Supersnusken Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Datteren min blir 2 om et par mnd. Hun begynte tidlig å prøve seg med skje, og får det egentlig ganske bra til om hun vil. Gaffel vil hun ikke bruke. Problemet er at hun nå kun vil spise med hendene....Trodde det bare ville være en fase, men nå har det vart siden før jul, og begynner å bli litt lei, bli jo voldsomt grisete. Vi prøver jo å rose henne når hun bruker skje, og oppfordrer henne til det, men oftest vil hun ikke. Har ikke vært så streng rundt dette, har tenkt at det kom til å gå over og at hun vil begynne å bruke bestikk igjen, men synes det tar laaang tid. Blir jo ikke noe god på skje heller når hun aldri øver. Lurer på det med påkledning også..hun er veldig opptatt av å kle på seg selv, får til sko og lue, og av og til en vid bukse, ellers går det jo ikke..Regner med at få klarer å kle på seg selv så tidlig, bare lurer på om noen vet når det er vanlig å få det til? Veldig bestemt og frustrert liten snuppe som ikke får det til her nemlig...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Har ei på 18mnd og hun spiser fint med gaffel og skje. Spiser bare med hendene om hun blir ivrig eller hun ikke får på gaffelen. Men som oftest når hun ikke får på gaffelen selv, dytter hun i meg og gir meg gaffelen med klar beskjed om å hjelpe henne med å få på. Liker ikke å få gris på fingrene. Når det gjelder påkledning, så får også hun på seg sko og lue. Det har hun gjort ganske lenge. Nå om dagen får jeg nesten ikke lov til å kle på henne i hele tatt, for hun vil gjerne klare selv. Hun får på seg body/genser (hodet og armer), og stiller seg opp på et bein for å prøve å få på strømpebukse eller sokk. Kan prøve lenge før hun gir opp (15-30min....). Men før hun gir opp på egenhånd, er det hyl og skrik om jeg prøver å hjelpe! Hun er derimot veldig flink til er å kle av.... Bare å ta tiden til hjelp Øvelse gjør mester!
Underveis --> Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Husker ikke når vår snart 4-åring lærte å spise skikkelig med bestikk, men han var en skikkelig griser! Veldig sulten unge, så å spise med gaffel gikk jo bare for tregt! Var sikkert bikket to før det begynte å bli bra. Påkledning begynte han vel å bli gd på da han var rundt 3. Har alltid vært vanskelig å kle på. Var tvangspåkledning en laaaaang periode :-P
abella Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Veldig stor forskjell på mine unger. Gutten som nå er tre, har alltid vært helt uinteressert i begge deler, han er ikke så finmotorisk av seg. Jenta mi på 18 mnd har lenge spist veldig bra med skje og gaffel. Grøt og youghurt blir lite søl. Men er maten i biter, feks middag med kjøtt og grønnsaker bruker hun gjerne hendene fordi det går raskere. Hun kan også kle på seg nesten alt av innetøy og uteklær selv, men er ikke alltid hun har tid/interesse. Hun har alltid hatt en svært godt utviklet finmotorikk.
Lene~mor til tre Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 Snuppa mi begynte ikke å spise selv før hun var 15 mnd så hun er ikke så flink enda. Hun er 19 mnd nå. Kle av seg gjør hun hele dagen lang hehe, hun begynte med dette på nyåret. Liker ikke å ha på klær for hun hater å kle på seg så det greier hun ikke. College jakker o.l mef glidelås er ikke vitd i å ta på henne en gang for de tar hun av like fort. Hun tar av seg body, strømpebukse og bukse så fort hun får sjansen. Jeg har ikke lært henne det.. Hehe
kaklemor Skrevet 23. mars 2013 #6 Skrevet 23. mars 2013 Min gutt på 21 mnd spiser med skje og gaffel, både barnegaffel og voksengaffel. Han kan selvfølgelig bruke hånda for å plukke opp mat og legge på gaffelen innimellom Han kler på lue, jakke, sokker selv. Han har lekt mye med å ta av sokker og vi tar dem på igjen ...repeat hundre ganger så klarte han det selv ja Vi har ikke gjort noe særlig annet enn å bare si "arm inn her" på jakke osv..
Raych Skrevet 29. mars 2013 #7 Skrevet 29. mars 2013 Våre to eldste var rundt 2 år da de kledde på seg selv. Både strømpebukser, sokker, bukse, glidelås på jakken osv. Det ser ut til at minstesnuppa også kommer til å være rundt 2 år når hun fikser dette. Alle 3 har vært ivrig med klær helt siden de var ganske små, og vi har latt de prøve. Har fått høre fra helsestasjonen at de har vært tidlige på dette, og virker som veldig selvstendige jenter Det stemmer nok ganske bra. Spise med skje har alle 3 gjort siden de var ca 18 mnd, men alle har hatt noen perioder der de har spist med fingrene etter det. Kommer litt an på hvilken type mat det er. Det går litt i faser, så vi stresser ikke noe med det.
respektatauten Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 har en på 16 mnd, han spiser selv med både skje og gaffel det blir minst søl med gaffelen da.. han har akkurat begynt å drikke selv fra vanlig kopp, og overrasker litt, siden han ellers er ganske bryskete og grovmotorisk av seg.. han kler av seg lue, sokker, jakke og joggebukser, og klarer med litt hell å ha på seg lue, og gjør gode forsøk på sko og støvler eldste var veldig tidlig med allt, hun drakk av kun av vanlig kopp fra hun var 10mnd, og spiste med sje alene fra samme tid.. hun er tre nå og foretrekker skje fremfor gaffel enda.. hun har kledd av og på seg selv siden hun var 1,5.. hun er i dag et mareritt når det kommer til klær og på kledning... førsteklasses trass... begge spiser med fingrene enda nå og da enda altså
Madolyn Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Her hater Muffin å kle av/på seg så vi får ikke trent på det. Blir stort sett en god del lirking og mye forberedelser for å få på ytterklær uten et trassanfall. Han hadde fint klart å f eks ta av genseren selv dersom han hadde interesse for det da. Kommer nok av seg selv etterhvert Han spiser veldig fint både med skje og gaffel når han vil, men bruker ofte hendene en del fremdeles. Men godt å vite at han både kan og klarer
Gjest sussie77 Skrevet 8. april 2013 #10 Skrevet 8. april 2013 Min jente på 22 måneder spiser selv med skje og gaffel. Har gjort det fra hun var rundt året. Nå har jo hun aldri blitt matet men spist selv fra 6-7 måneders alder (men da med hendene selvfølgelig),så det klarer hun fint. Hun er veldig opptatt av å kle av seg og det gjør hun omtrent hele dagen. Det hender hun finner andre klær hun heller vil ha og prøve å ta det på seg. Men er ikke alltid hun får det til. Men sokker, lue og sko tar hun på seg uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå