Gå til innhold

Vi skal til Thailand, men jeg vet ikke om jeg tør pga. vaksinene vi må ta.

Anbefalte innlegg

Vi skal i utgangspunktet til Thailand, men nå vet jeg ikke om jeg tør å ta vaksinene. Å reise uvaksinert er ikke et alternativ. Men etter oppfordring her inne å lese i felleskalogen om bivirkningene er jeg blitt skremt. Jeg vet at det er veldig sjeldent, men tenk om vi skader barna bare pga. en ferietur. Må si jeg alltid har trodd at alle disse bivirkningene kun var noe vaksineskeptikere hauset opp, men nå ser jeg jo at de står til og med i felleskatalogen og da stemmer det jo. Merkelig at ikke media har kastet seg over dette.

Og jeg som trodde at alle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet var trygge. Merkelig at ingen innformerer om dette. Nå forstår jeg bedre de som velger bort vaksiner, selv om jeg ikke ville valgt bort vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet selv. Men nå sliter jeg med å gi reisevaksiner når jeg ser hva som i verste fall kan skje.

Anonym poster: d5c305ba411acab81681258ebcce788a

Fortsetter under...

Hmm, merkelig på vaksinekart.org står det følgende:

Thailand (utenom byer og turistområder) - anbefalte vaksiner

Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber). Malaria (deler av landet)

Langvarig opphold: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Tyfoidfeber. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber). Japansk encefalitt (bør vurderes). Malaria (deler av landet). BCG-vaksine (tuberkulose)

Annonse

Fillen. Nå forstår jeg. De anbefaler vaksine.

Thailand (byer og turistområder) - anbefalte vaksiner

Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber)

Langvarig opphold: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Tyfoidfeber. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber). Japansk encefalitt (bør vurderes). BCG-vaksine (tuberkulose)

Om du er så bekymret så får dere holde dere hjemme, eller dra til et land som ikke anbefaler vaksinering.

Og selvfølgelig har vaksiner bivirkninger. Det sier seg selv. Men alternativet, det å få sykdommen, er mye verre.

Anonym poster: 7d059c6aa22ab0230ca0165bdc19297b

Du trenger ikke vaksiner for å dra til Thailand.

Har du/dere vært i Thailand uten? Noe lege som sa at du ikke trengte vaksiner, eller tenker du mer på at du får "lov" til å reise uten?

Gjest StineTh

Ta kontakt med noen som driver med reisevaksiner for råd i stedet for å lese alle mulig bivirkninger. Hvis du ikke tør å ta vaksiner pga bivirkninger, så er det mye annet du må synes er fryktelig skummelt også, ettersom det er mulige bivirkninger med alle medisiner.

Ta kontakt med noen som driver med reisevaksiner for råd i stedet for å lese alle mulig bivirkninger. Hvis du ikke tør å ta vaksiner pga bivirkninger, så er det mye annet du må synes er fryktelig skummelt også, ettersom det er mulige bivirkninger med alle medisiner.

En ting er bivirkninger, men her er det snakk om (fra felleskatalogen):

Guillain-Barrés syndrom, optisk nevritt og multippel sklerose.

Alle snakker om pandemivaksinen og at den kunne gi Narkolepsi, men jeg synes ikke bivirkningene ser så mye bedre ut på feks. Hepatitt b vaksinen.

En ting er bivirkninger, men her er det snakk om (fra felleskatalogen):

Guillain-Barrés syndrom, optisk nevritt og multippel sklerose.

Alle snakker om pandemivaksinen og at den kunne gi Narkolepsi, men jeg synes ikke bivirkningene ser så mye bedre ut på feks. Hepatitt b vaksinen.

Ikke spesielt kult å ende opp med hepatitt B heller da....

Verken vi eller noen av de vi kjenner som har vært i Thailand har tatt vaksiner (og det er MANGE), så tror det hører til unntakene å ta det.

