Gå til innhold

Er du flink til å male møbler, interiør etc? Hjeeeeeelp..

Anbefalte innlegg

Har et bord jeg har malt hvitt. Stort spisebord, ubehandlet fra før av.

Jeg grunnet det en gang, og malte deretter med hvit maling av merket INFRA. Må si jeg ble sinnsykt skuffet over resultatet, da maling lett kan skrapes av..

Og det bordet skulle liksom bli brukt til spisebord for hele familien. tenker at det ikke ser like fint ut etter EN middag med ungene, når malingen faller av når man bare ser på det.. Hrmffh!

Tar gjerne i mot gode og brukbare tips til å male en veggseksjon.

Hvordan få det finest mulig, uten at det blir merker etter rull og kost?

Rullen er egentlig vanskelig å bruke på veggseksjonen, men kosten den blir det "kostemerker" av..

jaaa, jeg i et nøtteskall :P

Anonym poster: d9a6bb77d9588d18045d998d4b4f106c

Fortsetter under...

Du bør først vaske møbeltegnere godt, før du grunner... Og grunninga må tørke skikkelig før du maler over med malinga.. Og der stopper det for min ekspertise ;) sikkert ikke til hjelp :) men dra dit du har kjøpt malinga, og snakk med dem.

Er det interiørmaling du har brukt?

Oljebasert interiørmaling er tykkere og "seigere" enn vannbasert maling, og dermed preller den ikke så lett av:)

Veggseksjonen, er den ubehandlet, malt eller lakkert fra tidligere?

Er den lakkert eller malt bør du pusse den først slik at malingen hefter seg bedre. Kan være en ide å spandere på seg en dyrere malekost, eller ei lita rulle :)

Men ta deg en tur i en butikk hvor de kan dette med maling og spør om råd! Si hva du skal bruke malingen til, og spør hva de anbefaler.

Lykke til!

Hva slags maling har du brukt? Når jeg googler får jeg opp at den er billig? Er det egentlig veggmaling, akryl?

Jeg bruker alltid oljemaling, akryl er ikke bra nok. Oljemalingen er treg å tørke, og lukter sterkt. Jeg bruker alltid kost. Har tykt på på horisontale flater.

Jeg har aldri malt bord, det og stoler er bruksting som lett skrapes opp ved normalt bruk så jeg har prøvd å holde fingrene unna da jeg vet det hadde irritert meg med skraper ;) Men malingen skal ikke skrapes lett av uansett altså!

Jeg bruker båtmaling på alt, tror den heter Dekkmaling :)

Jeg ville kanskje vurdert gulvmaling hvis jeg skulle malt et bord som skal ha høy slitasje. INFRA er uansett et billig merke, skikkelig ræva om du spør meg (jeg malte peisestua i det, angrer bittert).

Jeg maler bare med oljemaling, mye bedre hold og kvalitet, ser bedre ut også.

Annonse

Gjør som følger:

1) Puss bordet med fint sandpapir. Ikke for å pusse vekk det du har malt, men for å matte ned.

2) Vask over bordet med ren rødsprit.

3) Mal med ETT strøk med heftgrunning.

4) Mal to, tre strøk med Tre Stjernes gulvmaling. Ha gjerne på et strøk ekstra på bordplaten.

Gjør du dette og lar hvert strøk tørke skikkelig, samt lar bordet herde en uke før du tar det i bruk, vil du få et bord som tåler bruk.

Hvitmalte flater får ofte mørke striper av bruk, men rødsprit fjerner de lett. Behøver det litt oppfriskning etter en stund så tar du på en nytt strøk maling.

Endret av humlesurr

HI

det er INFRA akrylmaling jeg har brukt ja. Vannbasert.

Interiør tre, står det på den..

Bordet var som sagt ubehandlet før jeg startet.

Veggseksjonen er beiset.

HI

det er INFRA akrylmaling jeg har brukt ja. Vannbasert.

Interiør tre, står det på den..

Bordet var som sagt ubehandlet før jeg startet.

Veggseksjonen er beiset.

Sjekk om malingsfjerner kan brukes på akrylmaling. (Malingsfjerner kjøper du på feks Biltema.) Da tar du av det du har malt på og deretter begynner du på nytt. Det blir fint til slutt skal du se :)

Jeg har lite erfaring med maling, men jeg beiset spisebordet og lakket med matt lakking over det. Det holder utrolig godt, og det gjør ikke noe om ungene hakker med gaffelen (oppfordrer ikke til dette). Det blir groper i treverket, men det blir ikke noen annen farge og jeg liker at lakken ikke synes.

Anonym poster: 35e8c47b6f840e227365e46449eabc07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...