GeeGee Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Skal sende mitt første barn i barnehagen til høsten. Hva er ditt beste tips i forhold til klær/sko som er praktiske og gode å ha i bhg? Både for barn, foreldre og ansatte :-) (Høstdress og vinterdress er jeg inneforstått med, selv om jeg er ny på dette ;-) )
dr@gen Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Ullklær. Jeg har vært veldig fornøyd med den hele dressen til janus. Også elsker poden nøstebarn sine ribbebukser :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #3 Skrevet 17. mars 2013 Skinntøfler. Du får dem billigst på Ebay eller f.eks shooshoos.com Ulltøy når det blir litt kjøligere. Stonz e.l. om barnet ikke kan gå når det begynner. Ellers er det nyttig å ikke ha klær du er spesielt redd for, og å ikke ha for mye klær i barnehagen (du risikerer f.eks at den ubrukelige vikaren like gjerne tar på ungen cirka alt sammen på en gang). Anonym poster: 604f69ba660c2a9527a61766eb1419a4
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Man pleier å sende med utstyrsliste når man har skrevet kontrakt og mottar årsplan og div info til oppstart. - Skikkelig regntøy, varm dress og tynn dress. Støvler, sherroxer og vintersko. Tøffler. Alt til rett årstid selvfølgelig. Ang tøffler anbefaler jeg IKKE de der skinnfillene som er så in nå fordi ungene blir veldig klam og dermed kjølig på beina. Er barnet lite gir de heller ingen støtte til foten. - 2 av ALT i byttetøy - Ull undertøy -Bruk klær du ikke er redd for og som er myke og behagelige både i innelek og til å ha inni regntøy ol. Stive dongeri bukser er ikke godt å ha i regntøy og støvler. - Hvis barnet skal sove er det fint med "soveklær" altså egen varmdress ol. som bare brukes når barnet skal sove ikke i utelek hvor de kan bli våt. Husk å merke absolutt alt av både klær og utstyr med navn, da sparer ansatte mye tid og dere minker sjangsen for at ting kommer på feil plass eller forsvinner for dere. Lykke til med barnehage start! Ped.leder Anonym poster: c2918b24bfdd9e688724290a45ae0a00
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Skal sende mitt første barn i barnehagen til høsten. Hva er ditt beste tips i forhold til klær/sko som er praktiske og gode å ha i bhg? Både for barn, foreldre og ansatte :-) (Høstdress og vinterdress er jeg inneforstått med, selv om jeg er ny på dette ;-) ) Myke ulklær! Ull blir ikkekaldt selv om det blr vått, det blir bomull. Flere tynne lag og mye ekstra. Ull er mykt og godt å bevege seg i.Godt regntøy, feks det i rødt eller blått fra Helly Hansen. Og dress og sko/støvler eter årstiden. Anonym poster: 44df16fe5793c737cc245d0d4a3d05ed
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Luer som sitter godt over ørene. Baklava, eller lue med klaffer/ knapp under haka( da er det greit med hals i tillegg). Gode votter er vanskelig til de minste. Kjøp gjerne typer som lar seg åpne litt ekstra når man skal ta de på. Ullundertøy er et must for oss. Sen høst, vinter og tidlig vår brukes bare ull omtrent. I mange bhg springer barna bare rundt i ullundertøyet. Hvis det er en bhg som ikke er spesielt varm, er lekedresser i ull være supert. Vi bruker også mye fleece som mellomlag. Crocks er ikke så bra for små barneføtter som tøfler. Gode sandaler med hælkappe er supert, både som tøfler og til sommerbruk. Gode regnklær, gjerne 2 sett. Kapphal har veldig bra regntøy som det med jevne mellomrom er salg på. Av vanlig tøy har vi brukt myke jogge/velour og baggy eller vide olabukser. Det er deilig og lett å bevege seg i. Gensere med faste hetter er vel som regel ikke lov. Om du har Coop Obs eller smart club i nærheten har de ganske ofte kampanjer på barnetøy. Vi har handlet mye der og er fornøyd. Leketøy heter vel merket som Stormberg står bak(vi har ikke kjøpt yttertøy, men fleece og ull). Dock boots er vi fornøyd med isteden for cherrox. Når du kjøper støvler er det kjekt med en liten hæl om mulig. Da skåner man strikken under dressen. Og merk alt ja;-) Fordel for dere også. Anonym poster: 52eef0e13d01eda206c6f4a2490ceb10