Anonym poster: 207c2374ca57818cad69e1301c527a4c

Annonse

Vaksinene som er ANBEFALLT for reise til Thailand.

Hepatitt A -

Symptomer og forløp

Mange asymptomatiske infeksjoner, avhengig av alder på pasienten. Små barn kan ha hepatitt A og skille ut virus fra tarmen uten å vise påfallende sykdomstegn. Hos barn under 6 år utvikler bare ca. 10% av de smittede typiske symptomer. Symptomene er vanligvis mørk urin, feber, kvalme, oppkast og magesmerter, og ikterus er sjeldent. Hos barn i aldersgruppen 7-14 år er ca. 50% av de smittede symptomfri. De fleste i denne aldersgruppen vil utvikle ikterus ved symptomgivende sykdom. Hos personer over 15 år vil vanligvis 50-70% av de smittede utvikle symptomer og da vanligvis ikterus.

Hepatitt A gir vanligvis full restitusjon uten leverskade. Letalitet hos tidligere friske personer er < 1‰, høyere hos personer over 50 år, og hos personer med preeksisterende leversvikt inntil 2%.

Vanligste måte å få viruset på er Drikke av Skittent vann eller blodsmitte. Så mitt råd er og ikke drikke skittent vann eller ha sex eller dele sprøyter med andre - noe jeg regner med du ikke skal...

Heptatitt B

Kan smitte ved blodkontakt og sex - altså ikke løp etter folk som blør eller ha sex med andre.

Dengufeber -

Det er funnet hele 4 personer i Thailand som har dødd av Dengufeber. I forhold til et folketall på hele 68,2 millioner i 2011 vil jeg si at sjansen er minimal.

Forholdsregler for å ikke bli bitt av myggen.

Første regel er å unngå eksponering av huden.

Bruk lyse, løstsittende klær som er relativt tette ved ankler, armer og hals. Stapp skjorten inn i buksen og buksen inn i strømpene.

Unngå bruk av sandaler.

Bruk myggstift. En god myggstift inneholder opp mot 20 prosent av virkestoffet DEET.

Unngå bruk av parfyme/deodorant og sjampo med sterk duft.

Forsøk å finne hotellværelser hvor luftkanaler, vinduer og dører er dekket med skikkelig myggnett.

Bruk myggnett som er impregnert med myggmiddel. Selv om flere hoteller tilbyr dette kan det være lurt å ha med sitt eget. Pass på at nettet er stappet godt inn under madrassen.

Resten får du finne ut av selv... Har ikke tid til å sitte resten av dagen her...

Verken vi eller noen av de vi kjenner som har vært i Thailand har tatt vaksiner (og det er MANGE), så tror det hører til unntakene å ta det.

Anonym poster: 207c2374ca57818cad69e1301c527a4c

Alle jeg kjenner som har vært i Thailand har tatt vaksine. Men ikke alle har tatt alt. Alle har oppdater barnevaksinene og tatt vaksine mot hepatitt A. Noen har også tatt mot hepatitt B. Og det stemmer jo godt med anbefalingen fra vaksinekart.org. Tror du og de du kjenner ikke har sjekket om det var nødvendig. Som regel går det jo bra, men den sjangsen vil i alle fall ikke jeg ta.

Hepatitt B er anbefalt i tilfellet det verste skulle skje,at du må ha blodoverføring når du er i utlandet. Hepatitt A er anbefalt sånn at du ikke blir dårlig pga mat.

Hold deg hjemem om det er så skummelt,men mange vaksiner er meget ok å ha,da vi reiser så mye som vi gjør. tar du alle te vaksinene av hep A og B over en periode,så får du livsvarig forsvar mot det.Da slipper du å bekymre deg for disse mer.

Anonym poster: 8df0cc729c3c4a4696a3913586fde200

Hmm, merkelig på vaksinekart.org står det følgende:

Thailand (utenom byer og turistområder) - anbefalte vaksiner

Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber). Malaria (deler av landet)

Langvarig opphold: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Tyfoidfeber. Gulfeber (land som krever gulfebersertifikat for reisende som kommer fra land med risiko for gulfeber). Japansk encefalitt (bør vurderes). Malaria (deler av landet). BCG-vaksine (tuberkulose)

Difteri,stivkrampe,kikhoste og polio er i en og samme vaksine, ikke fire...

