Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Vi er int i å kjøpe et hus på tvangsalg der prisantydning er på 850 000 kr. MÅ man by det som er prinantydning? Eller kan vi satse på å legge inn et lavere bud? Tror ikke det er mange som er int i dette huset, men man vet aldri. Og er det en slags budrunde hos megler FØR megler formidler budet videre til namsmannen? Det kommer jo til å ta en evighet om hvert bud skal ligge inne i 6 uker... F.eks vi legger inn bud på 750 000 kr, så går et 6 uker før vi får svar på at de har bud på 800 000, så må vi vente i 6 uker til for å legge inn et nytt? Eller blir det solgt til høyeste bud uten videre budrunde? Skulle ønske noen kunne forklart meg dette med teskje Anonym poster: ebb67e6e407cd8c0baed125706639c76
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Å kjøpe på tvangssalg er spesielt. Ja legg gjerne ett lavere bud, men regn med at det tar tid før det blir akseptert. Det er jo ikke eier som bestemmer lengre.. Anonym poster: 5437d776b9591021ab26f5156b2a1f9b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 vet du om det er sånn at det er en budrunde før det blir sendt videre til namsmannen? eller skjer hvert bud med 6 ukers mellomrom? åååhhh, vet ikke om vi skal tørre inn å legge inn såppas lavt bud Noen her med skikkelig peiling? Eller kan/vet du noe som helst om budrunde ved tvangssalg så informer meg gjerne !! Anonym poster: ebb67e6e407cd8c0baed125706639c76
koalita Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jeg kan ikke svare deg helt sikkert, men dette vet jo megler.. Ring han og forhør deg, eller enda bedre - send en mail. Jeg vil tro at det er en budrunde hos megler hvor det høyeste budet blir sendt til namsmannen for avgjørelse, men hvordan det da blir med frister og slikt vet jeg ikke. Namsmannen kan jo også velge å avslå et lavt bud uten andre interesserte budgivere, så det kan jo fort bli en lang prosess uansett. Ring megler eller send en mail er mitt råd . Lykke til!
Mammadrømmen Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Vi har akkurat kjøpt hus på tvangssalg og det er desverre en uhyre lang prosess, iallefall var det det for oss. Litt usikker på om det er en slags budrunde hos megler først, men vi fikk iallefall avslag på første bud av megler utenat hun i det hele tatt hadde sendt inn noe, så regner med megler vet noe om hvilke priser som ikke blir godtatt? Vi inngikk en avtale med megler om at vi la inn bud på takst og så fjernet hun annonsen fra markedet. Vi la inn dette budet i november i fjor og fikk ikke nøkkelen før nå i mars. Så dette tar tid! Men nå skal det sies at det tok ekstra lang tid her fordi kreditorene ikke ble enige og hvordan de skulle fordele pengene. Vi fikk beskjed om at kreditorene hadde to uker på seg til å svare på budet. Og sier de ja sendes dette til tingretten. Når tingretten har godkjent, er det 4ukers angrefrist. Etter de 4 ukene kan man overta nøkkelen Pga uenigheter gikk det ikke så "fort" hos oss da.. Jeg vet ialefall at hvis noen legger inn bud på takst når det er tvangssalg, og ingen andre byr over, har de ikke noe annet valg enn å si ja. De må godta bud på takst, men mindre noen byr over.. Vet ikke om dette var noe til hjelp, men lykke til iallefall!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Ring megler og spør hva bude på huset ligger på nå. det første budet du legger inn er bindene. får vær gang det kommer inn et nytt bud legges det på 6 nye uker, så om noen legger inn et bud etter deg så regnes di 6 ukene fra den dagen det nye budet er kommet inn. megler er pliktig og opplyse om nye bud som er kommet inn etter ditt. om budrunden går over flere månder, skal megler ha en fastsatt dato/mnd som budene stoppes. om ingen overstiger ditt bud på 6 uker, så er huset ditt. men det kan ta en stund før saken kommer opp og blir tinglyst. etter at huset er tinglyst går det vanligvis 3mnd før huset overtas om ikke annet er avtalt på forhånd. husk også at summen som er satt på huset er det banken trenger får og betale ned det som måtte være av gjeld osv... Anonym poster: 44f882547f228581e08cb955e8aa5c41
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 TAKK ! Det hjalp meg veldig alle svarene Vi har det ikke travelt med å flytte inn, så det er ikke noe problem at det tar lang tid. Synes det er så vanskelig å skulle legge inn bud når vi ikke vet hva som er vanlig og hva som er "skambud" Egenltig så har vi råd til å legge inn bud på 1,2 mill. Men det er ikke huset verdt så det gjør vi ikke. Vi tenker at max 900 000 kr for dette huset. Men som nevnt så er taksten på 850 000 kr. Fristende å legge inn bud på 750 000 HI Anonym poster: ebb67e6e407cd8c0baed125706639c76
Mammadrømmen Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Hvis dere ikke har dårlig tid ville jeg lagt inn bud på 750 000 jeg Jo lenger huset ligger ute jo dyrere er det for både megler og kreditorer. Så de vil jo helst bare bli kvitt det så fort som mulig Lykke til!
mamma_til_gutt Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Jeg hadde lest taksten. Der får dere en god indikasjon Den får du fra megler om den ikke ligger på nett. Om prisantydning er over takst ville jeg lagt inn bud på takst. Om prisantydningen er lik eller under takst ville jeg lagt inn bud på 10-20% under prisantydning. Rundt på 700'-draget et sted. Det kan også være lurt å høre med megler om antall interessenter. Er jo ikke garantert at han svarer ærlig, men en indikasjon får du i alle fall...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Ja det er sant Skal forhøre oss med megler i dag, så får vi se hva vi ender på! Megler prøver nok å overtale oss å by takstprisen, men skal prøve å ikke virke SÅ int at vi vil gå opp i pris. Alt kommer jo ann på hvor mange andre som er int. HI Anonym poster: ebb67e6e407cd8c0baed125706639c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå