Gå til innhold

Når bade nyfødt ift navelen?

Bellarose1987

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Min lille prins er 5 dager og navelen holder på å falle av, den er løsnet litt og lukter uggent og væsker litt innimellom, slik den skal.

Det jeg lurer på er når jeg kan bade han? Er så usikker på om jeg må vente til den har falt av eller hva? Vet at jeg uansett bør holde den mest mulig over vann, og tørke godt. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næi er enig i det:) den falt nettopp av, så heldigvis fint ut og væsket minimalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte å ta så stort hensyn til navlen, så vi badet hver dag helt fra starten. Men det var korte bad, og vi passet på å la navlen lufttørke godt etterpå :) Gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at man ikke skal bade før navlen er fin... Så de tre første bada en av de første dagene :) Fjerdemann stakkar, drøyde nesten to uker, fordi det var så hektisk i heimen :D Heldigvis "trenger" jo ikke nyfødte å bade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Her har lillegutt badet annenhver dag siden han var tre dager gammel. Ikke hørt noen si at jeg måtte ta hensyn til navelen, men jeg passer på at den tørker før vi tar på klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det du ikke skal gjøre (ifølge barnepleier vi hadde) er å vaske ansikt og øyne med samme vann som navlen er i. Med tanke på infeksjon og sånt. Så ikke bruk vann fra badebalja til ansiktskluten før navlen har falt av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi badet gutten vår allerede etter 2 dager, mens vi fortsatt var på barselavdelingen, og han var prematur. Det er absolutt ikke noe i veien å bade nyfødte som fortsatt har navlestumpen. Man må bare passe på å tørke godt etterpå med q-tips, for hvis det blir liggende fukt i mellom der vil det lukte vondt og kan bli irritert og betent. 

Vi badet han annenhver dag, fordi det var så koselig! Veldig viktig tid for pappaen som ikke kunne gjøre så mye annet enn å bade og å skifte bleier. Badetid er superkos! (ikke alltid så veldig nødvendig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Vi badet jenta vår på barselavdelingen før vi reiste hjem, fordi de ville vise oss  hvordan vi gjorde det;) Så det er bare å bade i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...