Gå til innhold

Noen som har fått termin flyttet frem på tidlig ul, og tilbake på ordinær ul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt tidlig ultralyd hver 14 dag siden jeg har hatt 6 spontanaborter. De har variert veldig. Blitt satt flere dager frem for så å bli satt noen dager tilbake. Jeg brukte eggløsningstester så jeg vet når jeg ble gravid. Ved ordinær ultralyd fikk jeg samme termindato som eggløsningen tilsa.

Det var på samme måte med det første barnet mitt.

Tidlig ultralyd har feilmargin pp +/- 5 dager fikk jeg beskjed om.

Så jeg ville forberedt meg på å bli satt tilbake igjen. Så får det heller være en positiv overraskelse om du faktisk er en uke lengere på vei enn mens termin tilsier

Ifølge norsk gynekologisk forening gir CRL- mål på tidlig Ul før uke 12 en riktigere termin enn ordinær UL. Så om du blir satt langt tilbake på OUL bør du henvise til dette og stille spm ift. mulig vekstavvik.

Min egen termin var 12. juli (1 dag +/-). Jeg brukte el-test, så jeg vet også når jeg ble gravid. På tidlig UL 12+2 fikk jeg termin 11. juli (den kan jeg gå med på), mens på ordinær UL ble jeg flyttet til 8. juli, hvilket jeg ikke går med på. ;-) Ikke mange dagene da men.

Min termin med førstemann ble flyttet fra 12. juli til 16. juli. Hadde flere tidlig ultralyder som stemte rimelig overens med når jeg kunne ha blitt gravid - slik at 12. juli var en ok dato, men å bli flyttet til 16. juli mener jeg fortsatt den dag i dag er feil.....

Og når jeg i tillegg gikk 12 dager på overtid, så er begynte det virkelig å bli trasig........

At en blir flyttet fram i tid er vel positivt?? Så at en blir flyttet fra 12. juli til 8. juli er jo bare til gunst om en må gå overtid. Da blir jo overtidskontrollen også tidligere :)

Krysser fingre for at den ikke blir flyttet senere da! Har et lite håp om å få denne ungen ut litt før tida, for med forrige barn fikk jeg store bekkenproblemer de siste ukene, og de gav seg aldri... (Gikk 4 dager over menstermin da). Kan jo bli annerledes denne gangen, men tenker mye på det siden det gikk slik sist!

Annonse

Jeg vet når jeg hadde eggløsning både på grunn av test og smerter(mensensmerter, bare værre), og fikk bekreftet menstermin(1.juli) på UL i uke 11. Likevel valgte de på ordinær UL å flytte termin til 11.juli. Noe som sier at jeg, i følge de har blitt befruktet 2 uker etter sex. Godt gjort! ;) Så, jordmor har kommet frem til at jeg har små babyer rundt uke 17, og at tidlig UL er mer nøyaktig hos meg. Kanskje det har skjedd hos deg også..?

Ifølge norsk gynekologisk forening gir CRL- mål på tidlig Ul før uke 12 en riktigere termin enn ordinær UL. Så om du blir satt langt tilbake på OUL bør du henvise til dette og stille spm ift. mulig vekstavvik.

Det er helt riktig. All forskning tilsier at det sikreste er IVF-termin, deretter termin fastsatt ved tidlig ultralyd, deretter termin fastsatt i 2. trimester (som ordinær ultralyd da er).

Men jeg har ikke inntrykk av at sykehusene nødvendigvis forholder seg til det. Jeg har bare vært gravid etter IVF, men fikk likevel termindato endret i forrige svangerskap. Nå ble den flyttet "rette veien" (dermed var det ikke interessant å protestere) og bare tre dager, men likevel - jeg kan absolutt garantere at jeg ikke var gravid tre dager før befruktningen skjedde i en petriskål i København. :)

Da har jeg vært på ordinær ul. Og termin ble samme som menstermin. Den stemmer, for vet siste mensdag og brukte el-tester. Men tidlig ul i uke 11 viste at jeg var nesten ei uke lengre.. Nevnte dette på ul, og hun sa at de så tendenser på det,- at tidlig ul ofte viste at man var kommet lengre enn man var, og at det var derfor de ville bruke ordinær ul som mål for å ikke sette i gang fødsler for tidlig.

Men glad jeg ikke ble flyttet tilbake iallefall. Det er så kipt :)

For min del har det ikke stemt at ul i uke 12 gir riktigst termin.

Jeg har med mine 3 blitt satt frem 4-6 dager på ul i uke 12-13 mens jeg på ordinær ul har fått ultermin lik mensterminen

Begge de første har bommet totalt på termin med hhv 4 uker før og 2 uker etter termin.

Blir spennende med denne her å se når det blir fødsel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...