Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Jeg skal opereres i morgen formiddag og har fått beskjed om å møte fastende kl 0830 på sykehuset. Operasjonstidspunkt er satt til ca 11.00. Jeg må faste fra midnatt i natt. Dette er et problem da jeg har diabetes og er avhengig av medisiner og ikke minst mat for at blodsukkeret mitt skal være ok. Jeg har tatt det opp led sykehuset uten at de kunne gjøre noe med det. Jeg får ikke engang drikke eller tygge tyggegummi. Men HVORFOR må jeg faste så lenge i forveien? Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Om du har mat i magen er sjansen større for at den kommer i retur. Noen blir kvalme av narkosen. Blir ekstra jobb for de om du begynner å kaste opp. Anonym poster: 370b871f8f36e511ccadaf861ee08b91
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 Hvis du kaster opp og har mat i magen mens du er i narkose, kan du bli kvalt av ditt eget oppkast. Anonym poster: 38024d75365e47311dfa1ef857cff20b
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 Det har vell med risiko for komplikasjoner. Syns det er merkelig at du ikke har fått noe veiledning i forhold til sykdommen din! Anonym poster: f37f191e824eade657e93e577129a70a
HvittHus Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 Man faster bla for å forhindre at oppkast kommer ned i lungene, noe som kan medføre en livstruende tilstand. Men jeg forstår ikke at ikke du som diabetiker blir tatt inn kvelden før og satt på drypp slik at man kan kontrollere blodsukkeret ditt. Jeg ville ha ringt en gang til for å sjekke at de ikke har forglemt at du har diabetes.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 HI her Takk for svar:) Jeg gruer med skikkelig. Jeg må stå opp kl 06 for å være på sykehuset i tide, og jeg spiser vanligvis frokost med en gang jeg står opp. Risikoen er større for at jeg kaster opp når jeg ikke får spise, for med ustabilt blodsukker gjør jeg ofte det. Jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal klare meg til kl 11 før de legger meg i narkose. Og så er det sikkert forsinkelser også... Jeg vet det kommer til å gå til helvete! Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 uff! Ring og snakk med dem. Du må jo få hjelp med dette. Snakk evt. med fastlegen din, og be h*n ta tak i dette. Merkelig noncharlant holdning! Anonym poster: 9fc4c3062c0ee3e9901ee6968309a4b6
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt sykehuset og forlangt samtale med noen av de som faktisk vet en del om diabetes historien din, om det er samme sykehuset du har års kontrollen til? Eller be diabetes legen din ringe sykehuset. Samboeren må legges inn dagen før om han må i narkose, pga sin diabetes, han får da drypp, og tett oppfølging av blodsukkeret natten over, han har samme problem som deg; om han ikke spiser jevnt utover dagen, får han lett brekninger/oppkast når han er for lenge uten mat..
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Jeg er litt utenfor svargruppen men skal i narkose i dag og skulle ha fastet. glemte meg helt ved frokosten i dag. Håper alt går bra under kniven i dag da å ingen uønska avføringer. :-) Anonym poster: 6b2c4a6e8ca56b16101bca89b3a7ce54
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Grunnen er at man kan kaste opp ved innledning av narkose og aspirere mageinnholdet ned i lungene. Det kan gi fatale følger. Legger ukentlig dia pasienter i narkose og det er ikke noe unntak fra faste for dem. Evt for du ett drypp med glukose mens du venter hvis du har en vanskelig regulert dia. Det er ihvertfall veldig viktig å ikke lyve om evt frokost, som sagt så kan det få fatale følger. Lykke til Anonym poster: b35c5a5406827d293102a9bd5ed9499a
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Jeg mener å huske at diabetikere kan få glukose intravenøst i påvente av operasjon nettopp for å hindre komplikasjoner i forhold til sin sykdom. Jeg ville ringt sykehuset og undersøkt om det er riktig at du ikke skal inn i kveld, og også forklart hvor fort du blir dårlig, og spurt om dette med intravenøst næring. Lykke til i morgen
Mamman til Dutte venter #2 Skrevet 19. mars 2013 #12 Skrevet 19. mars 2013 Du må ringe sykehuset. Jeg fastet i forkant av keisersnittet, og hadde da drypp med insulin og sukker slik at jeg ikke skulle få føling etc som følge av fastingen. Detter er jo noe de må ha rutiner på på sykehuset.
