Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på tidlig UL 6+4 og 13+0.

Dette fordi jeg hadde en MA sist jeg var gravid, hvor fosteret døde i uke 6, og det ble oppdaga i uke 12. Derfor hadde jeg behov for å vite at der var ett bankende hjerte, og at hjertet overlevde uke 12.

Vi var på Volvat første gangen og betalte nesten 1400 inkl to bilder. Dro til familieklinikken, og jm Mille neste gang. Der betalte vi 1300 inkl video og bilder.

Man vet aldri hvordan man vil reagere på det du kaller avvik. Men for min del hadde det ikke forandret på hvor mye jeg ønsket barnet i magen.

Jeg har respekt for at folk velger annerledes enn meg. Og det er opp til hver enkelt å finne ut hva man hadde taklet.

Lykke til:)

Ja, det har jeg. Mildt sagt. :)

Uke 6+2, 7+1, 9+3, 12+2, 13+2, 16+1...

Den første var for å se etter hjerteaktivitet (som ikke ble fastslått sikkert), den neste derfor for det samme, den i uke ni en ekstrasjekk fordi jeg var nevrotisk etter to spontanaborter på rappen og en bråte IVF-forsøk, uke 12 etter blødninger, uke 13 ekstrasjekk pga blødningene i uke 12 og uke 16 på grunn av nye blødninger.

Så ordinær i morgen og en ny sjekk hos gyn rundt uke 24.

Kostet ingenting, siden jeg går hos gynekolog med refusjonsavtale. Betalte vel materiellkostnader på 54,- et par av gangene, forresten.

Om det ble funnet avvik vil jeg tro vi hadde valgt fostervannsprøve, deretter vet jeg ikke. Kom jo helt an på hva det var snakk om. Ingen av ultralydene var for å se etter avvik, bare for å bekrefte at det fremdeles stod til liv - men hun nevnte at nakkefolden var fin da vi var der i uke 13.

Var på ul i uke 6, 7, 9 og 10

Den i uke 9 bestilte jeg med en gang jeg ble gravid for å se at det var liv der inne. Betalte 850kr

De tre andre hadde jeg på sykehuset pga smerter, for å utelukke at fosteret lå utenfor livmor.

Har ikke hatt ul for å avdekke "feil", vil ikke ta stilling til et sånt valg

Var på ultralyd i uke 7, 9, 12, 14 & 16. I tillegg til ordinær ultralyd i uke 18. Skal til ny i uke 26 eller 28. Jeg har hatt 6 spontanaborter. Herav 3 ma og 3 sa. Derfor får jeg ekstra oppfølging. Har en datter som jeg fikk i mitt 6 svangerskap. Er nå 22 uker på vei. Gravid for 8 gang. Har ikke hatt ultralyd for å avdekke feil. Men at det er liv der. Har ikke betalt ei krone siden jeg går på offentlig sykehus.

Aner ikke hva jeg ville gjort om det ble avdekket feil.

Var på tidlig UL i uke 11, pga blødninger. Betalte ingen ting siden jeg var henvist fra legen. Jeg hadde ikke valgt det selv, om det ikke var en grunn for bekymring, men jeg må si at det nesten var en litt "større" opplevelse så tidlig enn på ordinær UL. En så liten klump, men likevel et så tydelig foster! Fantastisk opplevelse! :)

Annonse

Vi var på UL i uke 8 da vi var usikre på termin. Fikk aldri mensen etter p-pilleslutt så legen ville gjerne ha ca dato bekreftet. Fikk derfor dekket denne UL. Etter det har vi kun hatt ordinær i uke 18, men skal på 3D i uke 25 :)

Avvik tør jeg nesten ikke tenke på... Vil ikke føre et barn til verden med dårlige forutsetninger, men på en annen side elsket vi barnet fra dag 1 med positiv test. Vanskelig!!