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Ikke kjøp hettegensere. Min brukte mye hettegensere, så hadde kjøpt inn en del på salg men de er tilnærmet ubrukt. Bhg har forbud mot hettegensere. Ikke kjøp for store votter, de klarer ikke å bruke hendene og holde spader med for store votter. Ikke kjøp så det er litt å vokse i på votter. Reima vottene sitter godt. Reflex er for klumpete og tykke til de minste barna. Anonym poster: b9d837a252ccf725f27f19acf32f01c6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Skinntøfler. Du får dem billigst på Ebay eller f.eks shooshoos.com Ulltøy når det blir litt kjøligere. Stonz e.l. om barnet ikke kan gå når det begynner. Ellers er det nyttig å ikke ha klær du er spesielt redd for, og å ikke ha for mye klær i barnehagen (du risikerer f.eks at den ubrukelige vikaren like gjerne tar på ungen cirka alt sammen på en gang). Anonym poster: 604f69ba660c2a9527a61766eb1419a4 Signerer den med ikke ha for mye klær i bhg. Hos oss så kler de gjerne på andre barn mitt barn sine klær hvis vi har feks to flecedresser liggende og noen andre mangler. Resultatet er at jeg må vaske dobbelt av alt av votter, luer, flecedresser osv. Ja jeg er for at man kan låne, men ikke når det blir hver dag hver uke. Da må faktisk bhg be de andre foreldrene kjøpe klær til barnet sitt. Det blir mye vask og slitasje på mitt barn sine klær da, jeg har bare et sett i bhg nå og det er jo egentlig dumt tilfelle han blir våt men hjelper ikke når han uansett ikke fikk brukt skiftesettet sitt Anonym poster: b9d837a252ccf725f27f19acf32f01c6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Skinntøfler. Du får dem billigst på Ebay eller f.eks shooshoos.com Ulltøy når det blir litt kjøligere. Stonz e.l. om barnet ikke kan gå når det begynner. Ellers er det nyttig å ikke ha klær du er spesielt redd for, og å ikke ha for mye klær i barnehagen (du risikerer f.eks at den ubrukelige vikaren like gjerne tar på ungen cirka alt sammen på en gang). Anonym poster: 604f69ba660c2a9527a61766eb1419a4 Signerer den med ikke ha for mye klær i bhg. Hos oss så kler de gjerne på andre barn mitt barn sine klær hvis vi har feks to flecedresser liggende og noen andre mangler. Resultatet er at jeg må vaske dobbelt av alt av votter, luer, flecedresser osv. Ja jeg er for at man kan låne, men ikke når det blir hver dag hver uke. Da må faktisk bhg be de andre foreldrene kjøpe klær til barnet sitt. Det blir mye vask og slitasje på mitt barn sine klær da, jeg har bare et sett i bhg nå og det er jo egentlig dumt tilfelle han blir våt men hjelper ikke når han uansett ikke fikk brukt skiftesettet sitt Anonym poster: b9d837a252ccf725f27f19acf32f01c6 Oj! Det skjer ALDRI i vår bhg! Og har barnet hatt på lånetøy, tar man det hjem og vasker det selv... Anonym poster: 52eef0e13d01eda206c6f4a2490ceb10
PolentaGrøt Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Jeg vil anbefale å kjøpe votter du kan åpne godt slik at de er lett for personalet å tre over dressen. Ala slike http://www.sebrabarn.no/pub_images/medium/div.-h%C3%B8st11-035_1586.JPG Det er egentlig det eneste jeg kommer på som jeg har måttet endret i løpet av vinteren
Junimage Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Korte reimavotter med glidlås så man får tommelen nedi er et must for små barn. Dresser med en sånn ekstra svart strømpe inni ermene er håpløse å få på små barn, for de dytter ikke armen ut selv. (Vet ikke om du skjønte hva jeg mente) gummistøvler er ingen vits før de er stødige nok til å gå ordentlig selv ute. De henger bare etter som et slep når barnet krabber. En lue som sitter godt, lurt å ha med barnet når man kjøper siden hodefasongen er ulik. Gode gortex sko tåler litt fuktighet om vår og høst og støtter ankel mer enn gummistøvel. Eller mye ull, og praktiske klær. Veldig upraktisk med onepiece hvor de ansatte må kle av alt for å få skiftet bleie. Og som noen sier, enkelte bhg har forbud mot hetter og husk å merke alt. Lykke til