Madolyn Skrevet 19. mars 2013 #13 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Om du har mat i magen er sjansen større for at den kommer i retur. Noen blir kvalme av narkosen. Blir ekstra jobb for de om du begynner å kaste opp. Anonym poster: 370b871f8f36e511ccadaf861ee08b91 Jeg er litt utenfor svargruppen men skal i narkose i dag og skulle ha fastet. glemte meg helt ved frokosten i dag. Håper alt går bra under kniven i dag da å ingen uønska avføringer. :-) Anonym poster: 6b2c4a6e8ca56b16101bca89b3a7ce54 Ærlig talt folkens, tenker dere så ille om oss på operasjonsavdelingene? Det er ikke snakk om at "det blir ekstra jobb for sykepleieren å tørke opp oppkast og derfor må pasientene faste hele dagen", ei heller er det snakk om ufrivillig avføring som "gir oss mer jobb". Grunnen til at operasjonspasienter må faste er fordi mageinnholdet lett aspireres over i lungene under en intubasjon. Dette kan føre til alvorlige infeksjoner, massive ventilasjonsproblemer og i verste fall død! Hadde aldri, ALDRI løyet om at jeg hadde spist eller ikke, så vondt vil du hverken deg selv eller det helsepersonellet som faktisk skal stå der og ha ansvaret for deg. Til HI; ring den aktuelle avdelingen og be om å få snakke med en lege. Du må jo tydeligvis legges inn kvelden i forveien og få drypp. De aller fleste har gode rutiner på dette Hilsen operasjonssykepleier Endret 19. mars 2013 av Madolyn&Muffin
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #14 Skrevet 19. mars 2013 Grunnen er at man kan kaste opp ved innledning av narkose og aspirere mageinnholdet ned i lungene. Det kan gi fatale følger. Legger ukentlig dia pasienter i narkose og det er ikke noe unntak fra faste for dem. Evt for du ett drypp med glukose mens du venter hvis du har en vanskelig regulert dia. Det er ihvertfall veldig viktig å ikke lyve om evt frokost, som sagt så kan det få fatale følger. Lykke til Anonym poster: b35c5a5406827d293102a9bd5ed9499a Jeg har absolutt ingen problemer med å regulere blodsukkeret mitt så lenge jeg får i meg mat forholdsvis regelmessig. Jeg har vært i narkose tre ganger de siste årene, og kan ikke huske å ha fastet da. Men da har inngrepet foregått senere på dagen, så det har vært bedre for meg. Jeg vet at det ikke kommer til å gå bra i morgen, jeg blir så svimmel og kaster opp når jeg ikke får i meg frokost innen en time etter jeg står opp. Jeg kommer ikke til å klare å holde meg til jeg blir lagt i narkose. Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #15 Skrevet 19. mars 2013 Jeg mener å huske at diabetikere kan få glukose intravenøst i påvente av operasjon nettopp for å hindre komplikasjoner i forhold til sin sykdom. Jeg ville ringt sykehuset og undersøkt om det er riktig at du ikke skal inn i kveld, og også forklart hvor fort du blir dårlig, og spurt om dette med intravenøst næring. Lykke til i morgen Glukosebelastning hjelper bare for å regulere blodsukkeret, det hjelper ikke på mine brekninger. Det er det kun mat som gjør. Dessverre. Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #16 Skrevet 19. mars 2013 Om du har mat i magen er sjansen større for at den kommer i retur. Noen blir kvalme av narkosen. Blir ekstra jobb for de om du begynner å kaste opp. Anonym poster: 370b871f8f36e511ccadaf861ee08b91 Jeg er litt utenfor svargruppen men skal i narkose i dag og skulle ha fastet. glemte meg helt ved frokosten i dag. Håper alt går bra under kniven i dag da å ingen uønska avføringer. :-) Anonym poster: 6b2c4a6e8ca56b16101bca89b3a7ce54 Ærlig talt folkens, tenker dere så ille om oss på operasjonsavdelingene? Det er ikke snakk om at "det blir ekstra jobb for sykepleieren å tørke opp oppkast og derfor må pasientene faste hele dagen", ei heller er det snakk om ufrivillig avføring som "gir oss mer jobb". Grunnen til at operasjonspasienter må faste er fordi mageinnholdet lett