Moren min har vært i Thailand 10 ganger og hun og samboeren er ikke vaksinerte. Aldri blitt syke. De anbefaler vaksinene, men de trengs ikke.

Anonym poster: 420ab4cb34c23d59aaa5f51e25d84f25

Moren min har vært i Thailand 10 ganger og hun og samboeren er ikke vaksinerte. Aldri blitt syke. De anbefaler vaksinene, men de trengs ikke.

Anonym poster: 420ab4cb34c23d59aaa5f51e25d84f25

Nei da for du og mora di vet jo så mye bedre enn helsevesenet akkurat her...

Det vi til hverdags kalle "å trenge" er vel mer hva som er anbefalt av vaksiner. Jeg angrer på at jeg leste i felleskatalogen. Kunne tenkt å vært lykkelig uviten om bivirkningene. Skal diskutere litt med mannen, men når jeg studerer på vaksinekart.org så er det jo kun "syden" vi kan reise til uten å ta vaksine. Jeg synes det er på tide å utvide horisonten litt mer en det, så vi ender vel opp med å ta de.

Etter å ha googlet litt har jeg funnet ut at det er mulig å ta en vaksine som heter Twinrix og den beskytter mot både hepatitt a og b sansynligvis resten av livet. Må ta den 3 ganger da, men om vi gjør det slipper vi å tenke mer på det, og barna slipper å vaksinere seg når de selv en gang skal ut å reise.

Har du/dere vært i Thailand uten? Noe lege som sa at du ikke trengte vaksiner, eller tenker du mer på at du får "lov" til å reise uten?

Vært der flere ganger uten, og ikke vaksinert meg. Tror det ikke er noen jeg kjenner som har vaksinert seg når de har reist til Thailand utenom et par som skulle på backpacker tur rundt i jungelen, og div naboland.

Legen min sa jeg ikke trengte det så lenge vi skulle være der under 3 uker.

Vært der flere ganger uten, og ikke vaksinert meg. Tror det ikke er noen jeg kjenner som har vaksinert seg når de har reist til Thailand utenom et par som skulle på backpacker tur rundt i jungelen, og div naboland.

Merkelig at det rådene kan variere så mye. Er dette legens personlige mening? Har aldri hørt om det før.

Barnevaksinene er det jo anbefalt å oppdater selv om du ikke skal reise. Hepatitt A er det veldig lett å bli smittet av. Skal ikke mer til en at en på kjøkkenet i resturanten du spiser på glemmer å vaske hendene. Så Jeg har fått beskjed om At dette er "minstekravet", men at det kan være lurt å ta mot hepatitt B i samme omgang fordi den finnes som kombinasjonsvaksine. Blir bare et ekstra stikk og da er du beskyttet mot begge livet ut.

Merkelig at det rådene kan variere så mye. Er dette legens personlige mening? Har aldri hørt om det før.

Barnevaksinene er det jo anbefalt å oppdater selv om du ikke skal reise. Hepatitt A er det veldig lett å bli smittet av. Skal ikke mer til en at en på kjøkkenet i resturanten du spiser på glemmer å vaske hendene. Så Jeg har fått beskjed om At dette er "minstekravet", men at det kan være lurt å ta mot hepatitt B i samme omgang fordi den finnes som kombinasjonsvaksine. Blir bare et ekstra stikk og da er du beskyttet mot begge livet ut.

Du, det vet jeg ikke.

Han sa det ikke var nødvendig så lenge man skulle oppholde seg i byer og kyststrøkene. Hørte med flere andre og, og de sa det samme.

Var mer innenlandsturer det var anbefalt med hvertfall difteri og hebatitt a, og evt malaria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...