Gå til innhold

Jeg har vert på "grønn hverdag" sitt kurs i hjemmelaget babymat. tenkte dele litt tips og oppskrifter, til dere som måtte være interessert:)

Anbefalte innlegg

kurset ble holdt av grønn hverdag, og de hadde mange tips til hva som er sundt og næringssrikt å gi barnet.. :)

når det gjelder grøt ble quinua, holle og hipp sine grøter anbefalt. dette fordi de er økologiske, og fordi de har et naturlig innhold av mange gode næringsstoffer (ikke tilsatt som i f.eks nestle sine grøter). spesielt quinua grøten inneholder mye jern. disse grøtene fåes kjøpt på helsekostbutikker. holle og hipp finnes også på meny vet jeg.

vi laget quinua på kurset, denne grøten hadde en myk konsistens, og smakte litt som potet synes jeg. ønsker du en søtere smak (babyen er ofte vandt til det fra morsmelk, og grøter som fåes kjøpt på matbutikken er ofte søte) kan du tilsette f.eks banan eller most eple.

oppskrift: quinua: (fra 4 mnd gir 1-2 porsjoner)

2 dl vann

1/2 dl.grøt (bare ta mer vann om du vil ha en tynnere konsistens).

tilsett evt most frukt eller bær.

argrumentene for hjemmelaget middag..:

- du vet hva babyen din får i seg.

- det er billigere.

- babyene liker det ofte bedre.

- lettvindt å ta egen middag i stavmikser(når baby er stor nok til det). husk å kryddre din egen mat med salt og pepper etterpå, slik at baby ikke får det i sin mat.

NOEN OPPSKRIFTER PÅ MIDDAG:

middagsmos av grønnsaker: (fra 6 mnd,6 porsjoner)

2 gulrøtter

2 nypoteter

1/4 kålrot

1 liten nepe

skrell og hakk grønsakene i mindre terminger.

ha grønnsakene i en kjele og dekk så vidt med kokende vann.

la retten koke over middels varme i ca. 20 min,-til de er møre.

mos grønnsakene til en jevn purè med omlag 1 dl av kokevannet.

om barnet liker litt fett, kan du tilsette noe olivenolje eller soyamargarin.

du kan tilsette filsk om du vil.pakk seifilet (eller lakse-,ørretfilet) med noen dråper olivenolje inn i aluminiumsfolie. pakken kan du legge i samme gryte,oppå grønnsakene. ha lokk på gryta og damp fisken sammen med grønnsakene. mos fisken sammen med resten.

når barna er litt eldre og tåler kumelk, kan du tilsette fløteost, f.eks snøfrisk med dill. dette gir mer smak:)

fruktig kylling:(fra 6 mnd,gir 2-3 porsjoner)

-1 dl vann

-1 kyllingfilet

-1 potet

-1 gulrot

-1 ring ananas (kan erstattes med 1/2 eple eller 2 myke tørkede aprikoser)

- 1 ss olivenolje

- 1/2 ts kardemomme (kan sløyfes)

kok opp vannet

skjær kyllingen i terninger

skjær potet og gulrot i små biter

ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet,gulrot og evt aprikoser.

la det koke forsiktig i ca 10 min under lokk.

ha i oppdelt ananas eller eple like før maten er ferdig kokt.

kok i ytterlige 2 min.

hell i olivenolje og kardemomme- bland.

mos maten til passe konsistens.

NOEN OPPSKRIFTER PÅ DESSERT:

eplemos(fem porsjoner)

-4 epler, gjerne gravenstein eller aroma.

-2 dl vann

skrell eplene, fjern kjernehuset og del dem i småbiter. kok dem under lokk sammen med vann og sukker til de er møre (ca 15 min). mos eplene og kraften til purè med en stavmikser el.l.

avokado banan(en porsjon)

-1/2 avokado

-1/2 banan

mos det sammen og legg oppi det ene skrellet til avokadoen du har delt i to. godt og næringsrikt, og ser spennende ut for babyen. denne metter også godt.

mango-banansorbet(fra 8 mnd,gir 4-6 porjsoner)

-1 myk og moden mango

-1 banan

skjær banan og mango i biter og kjør dem i en food processor eller bland med stavmikser.

frys pureen i en plastbeholder

ta den ut etter en time,rør den opp og frys i 1 time til

kan også servere uten å fryse.

måtte bare dele noen oppskrifter med dere, jeg ble så inspirert til å lage god mat selv :) anbefaler bøkene til margit vea, og dere vil få tak i mer gode oppskrifter :)

Fortsetter under...

Kan man fryse det ned, når det blir så mange porsjoner?

Går den ann å bruke de ferdig middagsglassene å fryse det ned i de?

Jeg ville vel ikke grukt glass til å fryse, men det er fordi jeg er hysterisk når det kommer til glass som kan sprekke. Jeg vet ikke om det faktisk gjør det, men jeg har fått det for meg :/ BPA-frie plastbokser, eller fryseposer kan brukes, og kommer i alle størrelser. All mat, med veldig få unntak, kan fryses èn gang, men kvaliteten forringes dersom det gjøres flere ganger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...