Vært på UL 7-1, 8-4, 10-3, 12-2, 14-4, 15-3, 17-3, og 20-2. Av samme grunn som mange her, for å påvise hjerteaktivitet grunnet sa og MA tidlige. Hos min gyn er det vanlig å følges opp ca 2 hver uke og det har jeg fått. Pluss hadde en blødning 14-4 som måtte sjekkes opp. Skal ny UL uke 32 for å måle avstand morkaken-åpning. Ikke betalt noe da jeg har henvisning fra fastlege. Vi kommer til å ta en 3D/4d ul om et par uker for moro skyld :)

Første gang jeg ble gravid, mistet jeg i uke 8-9.Vi kom lykkelige på UL (i det landet jeg da var i var det vanlig med tidlig ul) men så bare en tom plommesekk...ikke noe trivelig syn,så de neste tre gangene jeg ble gravid ville jeg vite fort om det var liv der inne istedet for å gå rundt og tro at jeg var gravid men så var fosteret dødt...

I de andre svangerskapene var jeg på UL i uke 9, 10 og 11.Fint å få bekreftet at det var liv!Og betalte ingenting ettersom jeg hadde en "grunn"...

Med nr.1 var jeg for å vite skjønn i uke 14, var så nysgjerrig.

Med nr.2 var jeg ikke før ordinær.

Med nr.3 var jeg i uke 6 for å sjekke at hjertet slo etter en sa, og gikk igjen i uke 7 fordi hun ikke fant hjerteslag i uke6. Gikk igjen i uke 12 for å sjekke en gang til før vi sa det til familien. Fikk da vite uten at jeg spurte, at han hadde forhøyet nakkefold. Ble henvist til sykehuset for å dobbelsjekke to dager senere, og de sa det samme. Tok da dobbeltesten, og fikk beskjed om at risikoen var forhøyet etter to uker. Fikk tilbud om fostervannsprøve, men takket nei da det kan føre til abort. Fikk så ekstra oppfølging pga faren for downs. Tanken om abort var aldri der, vi skulle ha han uansett. Han er idag 10 mnd og helt frisk :)

Nå, med nr.4 på vei, var jeg på ul uke 7 for å sjekke om jeg faktisk var gravid, ettersom jeg ikke hadde noen symptomer. Valgte å ikke ta ul i den perioden de kan se forhøyet nakkefold, gikk heller til JM for å høre hjerteslag i uke 12:) har nettop vert på ordinær nå:)

De tidlige jeg har vert på kostet 500kr, fikk da med to bilder:)

Ja, mange ganger. I dette svangerskapet i uke 8, 10, 13, 17.

Har hatt 9 MA/SA i løpet av 5 år. Tidlige UL har gjort at vi bl.a. har oppdaget MAs i uke 8, 9 og 10. Jeg har 2 ganger tatt DUO-test, der man har sett avvik/fått dårlige tall. Den ene gangen døde fosteret i uke 14, og den andre gangen skulle jeg ta fostervannsprøve, men fosteret døde bare noen dager før prøven. Nå har kromosonfeilene på mine fostre vært dødelige, men med mine erfaringer, skulle jeg nok velge å ta bort fosteret om skadene var store nok. Det å føde ut en dødt foster i uke 17 er vanskelig nok, om man ikke skal gå gjennom et langt svangerskap for å få en baby som kanskje bare lever noen dager...

Denne gangen tok jeg morkakeprøve i uke 10. Det er like stor sjanse for abort ved den som ved fostervannsprøve, men det gikk bra, og nå slipper jeg å gå å uroe meg for kromosonfeil :-) Er 19+5 i dag.

Har hatt ultralyd i uke 7, 10 og 12. Som flere over her har jeg en historie med aborter (2 MA, 1 exu og 1 blæremola), og har fått ekstra oppfølging pga dette. De to MAene ble oppdaget i uke 12, ene gangen målte fosteret bare 5 uker, andre gangen 9 uker (må ha dødd like etter tidlig ultralyd i uke 9, hvor alt så bra ut). Har vært lettere nevrotisk i de siste svangerskapene :-)

I uke 12 ble det tatt en sjekk av nakkefold osv, hvis det hadde vært avvik hadde vi nok ikke gjort noe med det. Evt for å finne ut om det var forenlig med liv eller ikke, vi ville ikke ha valgt bort et barn med downs (dette har jeg og mannen min snakket om).

