Gå til innhold

Gravid og jerntilskudd: Vil slippe, men legen er ikke enig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33 og har fått ny lege som har mast om jerntabletter de siste gangene jeg har vært hos henne (uke 31 og 33). Jernlageret mitt (ferritin) ligger på 7, blodprosenten (Hb) på 11, og legen mener at jeg MÅ begynne på jerntabletter. Har noen her inne hatt lignende verdier og sluppet unna tablettene?

Jeg er litt skeptisk til tilskudd generelt, og har hørt mye negativt om jerntabletter, så vil helst slippe. Jordmor er heller ikke begeistret for jerntabletter, men jeg har ikke time hos henne før etter påske, og legen vil at jeg skal begynne nå... Prøvde meg på at jeg kan spise ekstra masse brokkoli og spinat, men det var ikke aktuelt, virker ut som at hun har lav terskel for jerntabletter.

Anonym poster: e4a37c25cd6bdff4a09a7744306c3069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jernlager på 30 her og jeg måtte begynne på jern... ANbefaler deg veldig å begynne! Man mister en god del blod under fødselen og det er virkelig pyton å føle seg sliten i månedsvis etterpå pga lavt jern. Jeg ville prøvd å få det opp nå så du har litt mer "å gå på". Har smertelig erfart det motsatte. Sliten og trøtt blir man uansett etter en fødsel.. man trenger liksom ikke mer.

Anonym poster: aa65f85e05ddcbc4c282407ab8160c87

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33 og har fått ny lege som har mast om jerntabletter de siste gangene jeg har vært hos henne (uke 31 og 33). Jernlageret mitt (ferritin) ligger på 7, blodprosenten (Hb) på 11, og legen mener at jeg MÅ begynne på jerntabletter. Har noen her inne hatt lignende verdier og sluppet unna tablettene?

Jeg er litt skeptisk til tilskudd generelt, og har hørt mye negativt om jerntabletter, så vil helst slippe. Jordmor er heller ikke begeistret for jerntabletter, men jeg har ikke time hos henne før etter påske, og legen vil at jeg skal begynne nå... Prøvde meg på at jeg kan spise ekstra masse brokkoli og spinat, men det var ikke aktuelt, virker ut som at hun har lav terskel for jerntabletter.

Vet ikke om det er lavt. Men kan du ikke heller taFloradix formula? Bere laget av grønnsaker og frukt..

Anonym poster: 6e658ec84f55e6392e21871b0ba5242b

Skrevet

Begynn nå!!!! Du mister sikkert litt blod under fødselen og mister du mye kan det faktisk få alvorlige konsekvenser for deg om du ligger så lavt.

Jeg greide ikke å gå før etter fem poser blod etter fødselen. Hadde veldig lav blodprosent selv om jeg gikk på mye jern. Var ingen god opplevelse for jeg husker nesten ingenting av fødselen eller de første dagene :-( i tillegg gikk det tre mnd før jeg greide å stå oppreist uten å bli uvel.

Begynn med jern!!! :-)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Du bør virkelig starte med det med det samme. Jeg hadde jernlager på 37 noen få dager før fødselen, og normal blod%, mistet betydelig med blod under fødselen, endte opp med blod% på 4,3 og jernlager på 5,2... Måtte få 2 enheter med blod, og 3 runder med jerntilskudd direkte i blodet.. Tok meg likevel 1 år å oppnå et jernlager på 8,2... Nå er det over 2 år siden, og jernlageret mitt er kun på 18, til tross for at jeg tar jerntilskudd hver dag, og spiser jernrik mat...

Skrevet

Takk for gode svar, da skal jeg begynne med en gang! Hadde ikke tenkt at det å la være kunne ødelegge barseltiden, å ikke kunne stå oppreist uten å føle seg uvel i løpet av de første mnd høres fælt ut.

Jeg føler meg så fin nå (ikke svimmel eller trøtt), og tenkte ikke på at en fødsel vil svekke jernlageret betydelig mer. Jeg skal sjekke ut Floradix formula, legen anbefalte Duroferron Duretter, så får høre hvor mye mer effektiv "medisinen" er vs naturproduktet. Akkurat nå vil jeg bare få i meg så mye jern som mulig, så får jeg håpe at jeg slipper forstoppelse og eventuelle andre ulemper jerntilskuddet måtte føre med seg;)

Takk!:)

HI

Skrevet

Rødbetjuice som du får kjøpt på helsekosten inneholder også mye jern, så det kan du ta i tillegg :)

Anonym poster: b8f05db0ffbdb72e4aaed6f49f1437f2

Skrevet

Rødbetjuice som du får kjøpt på helsekosten inneholder også mye jern, så det kan du ta i tillegg smile.png

