Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår jente ville ta av støttehjula 2 måneder før hun fylte 4 år og vi tenkte at vi kan da prøve...Jenta satte seg på og sykla bortover gata uten å falle av :) Mens eldste jenta var 5 år da vi tok bort støttehjula,så er nok individuelt..

Gutten her fikk seg sykkel ett par mnd før fylte 4. Hadde aldri støttehjula på, og han sykla bortover fra 1. dag. Men så har han også en balansesykkel som han har brukt mye, så han trengte bare noen forsøk på å finne ut hvordan trøene virka. Teknikken med å holde balansen hadde han alt inne.

Gjest tilda med to små <3

Eldste lærte det den sommeren han ble fem, og minste lærte det da han var 3 1/2 (da hadde han brukt løpesykken 2-3 mnd først).

Min erfaring er at støttehjul gjør det vanskeligere å lære å sykle.

Eldste praktes lenge med disse støttehjulene, så tok vi dem av og han syklet selv etter to ettermiddager med øving.

Minste hadde løpesykkel først, også så vi etterhvert at han begynte å løfte bena når han fikk nok fart, og holdt balansen lenge. Så en dag maste han seg til å få prøve brorens alt for store sykkel, også oppdaget vi til vår overraskelse at ungen kunne jo sykle han ... så da var det rett ut og kjøpe tohjuling med pedaler til tassen på 3 1/2 år ;)

Annonse

Takktakk!

Støttehjulet ble ødelagt nemlig, så vi lurte på om vi skulle kjøpe nytt. Men etter tre økter med mor løpende etter med alvorlig lumbago (føler i alle fall jeg får det snart ;-S), så har hun snart funnet balansen. Tipper vi trenger to økter til før hun sykler alene.

Tror faktisk ikke jeg hadde kommet på å lære henne å sykle dette året om ikke støttehjulet hadde blitt ødelagt.

Gjest yrild

Alle rundt oss lærer å sykle når de er mellom 3 og 4. Det er fordi de har hatt løpesykler og allerede har ballansen inne.

Vår eldste på fire har akkurat lært å sykle :-) Han er ikke akkurat en modig kar så i høst turte han ikke å prøve, imens bestestevenninnen hans har syklet siden hun var 3 1/2.

Tror støttehjul er en hindring for læring mer enn en hjelp... men har man først vent seg til det kan det nok ta litt tid å venne seg av med å trenge dem.

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei! Sønnen min blir 4 i juni og vi tok av støttehjula for 2 uker siden. Gikk utrolig bra! Brukte en golfkølle som støtte-stang. (festet den i bagasjebrettet) dro på fotballbanen og etter 4 ganger frem og tilbake syklet han stolt avgårde;) presset han aldri, så han følte seg trygg hele veien. Lykke til!

Annonse

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Vi kjøpte sykkel uten støttehjul til jenta vår nå i vår da hun var 3,5år. Har kun hatt to små fall og sykler som en prest uten støttehjul, men jeg er veldig sikker på at balansesykkelen skal ha mye av æren til den flotte overgangen.

Ta av støttehjula og la henne prøve seg, er det slik at hun ikke klarer det er det jo bare å sette dem på igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...