Junimage Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Skinntøfler. Du får dem billigst på Ebay eller f.eks shooshoos.com Ulltøy når det blir litt kjøligere. Stonz e.l. om barnet ikke kan gå når det begynner. Ellers er det nyttig å ikke ha klær du er spesielt redd for, og å ikke ha for mye klær i barnehagen (du risikerer f.eks at den ubrukelige vikaren like gjerne tar på ungen cirka alt sammen på en gang). Anonym poster: 604f69ba660c2a9527a61766eb1419a4 Signerer den med ikke ha for mye klær i bhg. Hos oss så kler de gjerne på andre barn mitt barn sine klær hvis vi har feks to flecedresser liggende og noen andre mangler. Resultatet er at jeg må vaske dobbelt av alt av votter, luer, flecedresser osv. Ja jeg er for at man kan låne, men ikke når det blir hver dag hver uke. Da må faktisk bhg be de andre foreldrene kjøpe klær til barnet sitt. Det blir mye vask og slitasje på mitt barn sine klær da, jeg har bare et sett i bhg nå og det er jo egentlig dumt tilfelle han blir våt men hjelper ikke når han uansett ikke fikk brukt skiftesettet sitt Anonym poster: b9d837a252ccf725f27f19acf32f01c6 Da ville jeg gitt beskjed om at du ikke ønsker at de skal bruke ditt barns tøy på barn som aldri har det de skal. Og få de foreldrene som alltid mangler til å ta med det de mangler.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Her er det total- nekt for skikkelige Reima- votter. De eneste de ikke tar av seg er hjemmestrikkede Selbu- votter ullundertøy, fleece- mellomlag eller tynnere strikkatøy er fint vinteren. Leketøy fleece- joggisene fra Stormberg er digg. Får de på bla Coop. Ellers, ville jeg hamstra på salg. Jeg kjøper en del på Stormberg. no, de har masse fint på salg gjerne. Bernes Hus har masse rimelig Reflex vinter, vår- og sommer - yttertøy. Ikke kjøp for harde Sherroxer, som min har. Gode vintersko kommer vel snart på salg. Støvler og skikkelige tøfler. Gode luer, baclava eller hals. Stonz om barnet ikke går. Barnas hus har ofte salg på greie ull- labber. Sjekk på kjøp-salg på Facebook, mye pent brukt til salgs. Husk: Du MÅ ikke ha Reima, Nøstebarn og Lille Lam. Har du noen som strikker i familien, anbefaler jeg en strikka heldress til soving Ellers går det i joggis, joggis og litt mer joggis. Gjerne brukt- miljøvennlig og rimelig. Ja, dropp hettegensere. Et par hettejakker er ok til sommeren da Det er mye og få tak i til bhg- start. Du velger selv om du vil gjøre det dyrt eller billig
GeeGee Skrevet 18. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 18. mars 2013 Tusen takk for masse svar! Gutten vår "bor" i ull allerede, så det blir ikke noe problem :-) Men de vottene med glidelås skal jeg nok kjøpe, har uten nå, det var ikke særlig praktisk. Kanskje jeg finner de på salg etter påske? Og kanskje jeg kan hamste litt ull og fleece nå når sesongen er på hell :-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 lange tovede ullvotter er perfekt til små barn. Anonym poster: 90a592d229d5939865737a65ccf9f2bb
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #16 Skrevet 18. mars 2013 Tusen takk for masse svar! Gutten vår "bor" i ull allerede, så det blir ikke noe problem :-) Men de vottene med glidelås skal jeg nok kjøpe, har uten nå, det var ikke særlig praktisk. Kanskje jeg finner de på salg etter påske? Og kanskje jeg kan hamste litt ull og fleece nå når sesongen er på hell :-) De er på salg på lekmer.no nå Anonym poster: b9d837a252ccf725f27f19acf32f01c6
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #17 Skrevet 18. mars 2013 Man pleier å sende med utstyrsliste når man har skrevet kontrakt og mottar årsplan og div info til oppstart. - Skikkelig regntøy, varm dress og tynn dress. Støvler, sherroxer og vintersko. Tøffler. Alt til rett årstid selvfølgelig. Ang tøffler anbefaler jeg IKKE de der skinnfillene som er så in nå fordi ungene blir veldig klam og dermed kjølig på beina. Er barnet lite gir de heller ingen støtte til foten. - 2 av ALT i byttetøy - Ull undertøy -Bruk klær du ikke er redd for og som er myke og behagelige både i innelek og til å ha inni regntøy ol. Stive dongeri bukser er ikke godt å ha i regntøy og støvler. - Hvis barnet skal sove er det fint med "soveklær" altså egen varmdress ol. som bare brukes når barnet skal sove ikke i utelek hvor de kan bli våt. Husk å merke absolutt alt av både klær og utstyr med navn, da sparer ansatte mye tid og dere minker sjangsen for at ting kommer på feil plass eller forsvinner for dere. Lykke til med barnehage start! Ped.leder Anonym poster: c2918b24bfdd9e688724290a45ae0a00 Ped.-leder: Du er kanskje ikke helt oppdatert. Poenget med skinntøflene er nettopp at de ikke støtter føttene til de minste. Det gjør at de styrker de små musklene i fotbladene og anklene og får bedre følelse med underlaget samt utvikler god balanse. Anonym poster: 49b8cbe43f543ac2b6b5204a1a07d372
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå