Gå til innhold

De jeg leier av nå har solgt huset og de nye skal fortsette og leie ut til meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overtagelse er ikke før om noen mndre til. Hvordan er det med depositum med de nye, kan jeg risikere og måtte betale mer en det jeg gjør til de jeg leier av nå? Er 5500 i dep nå. De skulle øke leia fikk jeg beskjed om i hvert fall men vet ikke hvor mye..

Anonym poster: 63761049d7ccf949a10e45398d979598

Skrevet

Ja de nye eierne står fritt til å øke leien og derav depositumet som de ønsker.

Regner med dere skriver ny kontrakt når de nye eierne tar over.

Skrevet

Leiligheten vi leier ble solgt for ett år siden. vi fulgte med på kjøpet. Den nye eieren satt opp leien 1000 kr i mnd. Depisitumet som vi hadde med de andre eierene tok vi bare ut og satt inn på ny konto. Dep. var allerede på 26 000kr. så vi spurte pent om vi kunne slippe å øke det..

Anonym poster: 784325a63fc8844dba8463e27dbfed5d

Skrevet

Ok, satser på at de gamle får vite noe etter hvert for jeg blir ikke boende her om dep økes veldig.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Men du har jo noen måneder på å spare litt penger, depositum er jo en kjekk pengesum å ha til neste leilighet uansett (nytt depositum eller egenkapital til kjøp av bolig). Det er ganske vanlig å kreve tre måneders leie i depositum, men siden du allerede bor der og har vist om du behandler leiligheten fint/betaler leie i tide osv. så har du jo dessuten et godt utgangspunkt til ikke å måtte betale så mye mer i depositum.

Skrevet

Har dessverre ikke så mye og spare heller i mndn. Går egentlig akkurat nå, så får bare krysse fingrene på at de ikke skal ha mere en den summen. Huseier nå har i alle fall vært veldig fornøyd og hun skulle si det til de nye..

Skrevet

Jeg ville regnet med at depositumet minst dekket en mnd husleie. Det vanlige er vel å ha to eller 3 mnd husleie som depositum. Så hvis husleie stiger så regn iallefall med en liten økning hvis du ikke er veldig heldig da.

Skrevet

De har ikke lov til å sette opp leien din da kontrakten følger kjøpet! De kan justere leien ihht konsumprisindeksen en gang pr år og til gjengs leie hvert tredje år. Hvis de prøver seg på å øke leien må du ikke gå med på det da de rett og slett ikke har lov til det. Det er derfor dumt å kjøpe bolig med utleie hvor utleieenheten har blitt leid ut billig av tidligere eiere! De kan kun si opp leieforholdet til deg hvis de skal bruke leiligheten selv og ikke leie den ut mer.

Anonym poster: ee23cc39c22ee727dcaea840a1553119

Skrevet

Så tviler på at de kan kreve høyere depositum også. Vil anta at depositumkontoen overføres fra gammel til ny eier uten at jeg kan lovverket akkurat rundt det med depositumet ved endring av eier.

Skrevet

Leiligheten vi leier ble solgt for ett år siden. vi fulgte med på kjøpet. Den nye eieren satt opp leien 1000 kr i mnd. Depisitumet som vi hadde med de andre eierene tok vi bare ut og satt inn på ny konto. Dep. var allerede på 26 000kr. så vi spurte pent om vi kunne slippe å øke det..

Anonym poster: 784325a63fc8844dba8463e27dbfed5d

Dette har den nye eieren ikke lov til å gjøre men dessverre er det få leietakere som kan regelverket og godtar dermed slike ulovlige leieøkninger!

Skrevet

Huseier står faktisk ikke fritt til å øke husleien nei,

Han/hun kan om du har bodd der sette opp til gjengs leie om leiligheten idag leies ut for mindre en andre tilsvarende i området.

Eller med en prosent om det er mer en 12 mnd siden sist gang din husleie gikk opp.

Kontrakten som du skrev med første huseiere må den nye huseieren godta og den gjelder fortsatt om du ikke villig skriver under på en ny fra ny huseier.

Depositumkonto vet jeg ikke hvordan det gjøres for jeg hadde ikke når jeg flyttet inn her med de andre huseieren og ny huseier har ikke bedt om at det startes en.

Men jeg vil tro at siden den skal stå i ditt navn og siden den kontrakten du har idag skal være gjeldene, at du, gamle huseier og nye kan gå i banken og få overført navnet slik at det er nye huseier som har rett til å kreve av pengene.

Mange som overtar hus der det bor noen tror at de har loven i sin hand til å forandre på husleie mm men det er faktisk strenge regler.

Om man ønsker å begynne med å krangle med huseier er en annen sak.

Ny huseier trengte høyere husleie, jeg kunne ha nektet i et år fram til han kunne øke med gjengs leie siden jeg hadde veldig lav husleie. Men jeg valgte å godta det uten noe mer. Til gjengjeld har han i ettertid lagt inn Internett så jeg får det på hans penger. Er veldig flink til å fikse ting og følge opp, og nå skal han pusse opp badet her.

Tror neppe han hadde vært så hyggelig og grei om jeg hadde valgt å nekte å økt husleie. jeg hadde loven på min side men noen ganger vinner man mer på å gi etter.

Anonym poster: 718c6e51d8b48031dd80cc417f94c037

Skrevet

Jeg mener å ha lest at depositum skal ikke overskride tre måneders leie, uansett.

Anonym poster: 88cced316076aa4c8b4483bc20c43160

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...