Gå til innhold

Dere, når folk blir så "sunne" at til og med frukt er fy,

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så mye det at folk blir for sunne, fremfor et kjent kostholdsråd....

Mye frukt inneholder masse kalorier og sukker - og selv om man skal ha både kalorier og sukker i en viss mengde er det en myte at man kan spise så mye frukt man vil hvis man skal være sunn.

Bananer, for eksempel, er proppfulle med kalorier - selvsagt sunnere kalorier og mer næringsinnhold enn en sjokolade, men hvis poenget er å spise færre kalorier for å gå ned i vekt er det ikke så lurt å spise fire bananer om dagen og være kjempefornøyd fordi man har spist frukt og sunne ting...

Kosthold er komplisert, hva er galt med å skaffe seg riktig informasjon hvis man er opptatt av hva man spiser??

Og da tenker jeg ikke på de fanatiske:)

Anonym poster: cb6093111504dbb11791ce34d6734d67

Men ALLE trenger ikke gå ned i vekt! Det her er snakk om sunne slanke mennesker som IKKE trenger å ta av seg! Når normalvektige går på diett som ikke er medisinsk begrunnet, synes jeg det hele er hysteri.

Anonym poster: 5aeb844152f8f24b0866bfbe98842fb0

Hvorfor er det hysteri? Jeg er en av de normalvektige som spiser lavkarbo, rett og slett fordi kroppen min har det tusen ganger bedre uten så mye karbohydrater. Er det hysterisk å ville ha det bra?

Nei, takke meg til Besserwissere som deg.

Anonym poster: ff5fd8e2581288f7e4f224e3371c9248

Anonym poster: ff5fd8e2581288f7e4f224e3371c9248

Fortsetter under...

Det finnes faktisk en del medisinske grunner til at selv normalvektige kan ha det mye bedre om de begrenser inntaket av en god del typer frukt.

Den ene er kryssallergier. F.eks. pollenallergi -eple.

Den andre er irritabel tarm og store problemer med oppblåst mage, tarmgass, kolikklignende smerter og diare. Folk som plages med sistnevnte får det ofte mye bedre om de begrenser inntaket av sukkerarter fra frukt. Men det er en sykdom/tilstand mange ikke snakker så høyt om, mange skjemmes over å ha det slik.

Tenkt over det? At folk kan ha en grunn de ikke ønsker å brette ut for hele verden?

Anonym poster: 5e687e8fc87a67284568488483d55ac2

Det finnes faktisk en del medisinske grunner til at selv normalvektige kan ha det mye bedre om de begrenser inntaket av en god del typer frukt.

Den ene er kryssallergier. F.eks. pollenallergi -eple.

Den andre er irritabel tarm og store problemer med oppblåst mage, tarmgass, kolikklignende smerter og diare. Folk som plages med sistnevnte får det ofte mye bedre om de begrenser inntaket av sukkerarter fra frukt. Men det er en sykdom/tilstand mange ikke snakker så høyt om, mange skjemmes over å ha det slik.

Tenkt over det? At folk kan ha en grunn de ikke ønsker å brette ut for hele verden?

Anonym poster: 5e687e8fc87a67284568488483d55ac2

Men hvorfor bretter de da ut for hele verden at de ikke spiser frukt? Tenkt over det?

Anonym poster: dc94462c3765d04da9b534c3139ec6fe

Ikke minst er det masse karbohydrater i frukt. Frukt kan være fint til mellommål tid dersom man skal holde vekten, og det er absolutt mye bedre enn sjokolade og godteri. Men prøver man bevisst å gå ned i vekt, kan faktisk frukt ødelegge hele opplegget. En bekjent startet på lavkarbodiett fordi han MÅTTE gå ned i vekt pga overvektighet. Han tok ETT eple og vekta sto stille i 3 dager. Kan være det var spesielt for han. Ingen mennesker er like, men man kan ikke begynne å klage på at det går over alle støvleskaft at folk prøver å holde seg unna mye frukt.

Hahaha dagens! Det var nok ikke på grunn av det ene eplet...

Anonym poster: f02f31a02404d54d9763fa846df6957b

Frukt er sunt og godt, og folk som nekter seg alt mulig hele tiden er det bare synd på, for et stusselig liv det må være. Liker å kose meg jeg :)

Hadde jeg ikke nektet meg selv ting hele tiden hadde jeg trillet bortover, om jeg var så heldig at jeg kom meg noen vei. Det måtte vel vært et stusselig liv?

