt utviklet for fast føde, men det må du neste kjenne på selv. Det er mange som prøver seg frem med velling eller tynn grøt fra 3 mnd. alderen.

min lille er nå 4,5mnd og jeg har begynt å gi litt grøt i melka :) Koker selv (risflak og vann og stavmikser)

Grunnen er at hun nå nærmer seg literen mme og har sovet veldig urolig om nettene de siste ukene.. vet ikke helt om det har hjulpet særlig mye, men nå skal vi fortsette iallefall som hun har passert 4 måneder :) Hun har også fått smake mango og aprikos.

Tror jeg merker at hun er tregere i magen.. så må være litt obs på det også ;) spennende tider hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...