Annonse

Har hatt 9 MA/SA i løpet av 5 år. Tidlige UL har gjort at vi bl.a. har oppdaget MAs i uke 8, 9 og 10. Jeg har 2 ganger tatt DUO-test, der man har sett avvik/fått dårlige tall. Den ene gangen døde fosteret i uke 14, og den andre gangen skulle jeg ta fostervannsprøve, men fosteret døde bare noen dager før prøven. Nå har kromosonfeilene på mine fostre vært dødelige, men med mine erfaringer, skulle jeg nok velge å ta bort fosteret om skadene var store nok. Det å føde ut en dødt foster i uke 17 er vanskelig nok, om man ikke skal gå gjennom et langt svangerskap for å få en baby som kanskje bare lever noen dager...

Denne gangen tok jeg morkakeprøve i uke 10. Det er like stor sjanse for abort ved den som ved fostervannsprøve, men det gikk bra, og nå slipper jeg å gå å uroe meg for kromosonfeil :-) Er 19+5 i dag.

Du har virkelig en tøff kamp bak deg! Et lite slag i tryne og noe å tenke på for oss som "tar lett på" det å bli gravid kan man si.. Utrolig gøy at spiren endelig sitter hos deg! Gratulerer_så_masse!! Vel fortjent. :)

Var på ultralyd i uke 7+2 og 12+3 i tillegg til ordinær da jeg var 18+3.

Vi fikk tilbud om dette da vi har gjennomgått prøverørsbehandling, så i uke 7 var det å bekrefte liv, og se om det bodde en eller to inni magen (vi fikk satt inn to embryoer), og så en ny ultralyd i uke 12 som en del av "pakketilbudet" vårt.

Hvordan vi hadde reagert om det hadde blitt oppdaget avvik vet jeg ikke. Sannsynligvis hadde det ikke endret valget vårt om å bli foreldre, med mindre det var snakk om så store avvik at fosteret ikke kom til å være levedyktig utenfor magen

Du har virkelig en tøff kamp bak deg! Et lite slag i tryne og noe å tenke på for oss som "tar lett på" det å bli gravid kan man si.. Utrolig gøy at spiren endelig sitter hos deg! Gratulerer_så_masse!! Vel fortjent. :)

Takk for det! Hadde egentlig gitt opp hele prosjekte om et søsken til Ludde, men det å bli gravid har ikke vært vårt problem så etter en uforsiktig natt satt den igjen - og er der ennå :-) Fortsatt nervøs, men dette ser jo bra ut så langt...

Jeg var på tidlig UL med nr.1 for å finne ut av termin. Denne gangen valgte vi å vente til ordinær UL. Vi er samstemte om at vi ikke vil vite om det er noe unormalt med fosteret, med mindre det er noe veldig alvorlig (dette er selvfølgelig et definisjonsspørmål) Dette er opp til det enkelte par å finne ut av og jeg tenker at det kan være lurt å ikke dele meningen sin med for mange med mindre man synes det er veldig greit å diskutere. Det er mange sterke meninger rundt akkurat dette.

Hadde vi hatt erfaringer med mange SA/MA som andre her har, hadde vi nok valgt tidlig UL denne gangen også. Jeg har imidlertid ikke følt behovet for det denne gangen. Jeg har kun hatt én abort og har ikke hatt grunn til å tro at det skal gå galt i mine to neste svangerskap. Er imidlertid innstilt på at det kan gå galt første tiden. Hadde en blødning tidlig i dette svangerskapet, men følte da det var nok å sjekke hcg nivået.

Jeg synes man skal gjøre det som føles riktig, men jeg synes også det er litt trist at mange er så engstelige for at det kan være noe galt. som regel (dette er ikke rettet mot de som har mange dårlige erfaringer) går det veldig bra og det er fantastisk å kunne glede seg over det som skjer i kroppen fremfor å engste seg over alt som kan gå galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...