Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. jeg bare lurer på om noen av dere har hatt høyt blodtrykk før graviditet? Jeg har nettopp begynt på medisiner men jeg og kjæresten har veldig lyst på barn og vurderer å begynne å prøve snart. Jeg kvier meg litt pga bekymringer i forhold til at jeg har hatt veldig høyt blodtrykk. Nå er det på vei ned pga medisiner men har nok ikke fått noe jeg kan gå på hvis jeg da blir gravid.

Jeg bare lurer på hva dere gjorde og om dere tok noen forhånd regler eller om dere bare ble gravid også tok det opp med fastlegen?

Fortsetter under...

Jeg hadde også høyt blodtrykk i utgangspunktet, og gikk på medisiner for dette.

Du bør ta det opp med fastlegen FØR du blir gravid. Det gjorde jeg, og fikk medisiner som ikke var farlige for fosteret noen måneder før jeg ble gravid. Jeg går på en medisin som heter Trandate, og den skal være helt ufarlig. Jeg får også litt ekstra oppfølging/måling av blodtrykk under gravidtiteten fordi blodtrykket steg ganske kraftig på slutten av forrige svangerskapm (ble satt i gang pga dette). Alt gikk bra forrige gang, følte meg veldig trygg på at alt var under kontroll under fødsel, og satser på at det går helt fint denne gangen også:-)

Lykke til!

Har du fått noen bivirkninger av den medisinen? Har nettopp begynt og vært sykmeldt pga bivirkninger så tror jeg skal vente med å ta det opp siden jeg vil at blodtrykket skal stabilisere seg på et nivå først. For nå er jeg redd for å bytte når jeg nettopp er tilbake igjen i jobb i tilfelle man får bivirkninger.

Bra å vite at man får oppfølging. Søsteren min fikk svf på slutten av sitt svangerskap selvom hun ble satt i gang pga hun også fikk høyt blodtrykk på slutten. Ja, får håpe det går like bra denne gangen.

Takk for svaret :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...