Selvfølgelig, men som jeg skrev i neste innlegg så skal man jo kose seg med måte. Du unner deg jo sikkert noe kosemat avogtil, de jeg siktet til unner seg ingenting, noen gang. De tror også at de legger på seg av å tygge sukkerfri tyggis :P

Frukt er sunt og godt, og folk som nekter seg alt mulig hele tiden er det bare synd på, for et stusselig liv det må være. Liker å kose meg jeg :)

Hadde jeg ikke nektet meg selv ting hele tiden hadde jeg trillet bortover, om jeg var så heldig at jeg kom meg noen vei. Det måtte vel vært et stusselig liv?

Hehe, har ikke du skrevet i tidligere innlegg at du er overvektig? Så kanskje du ikke er så god på å nekte deg ting alikevel....

Anonym poster: b415f1b5e6ef652d0f92d74f5f6381f1

Annonse

Det som forundrer meg er hvor kategoriske enkelte her inne er....

Med det samme noen snakker om å begrense noe i matveien, så kommer det et hylekor om at det er hysterisk, at man må da kunne unne seg noe, må da kunne kose seg, og man må da for all del ikke være så hysterisk for å bli feit....

Det er ikke det det er snakk om!!!!

Det er snakk om helse - god helse! Hva som er rett for en person er ikke nødvendigvis rett for en annen!

Ja, det er masse viktige næringsstoffer i frukt. Men dessverre så er det også en god del fruktsukker i frukten, i noen frukter veldig mye sukker.

Poenget er at kostholdet til de fleste i dag inneholder altfor mye raske karbohydrater, og ALTFOR mange sliter med helseplager relatert til dette. Overvekt og fedme er bare en del av dette. Diabetes og andre livsstilssykdommer er en annen del.

Betennelsestilstander utgjør en enorm stor prosent av de helseplagene folk sliter med og oppsøker lege og behandling for. Dette inkluderer alt fra redusert immunforsvar, gjentatte forkjølelser, bihulebetennelser, mageproblemer, hemoroider, åreknuter, senebetennelser, muskelsmerter, leddproblemer osv. osv. osv.

Dette er plager som både slanke og overvektige sliter med. Andelen personer som viser seg å ha insulinresistens er sterkt økende - dette skaper ofte betennelsestilstander i kroppen, og også overvekt. Insulinresistens er egentlig forstadiet på diabetes. Og utvikler man diabetes får man gjerne alvorligere følgetilstander også.

Hele poenget med å redusere inntak av alle typer sukkerarter er å beholde en god helse, eller å bli frisk fra de helseproblemene man har. Det er forebyggende tiltak.

Hva er smartest.... å forebygge for å fortsette å holde seg frisk, eller gi f... fordi man må ha lov til å kose seg akkurat når man vil... og så bli syk eller slite med plager i hverdagen?

Frukt er sunt og en god kilde til gode næringsstoffer - så lenge du ikke inntar større mengder enn det akkurat din kropp tåler.

Det er faktisk ikke slik at alle skal kunne spise hva som helst og i hvilke mengder man ønsker - da går det som regel galt.

De fleste livsstilssykdommer i dag linkes opp mot betennelsestilstander i kroppen i større eller mindre grad. Det være seg alt fra senebetennelser, fibromyalgi, diabetes, hjerte-karsykdommer, demens.. til og med flere typer kreft (kreftceller elsker sukker!).

Ps... til deg som kom med en rimelig frekk kommentar ang det med at en person ikke gikk ned i vekt fordi han spiste ett eple om dagen....... her avslører du din egen ukunnskap! ;)

Det er faktisk folk som er så insulinresistente at selv minimale mengder sukker vil hemme vektnedgangen deres. Hvis disse personene holder seg til et for dem riktig kosthold så går de etter hvert ned i vekt. Etter lengre tid på riktig kosthold, og man har oppnådd det vekttapet man ønsker, så kan man etter hvert trolig tåle noen "utskeielser" igjen uten å gå opp i vekt. Men da vil det også kreve at utskeielsene ikke skjer for ofte, samt at man holder seg noenlunde fysisk aktiv slik at man tåler litt mer raske karbohydrater

Anonym poster: 98aca1c71face780dca19f103d35bc87

Gjest Antarctica

Plommer er vel rund 45 kcal per 100 gram. Kan fint erstatte sjokoladen med et kilo plommer :-D

Hvem i all verden klarer å proppe i seg EN KILO plommer????

Anonym poster: 5aeb844152f8f24b0866bfbe98842fb0

Den kiloen går langsomt inn, men kommer fort ut, kan jeg love...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...