aspireres over i lungene under en intubasjon. Dette kan føre til alvorlige infeksjoner, massive ventilasjonsproblemer og i verste fall død! Hadde aldri, ALDRI løyet om at jeg hadde spist eller ikke, så vondt vil du hverken deg selv eller det helsepersonellet som faktisk skal stå der og ha ansvaret for deg. Til HI; ring den aktuelle avdelingen og be om å få snakke med en lege. Du må jo tydeligvis legges inn kvelden i forveien og få drypp. De aller fleste har gode rutiner på dette Hilsen operasjonssykepleier Takk for svar:) Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #17 Skrevet 19. mars 2013 Om du har mat i magen er sjansen større for at den kommer i retur. Noen blir kvalme av narkosen. Blir ekstra jobb for de om du begynner å kaste opp. Anonym poster: 370b871f8f36e511ccadaf861ee08b91 Jeg er litt utenfor svargruppen men skal i narkose i dag og skulle ha fastet. glemte meg helt ved frokosten i dag. Håper alt går bra under kniven i dag da å ingen uønska avføringer. :-) Anonym poster: 6b2c4a6e8ca56b16101bca89b3a7ce54 Ærlig talt folkens, tenker dere så ille om oss på operasjonsavdelingene? Det er ikke snakk om at "det blir ekstra jobb for sykepleieren å tørke opp oppkast og derfor må pasientene faste hele dagen", ei heller er det snakk om ufrivillig avføring som "gir oss mer jobb". Grunnen til at operasjonspasienter må faste er fordi mageinnholdet lett aspireres over i lungene under en intubasjon. Dette kan føre til alvorlige infeksjoner, massive ventilasjonsproblemer og i verste fall død! Hadde aldri, ALDRI løyet om at jeg hadde spist eller ikke, så vondt vil du hverken deg selv eller det helsepersonellet som faktisk skal stå der og ha ansvaret for deg. Til HI; ring den aktuelle avdelingen og be om å få snakke med en lege. Du må jo tydeligvis legges inn kvelden i forveien og få drypp. De aller fleste har gode rutiner på dette Hilsen operasjonssykepleier Takk for svar:) Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de Nå har jeg ringt sykehuset, og de sa jeg kunne stå opp ved 04 tiden i natt og spise litt. Jeg satser på at det holder:) tusen takk for svar! Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de
Madolyn Skrevet 19. mars 2013 #18 Skrevet 19. mars 2013 Om du har mat i magen er sjansen større for at den kommer i retur. Noen blir kvalme av narkosen. Blir ekstra jobb for de om du begynner å kaste opp. Anonym poster: 370b871f8f36e511ccadaf861ee08b91 Jeg er litt utenfor svargruppen men skal i narkose i dag og skulle ha fastet. glemte meg helt ved frokosten i dag. Håper alt går bra under kniven i dag da å ingen uønska avføringer. :-) Anonym poster: 6b2c4a6e8ca56b16101bca89b3a7ce54 Ærlig talt folkens, tenker dere så ille om oss på operasjonsavdelingene? Det er ikke snakk om at "det blir ekstra jobb for sykepleieren å tørke opp oppkast og derfor må pasientene faste hele dagen", ei heller er det snakk om ufrivillig avføring som "gir oss mer jobb". Grunnen til at operasjonspasienter må faste er fordi mageinnholdet lett aspireres over i lungene under en intubasjon. Dette kan føre til alvorlige infeksjoner, massive ventilasjonsproblemer og i verste fall død! Hadde aldri, ALDRI løyet om at jeg hadde spist eller ikke, så vondt vil du hverken deg selv eller det helsepersonellet som faktisk skal stå der og ha ansvaret for deg. Til HI; ring den aktuelle avdelingen og be om å få snakke med en lege. Du må jo tydeligvis legges inn kvelden i forveien og få drypp. De aller fleste har gode rutiner på dette Hilsen operasjonssykepleier Takk for svar:) Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de Nå har jeg ringt sykehuset, og de sa jeg kunne stå opp ved 04 tiden i natt og spise litt. Jeg satser på at det holder:) tusen takk for svar! Anonym poster: c7904b1dc47cc96c00e047f857f875de Så flott! Masse lykke til i morgen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå