Gå til innhold

Dere, når folk blir så "sunne" at til og med frukt er fy,

Anbefalte innlegg

Man må nesten le når folk skylder på spagetthi, poteter og frukt for at man ble fet.....

Ingen har blitt fete fordi de spiste for mye poteter, eller for mange druer. Kom ikke og fortell meg det.

Det jeg TROR er at for folk som allerede er veldig sunne og i aktivitet, men som fortsatt ikke greier og "miste" de site 5-6kilo, kan disse karbohydratene, hos noen, byttes ut med proteinrike matvarer. Fordi det KAN være at de reagerer dårlig på karbohydratene, på samme måte som en annen som trenger og miste de siste kilo,, kan ha best utbytte av og kutte ned på fett. Både animalsk og vegetalsk. VI er alle forksjellig.

Det jeg tror vil gi den beste effekt, og som jeg håper man forsker på snart,- er om man kan spise BÅDE karbohydrater og fett,- i forholdsvis store mengder (mot hva det er nå, i enten/eller gruppene som finnes), så lenge man ikke blander de i ett og samme måltid..

F.eks, tar man utgangspunkt i en proteinkilde som kyling eller fisk. SÅ må man velge fet saus, og brokkoli eller annet "lavkarbotilbehør";- eller en saus av mango og papaya og poteter eller pasta/ris,- altså karbohydratrikt tilbehør.... Lurer på om man vil få samme effekt som og utelukke fett/karbohydrater helt/delvis fra hele kostholdet? I såfall tror jeg vi hadde hatt "Løsningen" på den evigvarende debatt fett/ikke fett, karbohydrater/ikke karbohydrater..

Vil også legge til at all sunn mat, blir usunn om man spiser for mye. Frukt er sundt, men om man har spist de kcal man trenger den dagen, vil en ekstra eple elelr appelsin føre til "Økt vek",- for og ette det på spissen. Og dermed kunen bli sett på som usundt..Ligger man i kcalunderskudd på slutten av dagen, kan man unne seg ei hel sjokoladeplate (om underskuddet er stort nok) uten at man vil "Legge på seg",- altså er det ikke usundt for den som har som eneste mål og gå ned i vekt...Omd ere skjønner tegninga,

Kcal ut og kcal inn er hovedpoenget,- noen bruker karbohydrater beder og mer effektivt enn andre, mens andre ikke tåler det like godt. Det som passer for en, passer ikke for alle.

All naturlig, ubehandlet mat er sundt,- men i for store mengder kan man legge på seg av det meste. Om vektnedgang er eneste klausul for og kalle maten "sunn mat" for en person da vil det meste kunne bli usundt.

Selv spiser jeg vel ca 4bananer, 2 appelsiner og 2 epler om dag, samt litt bær.....Og da jeg starte md dette, gikk jeg ned 5 kilo, som har holdt seg vekk. Jeg har prøvd lavkarbo, som førte til migrene, forstoppelse, vektoppgang, dårlig ånde og stadig dråligere resultat på joggerunden min.....Brøm MÅ jeg ha hver dag, og pasta/ris/poteter er tilbehør til alle middager...Min søster derimot fungerer supert på veldig lite karbohydrater, og spisre vel maks en frukt i måneden.....Vi er forskjellige mao...Dets om funker for meg, funker ikek alltid for dere andre. Men nå går jeg ikke og misjonerer om at alle MÅ prøve det jeg gjør, fordi det er så supert, effektivt.....Jeg fant min måte!

Anonym poster: 58f3ba65d4de637ed66af71af1e99d66

Fortsetter under...

Hvor får folk C-vitamin fra når de er på lavkarbo og spiser verken frukt eller poteter?

Anonym poster: 5aeb844152f8f24b0866bfbe98842fb0

Fra grønnsaker og bær, vel!

F.eks. brokkoli, kålrabi, jordbær, paprika, rips, rosenkål og solbær inneholder alle godt over gjennomsnittlig med c-vitamin, mer enn det meste av frukt.

Leste et sted at 25 appelsiner tilsvarer en melkesjokolade. Hvem i allverden klarer å trøkke i seg 25 appelsiner på en dag?

Det er sukker i frukt, men det metter mer så det begrenser seg selv hvor store mengder man klarer å spise i løpet av en dag.

Frukt har også mye sunt i seg som for meg veier opp og det skader ikke med naturlig sukker.

Da tror jeg du har lest feil, eller så er det snakk om de enorme platene, hadde fått i meg 25 appelsiner lenge før en hel sjokolade...

En halv liter appelsin juice inneholder mer kalorier som en halv liter cola, selv om den selvsagt i tillegg inneholder næringsstoffer i motsetning til colaen.

Artikkelen handlet bare om hvor mye sukker det er i frukt vs. gotteri. Kommentaren ang. mengden var min egen. At du klarer å spise 25 appelsiner om dagen sto det ingenting om, men det er en bragd å klare det da ;)

Hvor leser du at jeg spiser 25 appelsiner på en dag? Skrev at jeg nok heller hadde klart det enn å spise en sånn monstersjokolade, ikke at jeg ville funnet på å gjøre noen av delene.

En melkesjokolade inneholder førøvrig 555 kcal per 100 gram, mens appelsin inneholder ca 37 kcal. En appelsin er gjennomsnittlig ca 70 kcal, så det blir uansett ikke 25 appelsiner per melkesjokolade, bare 15 på en stor 200 grams ;)

Ikke minst er det masse karbohydrater i frukt. Frukt kan være fint til mellommål tid dersom man skal holde vekten, og det er absolutt mye bedre enn sjokolade og godteri. Men prøver man bevisst å gå ned i vekt, kan faktisk frukt ødelegge hele opplegget. En bekjent startet på lavkarbodiett fordi han MÅTTE gå ned i vekt pga overvektighet. Han tok ETT eple og vekta sto stille i 3 dager. Kan være det var spesielt for han. Ingen mennesker er like, men man kan ikke begynne å klage på at det går over alle støvleskaft at folk prøver å holde seg unna mye frukt.

Hvor får folk C-vitamin fra når de er på lavkarbo og spiser verken frukt eller poteter?

folk må også skjønne at det finnes forskjellige typer lavkarbodietter. De aller færreste går på 0-karbodietter. Ekstremen ligger på innenfor 10, og normal lavkarbo ligger på innenfor 20. også folk som spiser 30-50 og kanskje opptil 100 om dagen. Ingen mennesker er like, og trenger forskjellige og gjør forskjellig. Man kan f. eks spise bringebær som det er lite kalorier og karbohydrater i, men som er en kilde til vitamin c. Skal man starte på en slik diett burde man uansett snakke med lege, om nettopp det med vitaminer.

Gjest Lykke Fryd ♥

Fra grønnsaker og bær, vel!

F.eks. brokkoli, kålrabi, jordbær, paprika, rips, rosenkål og solbær inneholder alle godt over gjennomsnittlig med c-vitamin, mer enn det meste av frukt.

Leste et sted at 25 appelsiner tilsvarer en melkesjokolade. Hvem i allverden klarer å trøkke i seg 25 appelsiner på en dag?

Det er sukker i frukt, men det metter mer så det begrenser seg selv hvor store mengder man klarer å spise i løpet av en dag.

Frukt har også mye sunt i seg som for meg veier opp og det skader ikke med naturlig sukker.

Da tror jeg du har lest feil, eller så er det snakk om de enorme platene, hadde fått i meg 25 appelsiner lenge før en hel sjokolade...

En halv liter appelsin juice inneholder mer kalorier som en halv liter cola, selv om den selvsagt i tillegg inneholder næringsstoffer i motsetning til colaen.

Artikkelen handlet bare om hvor mye sukker det er i frukt vs. gotteri. Kommentaren ang. mengden var min egen. At du klarer å spise 25 appelsiner om dagen sto det ingenting om, men det er en bragd å klare det da ;)

Hvor leser du at jeg spiser 25 appelsiner på en dag? Skrev at jeg nok heller hadde klart det enn å spise en sånn monstersjokolade, ikke at jeg ville funnet på å gjøre noen av delene.

En melkesjokolade inneholder førøvrig 555 kcal per 100 gram, mens appelsin inneholder ca 37 kcal. En appelsin er gjennomsnittlig ca 70 kcal, så det blir uansett ikke 25 appelsiner per melkesjokolade, bare 15 på en stor 200 grams ;)

15 er uansett ganske så mange. Mulig at jeg husket feil, beklager det, men man skal fortsatt spise ganske mange appelsiner før man kommer opp i en sjokoladeplate. Plusser man på vitaminer og at det er naturlig sukker så er det sunt med frukt. Det er min påstand.

Syns det er litt forskjell på sunt/usunt, og hva du evt legger på deg av..!