Det visste jeg ikke. Har aldri smakt rødbetejuice før, hvordan er smaken på den?:)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er nok best HI, var ikke mye stas her å ikke klare å ta seg av ungen nesten, var så sliten de første 3 mnd, at samboeren sto for ca alt stell av ungen vår, han måtte til og med hjelpe med meg å støtte opp ungen når jeg ammet på natten de første ukene, mistet melken etter 3 uker, så varte ikke i evigheter, men uansett, er ikke stas når samboeren må sitte å støtte opp ungen, fordi man selv blir svimmel etter at man legger seg på kvelden ;)

Skrevet

Er nok best HI, var ikke mye stas her å ikke klare å ta seg av ungen nesten, var så sliten de første 3 mnd, at samboeren sto for ca alt stell av ungen vår, han måtte til og med hjelpe med meg å støtte opp ungen når jeg ammet på natten de første ukene, mistet melken etter 3 uker, så varte ikke i evigheter, men uansett, er ikke stas når samboeren må sitte å støtte opp ungen, fordi man selv blir svimmel etter at man legger seg på kvelden ;)

Huff, det må ha vært forferdelig:( Jeg har fått inntrykk av at det er nok arbeid de første månedene om man ikke har lavt jernlager, og dersom en i tillegg må slite med ekstrem svimmelhet og trøtthet høres det jo uholdbart ut. Håper det ikke ødela den første tiden med babyen din helt, og at det går bra med deg nå, til tross for at du fremdeles sliter med lavt jernlager.

Tror jeg skal kjøre på apoteket med en gang, fikk helt skrekken jeg...

Skrevet

Oi! Fikk brev fra legen om at jeg hadde Ferritin på 6 og at "det kunne være en god ide å ta jerntabletter." Oppfattet ikke dette som veldig alvorlig med den formuleringen, men ser jo utifra det dere skriver at det gjerne vil være litt mer enn "en god ide."

Skrevet

Går og an å lage mat i jerngryte :)

Bare husk å ikke drikke melk sammen med jerntablettene/jernholdig mat, melken hindrer nemlig opptaket. Drikk appelsinjuice istedenfor, C-vitamin hjelper opptaket :)

Skrevet

Start med duphalac laktulose samtidig, så slipper du forstoppelse og hemoroider.

Anonym poster: 4372a267bf2e2a84681479944699cf9b

Skrevet

Ferro retard er også tabletter som tas opp bra i kroppen og har mindre bivirkninger på maven.

Har du så lavt jernlager hjelper det ikke nok med verken floradix eller jern rik mat.

Anonym poster: 7c0db85be5c95559646f78310fee6a4a

Skrevet

Jeg har jern på 4 og man skal ligge på minimum 18. Legen ringte meg da han fikk prøvesvarene fordi jeg måtte begynne sporenstreks. Du MÅ høre på det! Jeg hater å ta dem fordi jeg blir dårlig i magen, men mye heller det enn alvorlige konsekvenser i ettertid.

Anonym poster: edbd026478b5fbe4645717d7ccd6a7a5

Skrevet

Går og an å lage mat i jerngryte :)

Bare husk å ikke drikke melk sammen med jerntablettene/jernholdig mat, melken hindrer nemlig opptaket. Drikk appelsinjuice istedenfor, C-vitamin hjelper opptaket :)

Vet du om dette gjelder generelt? Jeg drikker sinnsykt mye melk og har veldig lave jernlagre, men aldri vært klar over at det kan være noen sammenheng....

Skrevet

Jeg hadde ferritin på 8 og Hb på 12,5 i uke 12 og 10, 7 i uke 28. Legen min mente at jeg ikke skulle ta noe, men bare passe på kostholdet...

Anonym poster: 1a6badd21e9099008c40371bad781ebf

Skrevet

Går og an å lage mat i jerngryte smile.png

Bare husk å ikke drikke melk sammen med jerntablettene/jernholdig mat, melken hindrer nemlig opptaket. Drikk appelsinjuice istedenfor, C-vitamin hjelper opptaket smile.png

Vet du om dette gjelder generelt? Jeg drikker sinnsykt mye melk og har veldig lave jernlagre, men aldri vært klar over at det kan være noen sammenheng....

Gjør nok det :) Drikker mye melk selv, og det er et problem de gangene jeg trenger å få opp jernlagrene...

Min løsning er å ta jerntabletter før jeg legger meg, eller ta de sammen med et måltid (for ikke å få magetrøbbel) hvor jeg ikke drikker melk (det er ikke så mange, for å si det sånn...).

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/stemmer_det_at_melk_hindrer_kroppens_jernopptak

Skrevet

Noen jordmødre mener også at det er en sammenheng mellom lavt jernlager og fødselsdepresjon.

