Gå til innhold

Avvenning av skjold

Anbefalte innlegg

Jenta mi kom 5 uker fortidlig, var sugesvak og hadde høye bilirubin nivåer..vi slet litt med amminga,.men fikk det sånn noenlunde til.

Den ene sykepleieren på prematuravdelingen (som hun var innlagt på i 10 dager ) var veldi rask med å introdusere skjoldet til meg, (som jeg egenlig var litt negativ til) men hun pressa meg litt og sa hun måtte drikke for å få ned bilirubinen, og lovde oss nesten at suginga ville ta seg opp når hun ble kvitt gulsoten.

Det stemte ikke, hun er nå 8 uker og nekter å ta brystet, hun kaver og jobber- drikker litt og slipper, drikker og slipper om og om igjen. når jeg merker hun begynner å bli sint kobler jeg på skjoldet , da merker jeg hun blir letta og hun drikker som bare det..

på forhånd takk for tips og svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144030455-avvenning-av-skjold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vi har akkurat samme problem. Min baby er 1 mnd og jeg begynte med skjold fordi jeg ble fryktelig sår. (Hun tok puppen uten p Barsel, men det ble mye styr med sprengte brystet og brystskjold var en enkel "utvei". Dessverre ble hun fort vant til den store "gummibrystvorten" at hun bare skrek når jeg tok den bort. Hun svelget masse luft med skjoldet og det er veldig upraktisk (både sterilisering osv og det å amme blant folk).

Jeg forsøkte alle råd på nett: ta det av etter en liten stund, klippe av skjoldet osv. Ingen ting fungerte og jeg gav nesten opp og tenkte at det i alle fall er bedre med skjold enn pumping og flaske.

Jeg avtalte en time med helsesøster for å se om hun kunne hjelpe. Jeg syntes det var lite hjelp å få og det eneste tipset hun hadde var å forsøke å kutte tvert. Jeg hadde over hodet ikke troen på dette da babyen ble helt hysterisk, men tenkte det var verdt å prøve. Jeg satte av en hel dag og gikk ikke ut av huset, bare prøvde om igjen og om igjen. Hvis babyen skrek ble den roet før vi prøvde igjen. -Og plutselig gikk det!

-Vi har nå ammet uten skjold i to dager! Håper det holder! Jeg har selvfølgelig blitt litt sår igjen, men skal prøve alt annet og bite tennene sammen før jeg settet på skjoldene igjen..

Mitt tips er altså å slutte brått, og ikke sette på skjoldet om hun blir sint. Nb: velg en dag dere begge er friske og uthvilte og ha tro på at dere vil få det til! Hvis hun ikke får noe i seg uten skjold kan du f.eks pumpe og gi på kopp.

Masse lykke til!

Hei,

Gratulerer med baby lille prikk(eline) :)

jeg sendte en mail til ammehjelpen og fikk masse gode råd som jeg allerede har lest på nett. men jeg har alldri prøvd "starte på nytt" rådet hun ga meg. vi la oss tidlig igår i senga å hadde en god time hvor hun bare å inntil meg hud mot hud, og det var ganske moro å se hvordan instinktet hennes ble vekka å hun begynte å søke selv om hun burde være mett. Hun spiste kjempemasse, ble frustrert mange ganger men jeg ga meg ikke.

Hun fra ammehjelpen ga meg samme råd som du lille prikk(eline, ta oss god tid å rett så slett kun fokusere på ammingen en hel dag..

Godt å vite jeg ikke er alene med problemet,

jeg skal prøve å kutte tvert og ta opp kampen men du å du for en kamp det blir :)

så bra for deg at du har klart å amma i to dager da!! :) (mitt tips for såre brystvorter er inotyol, det er egentlig en eksem krem men funker superbra på såre baby stumper og brystvorter! smør på tykt lag å la det virke så lenge som mulig...

lykke til,hold meg oppdatert på amminga og de såre brystvortene dine:)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...