Frukt ER jo sunt, selv om noen har såpass med vektproblemer at de kanskje legger på seg av en drue! Selv om overvekt ikk er sunt, så er det skjelden FRUKT som har ført noen dit...

Men skjønner at de små ting teller for de som virkelig strever med overvekt, altså. Tenker litt naivt at hvis du spiser frukt og grønt og sunne ting, og beveger deg nok i forhold til egen forbrenning, så burde du kunne ha en ok vekt...

Anonym poster: dc94462c3765d04da9b534c3139ec6fe

Ikke minst er det masse karbohydrater i frukt. Frukt kan være fint til mellommål tid dersom man skal holde vekten, og det er absolutt mye bedre enn sjokolade og godteri. Men prøver man bevisst å gå ned i vekt, kan faktisk frukt ødelegge hele opplegget. En bekjent startet på lavkarbodiett fordi han MÅTTE gå ned i vekt pga overvektighet. Han tok ETT eple og vekta sto stille i 3 dager. Kan være det var spesielt for han. Ingen mennesker er like, men man kan ikke begynne å klage på at det går over alle støvleskaft at folk prøver å holde seg unna mye frukt.

Det er flust av c-vitaminer også i grønnsaker ;) feks så er det mer cvit i paprika enn i appelsin :)

Annonse

15 er uansett ganske så mange. Mulig at jeg husket feil, beklager det, men man skal fortsatt spise ganske mange appelsiner før man kommer opp i en sjokoladeplate. Plusser man på vitaminer og at det er naturlig sukker så er det sunt med frukt. Det er min påstand.

Ja, 15 er usannsynlig mange, det kan vi være helt enige om.

Men jeg ser ikke egentlig relevansen uansett, for hvorfor må man sammenligne frukt med godteri? Jeg tror ikke noen her inne faktisk tror at frukt er like ille eller verre enn sjokolade, men det kan jo være usunt i store mengder likevel. Arsenikk er mer usunt enn whisky, men ingen av delene inngår i mitt daglige kosthold.

Kan heller ikke huske å ha lest at noen her inne mener at frukt er direkte usunt, bare at enkelte mener man ikke kan spise ubegrenset av det, og at man kanskje bør kutte det mtrent helt en periode dersom man slanker seg.

Jeg kommer til å gi mitt barn frukt, men ikke i store mengder, og dersom barnet skulle bli overvektig får det heller jordbær enn druer og banan.

Gjest Lykke Fryd ♥

Ja, 15 er usannsynlig mange, det kan vi være helt enige om.

Men jeg ser ikke egentlig relevansen uansett, for hvorfor må man sammenligne frukt med godteri? Jeg tror ikke noen her inne faktisk tror at frukt er like ille eller verre enn sjokolade, men det kan jo være usunt i store mengder likevel. Arsenikk er mer usunt enn whisky, men ingen av delene inngår i mitt daglige kosthold.

Kan heller ikke huske å ha lest at noen her inne mener at frukt er direkte usunt, bare at enkelte mener man ikke kan spise ubegrenset av det, og at man kanskje bør kutte det mtrent helt en periode dersom man slanker seg.

Jeg kommer til å gi mitt barn frukt, men ikke i store mengder, og dersom barnet skulle bli overvektig får det heller jordbær enn druer og banan.

Poenget mitt var bare at man skal spise ganske store mengder med frukt før man beveger seg over i sonen det frukt er usunt og at sukkerinnholdet per fruktenhet slett ikke er så stort (derfor sammenligningen med sjokoladen)

Plommer er vel rund 45 kcal per 100 gram. Kan fint erstatte sjokoladen med et kilo plommer :-D

Hvem i all verden klarer å proppe i seg EN KILO plommer????

Da har du ihvertfall en date med mr toalett de nærmeste timene :)

Poenget mitt var bare at man skal spise ganske store mengder med frukt før man beveger seg over i sonen det frukt er usunt og at sukkerinnholdet per fruktenhet slett ikke er så stort (derfor sammenligningen med sjokoladen)

Hva med sammenligningen med juice og cola, der cola kommer bedre ut kalorimessig? mener du man ikke kan legge på seg av cola heller?

Jeg kan ikke se at det finnes en kalogrense eller fast mengde på frukt som avgjør om det er sunt eller usunt. Noen reagerer mer på karbohydrater enn andre gjør.

Frukt vil alltid være bedre enn junk, sjokolade, brus, pølser og annet som uansett ikke bær inngå i et vanlig kosthold. Men ofte er bær eller grønnsaker et bedre alternativ som snack, hvis man enten er overvektig eller reagerer på fruktsukker, slik f.eks. Elsker livet forteller at hun gjør.

Klart man kan gå ned i vekt ved å spise mye frukt, særlig dersom kostholdet tidligere var helt på trynet. Dersom man har spist sunt og magert i utgangspunktet vil man s´derimot mest sannsynlig legge på seg av p begynne å spise mye frukt. Noen kan jo også ha et ønske om å kegge på seg, og så lenge de ikke reagerer negativt på frukt er det jo bare å spise i vei. Jeg blir slapp og uvel av frukt, så for meg er det snop. Veldig godt, og noe jeg unner meg i blant for å kose meg, ikke noe jeg spiser for å være sunn. For en som spiser McDonaldsmat vil nok derimot frukt være en stor forbedring.

Gjest Lykke Fryd ♥

Hva med sammenligningen med juice og cola, der cola kommer bedre ut kalorimessig? mener du man ikke kan legge på seg av cola heller?

Jeg kan ikke se at det finnes en kalogrense eller fast mengde på frukt som avgjør om det er sunt eller usunt. Noen reagerer mer på karbohydrater enn andre gjør.

Frukt vil alltid være bedre enn junk, sjokolade, brus, pølser og annet som uansett ikke bær inngå i et vanlig kosthold. Men ofte er bær eller grønnsaker et bedre alternativ som snack, hvis man enten er overvektig eller reagerer på fruktsukker, slik f.eks. Elsker livet forteller at hun gjør.

Klart man kan gå ned i vekt ved å spise mye frukt, særlig dersom kostholdet tidligere var helt på trynet. Dersom man har spist sunt og magert i utgangspunktet vil man s´derimot mest sannsynlig legge på seg av p begynne å spise mye frukt. Noen kan jo også ha et ønske om å kegge på seg, og så lenge de ikke reagerer negativt på frukt er det jo bare å spise i vei. Jeg blir slapp og uvel av frukt, så for meg er det snop. Veldig godt, og noe jeg unner meg i blant for å kose meg, ikke noe jeg spiser for å være sunn. For en som spiser McDonaldsmat vil nok derimot frukt være en stor forbedring.

Verken cola eller juice er bra i større mengder, særlig på grunn av tennene.

Både juice og cola er det mye sukker i så jeg vil ikke anbefale noen av delene i store mengder og til hverdagsdrikke.

Det er vel oxo viktig å tenke på at tynn ikke nødvendigvis er det samme som sunn. Har troen på at et balansert og normalt kosthold kombinert med en slags form for trening vil være det beste for de aller fleste mennesker.

Verken cola eller juice er bra i større mengder, særlig på grunn av tennene.

Både juice og cola er det mye sukker i så jeg vil ikke anbefale noen av delene i store mengder og til hverdagsdrikke.

Ser du, vi er da enige om noe ;)

Annonse

Det er vel oxo viktig å tenke på at tynn ikke nødvendigvis er det samme som sunn. Har troen på at et balansert og normalt kosthold kombinert med en slags form for trening vil være det beste for de aller fleste mennesker.

Nettopp!

Anonym poster: dc94462c3765d04da9b534c3139ec6fe

Men ingen har spurt deg.

Anonym poster: 99b71246e2125988a9138154f73e3b56

Hei, di sure fitte. Jeg knulla mannen din i går :)

Anonym poster: 55542eac768972c880bf835e5ea3edca

Language...

Stadig fascinert over språkbruken til voksne MØDRE inne på dette forumet O.o Er det slik du lærer barna dine å snakke til folk de ikke liker?

Anonym poster: 99b71246e2125988a9138154f73e3b56

Jeg synes at folk skal spise det de vil spise selv jeg. Som jeg har sagt tidligere, folk er forskjellige. Folk reagerer på forskjellige ting, har forskjellig vekt, høyde og forbrenning.Og forskjellig tarmsystem. Og ikke minst- forskjellige meninger. Jeg tror det viktigste er å leve med et kosthold- med eller uten frukt- som gjør DEG SELV fornøyd.

Frukt er sunt og godt, og folk som nekter seg alt mulig hele tiden er det bare synd på, for et stusselig liv det må være. Liker å kose meg jeg smile.png

Det trenger jo ikke å handle om å ikke kose seg og å skulle nekte seg ting? Men jeg synes helt oppriktig at jordbær er bedre enn sjokolade, og de gangene vi har både potetgull og oppskårne grønnsaker med dipp er det grønnsakene som forsvnner først. Så hvorfor stappe i seg usunn mat om man kan kose seg like mye med et sunt alternativ?

Og det med frukt, det er vel ikke det at man aldri skal kose seg med frukt, men at man ikke trenger å spise 5 frukt hver dag. Selvsagt skal man kose seg også!

Frukt er sunt og godt, og folk som nekter seg alt mulig hele tiden er det bare synd på, for et stusselig liv det må være. Liker å kose meg jeg smile.png

Det trenger jo ikke å handle om å ikke kose seg og å skulle nekte seg ting? Men jeg synes helt oppriktig at jordbær er bedre enn sjokolade, og de gangene vi har både potetgull og oppskårne grønnsaker med dipp er det grønnsakene som forsvnner først. Så hvorfor stappe i seg usunn mat om man kan kose seg like mye med et sunt alternativ?

Og det med frukt, det er vel ikke det at man aldri skal kose seg med frukt, men at man ikke trenger å spise 5 frukt hver dag. Selvsagt skal man kose seg også!

Men nå snakket jeg jo ikke til deg, og det er jo fint at du koser deg men jeg kjenner mange som ikke gjør det. Var de jeg snakket om.. Har venninner som aldri unner seg noen ting, tynne som spikere og trener hele tiden. Ikke er de spesielt lykkelig heller, og de er det synd på. Var heller ikke snakk om å stappe i seg noe som helst. Men man lever en gang og jeg synes man innenfor rimelighetens grenser skal kunne unne seg det man har lyst på, enten det er litt sjokolade eller frukt og bær.

Men nå snakket jeg jo ikke til deg, og det er jo fint at du koser deg men jeg kjenner mange som ikke gjør det. Var de jeg snakket om.. Har venninner som aldri unner seg noen ting, tynne som spikere og trener hele tiden. Ikke er de spesielt lykkelig heller, og de er det synd på. Var heller ikke snakk om å stappe i seg noe som helst. Men man lever en gang og jeg synes man innenfor rimelighetens grenser skal kunne unne seg det man har lyst på, enten det er litt sjokolade eller frukt og bær.

Ah, siden du svarte i en tråd som handlet om å ikke spise frukt så gikk jeg ut i fra at du snakket om dem som velger å begrense fruktinntaket. Ikke så lett å gjette seg til at du plutselig kom med en helt urelatert digresjon om dine ulykkelige, spikertynne venninner som ikke koser seg.

Ah, siden du svarte i en tråd som handlet om å ikke spise frukt så gikk jeg ut i fra at du snakket om dem som velger å begrense fruktinntaket. Ikke så lett å gjette seg til at du plutselig kom med en helt urelatert digresjon om dine ulykkelige, spikertynne venninner som ikke koser seg.

Fordi de tilogmed nekter seg frukt, akkurat som tråden handler om... Må være slitsomt å være så spydig som deg!

Frukt er sunt og godt, og folk som nekter seg alt mulig hele tiden er det bare synd på, for et stusselig liv det må være. Liker å kose meg jeg :)

Hadde jeg ikke nektet meg selv ting hele tiden hadde jeg trillet bortover, om jeg var så heldig at jeg kom meg noen vei. Det måtte vel vært et stusselig liv?

Det er vel ikke så mye det at folk blir for sunne, fremfor et kjent kostholdsråd....

Mye frukt inneholder masse kalorier og sukker - og selv om man skal ha både kalorier og sukker i en viss mengde er det en myte at man kan spise så mye frukt man vil hvis man skal være sunn.

Bananer, for eksempel, er proppfulle med kalorier - selvsagt sunnere kalorier og mer næringsinnhold enn en sjokolade, men hvis poenget er å spise færre kalorier for å gå ned i vekt er det ikke så lurt å spise fire bananer om dagen og være kjempefornøyd fordi man har spist frukt og sunne ting...

Kosthold er komplisert, hva er galt med å skaffe seg riktig informasjon hvis man er opptatt av hva man spiser??

Og da tenker jeg ikke på de fanatiske:)

Anonym poster: cb6093111504dbb11791ce34d6734d67

Bananer inneholder til opplysning 89 kcal per 100 gram, hvilket skulle bety at en banan blir et sted mellom 150 og 200 kcal. Proppfull av kalorier...? Neppe :P

Når man skal slanke seg, er 200 kalorier ganske mye.

Anonym poster: db1a3eaf44bff87003d9d8eee6142e7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...