Så hadde begynt jeg også!

Anonym poster: 8ebbc368e087e1eccdb9019a8bf839be

Gjest yrild
Skrevet

Jeg begynte på jerntabletter, men ble så dårlig av det at jeg måtte slutte. Intravenøs jerntilførsel har jeg derimot fått uten så mye som en bitteliten reaksjon!

Skrevet

Rødbetjuice som du får kjøpt på helsekosten inneholder også mye jern, så det kan du ta i tillegg :)

Det visste jeg ikke. Har aldri smakt rødbetejuice før, hvordan er smaken på den?smile.png

Det smaker.... vel.... rødbeter ;)

he-he....

Jeg synes ikke smaken er så ille, men vet det er en del som ikke liker den. Det kan hjelpe å drikke med sugerør som du setter litt langt bak på tungen - da blir du heller ikke så rød i munnen ;)

Men det er effektivt :)

Gjør som andre her også sier, kok gjerne mat i jerngryte også. Leverpostei med rødbeter på er jo også godt.

Rødt kjøtt gir jo også en del jern.

Aminojern som en annen nevnte er et godt merke, mindre mageproblemer med dem enn mye av det andre man får.

Når du ligger så lavt så bør du ikke la være å ta tilskudd med jern! Men du kan øke opptaket ditt ved å spise riktig i tillegg.

Om legen din ikke allerede har sjekket det så få ham/henne også til å sjekke hvordan du ligger an ift B12 og kobber, siden lave verdier av disse også kan forårsake blodmangel. Kobber er det sjeldent at legene sjekker, etter min erfaring.

Jeg fikk i fjor blodmangel i fjor for første gang - etter langvarig stor kobbermangel. Jeg fikk raskt opp igjen nivåene på jern ved større kobbertilskudd (men det skal kun tas om du har påvist mangel!), i tillegg tok jeg aminojern (tok dobbel dagsdose første 1-2 ukene), spiste mye rødt kjøtt, brokkoli, drakk rødbetjuice, spiste persille og andre grønne grønnsaker. Og så spiste jeg litt aprikoser hver dag også.

Les litt på nettet om hvilke matvarer som inneholder mest jern, så får du sikkert flere tips. Men ikke la være å ta noen form for tilskudd når du er gravid med så lave verdier.

Lykke til med resten av svangerskapet :)

Skrevet

På de siste blodprøvene jeg tok (uke 28) hadde jeg ferritin på 8 (blodprosenten var normal). Fikk et brev fra legen etter et par uker hvor han anbefalte å begynne med et reseptfritt jerntilskudd. Hadde det vært så akutt som mange av dere får det til å høres ut her, håper jeg han hadde ringt...?

Jeg tar noe som heter Biopharma Trippel Jern (tyggetabletter), men er ikke alltid like flink til å ta dem, høhø...

Skrevet

Takk for så mange og gode svar!

Har undersøkt noen av merkene dere nevnte, og tror jeg skal begynne med Duroferon siden den er sterkest og se om jeg tåler den, for så å gå over til Aminojern om Duroferonen går skeis.

Må tydeligvis også tørke støvet av jerngryten og fokusere mer på et jernrikt kosthold. Rakk ikke apoteket i dag, men jeg har handlet inn på svisker (visste ikke at aprikoser inneholdt så mye jern) og biffstrimler. Brokkoli, grovt brød og makrell i tomat spiser jeg allerede mye av, men leverpostei greier jeg ikke pga innholdet (*kresen*). Appelsinjuice til måltidene har jeg allerede begynt med, men jeg må ha biola om kvelden for å slippe halsbrann, så da får jeg samle opp all den jernfattige og usunne maten jeg vil ha til da, høhø.

Den tidligere legen min og jordmor har hele tiden sagt at blodprosenten min er ok (11), men de visste ikke at jernlageret mitt ligger på 7 (tok nylig blodprøven). Jeg vet ikke hvordan de hadde reagert nå, men det er tydeligvis andre som også har leger som ikke synes det er krise med lav ferritin, så det viser at det er ulik terskel for når man skal anbefale jerntabletter. For meg er erfaringene til dere her inne er gull verdt, så jeg håper at dere andre med lavt jernlager også vurderer å ta jerntilskudd. Jeg håper i hvert fall at det fører til at jeg slipper å være svimmel og trøtt (av annet en våkenetter) den magiske (og tunge) førstetiden med babyen.

HI

Skrevet

Floradix anbefaler jeg :)

Anonym poster: 2822b80d20743e4c86d5ca5a159ad806

Skrevet

Jeg får forresten Niferex av Blodbanken når jeg er der. De har to typer, og Niferexen er visstnok den som er mildest mot magen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...