Gå til innhold

Engstelig ang. vektøkning....

Anbefalte innlegg

Var på innflyttingsfest hos ei venninne i går kveld, og hadde på meg klær som jeg selv syntes fremhevet veldig at jeg er gravid. Venninnen min visste det jo allerede, men ingen andre på festen. Når jeg fortalte at jeg var ca 7mnd på vei fikk de helt hakeslepp og trodde nesten ikke på meg. Noen trodde jeg bare var litt småtjukk til og med.

Jeg har bitteliten mage, og er 29+6 i dag. Har gått opp totalt 4kg. De siste 4 ukene har jeg ikke gått opp noen ting... Jeg er normalvektig fra før, helt vanlig kroppsbygning. Skal til jm om 3 uker, burde jeg kontakte henne tidligere? Jeg er forresten førstegangsgravid.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144029757-engstelig-ang-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er gravid med tvillinger, har symfysemål som tilsvarer uke 35 med en i magen, og er bare i uke 25. Nesten alle jeg møter sier at jeg har så liten mage, men jeg vet at magen er større enn den skal være.

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Noen har nesten ikke mage, og andre har mage som strekke seg så fint ut at selv om den er stor nok, så ser den ikke stor ut.

Men jeg skjønner at du blir bekymret, samme ble jeg. Jeg tok det opp med JM, fikk bare beskjed om at alle ser ulike ut, og magene er aldri like.

de fleste sammenligner alltid med de største magene.

men ta det opp med Jm, si at du er bekymret. Viktig å ta opp ting som man tenker på.

Ønsker deg lykke til :)

Tror ikke du trenger bekymre deg, først etter uke 30 min begynte å vokse ordentlig og jeg er andregangs:-) har du gode magemuskler trenger du ikkefå nnoe særlig mage uansett, samme hvis babyen ligger godt i bekkenet:-) det meste er normalt:-) gled deg over at den ikke er så stor enda, den blir større:-) har btw gått opp 4, 5 selv og jeg er 36+3:-)

Skjønner deg så godt :) jeg er 32+4, har kastet opp hele tiden og gått opp kun 3 kg. Magen min er veldig liten, kunne sikkert skjult den hvis jeg ville, og syns det er trist med alle som roper over seg om hvor liten den er. Men livmora mi ligger bakovervendt(noe som er helt vanlig, vet du om du har det?), og jeg er lang i ryggen, noe som gjør at magen får god plass. Babyen ligger langt der inne og vokser akkurat som den skal, det er blitt sjekket opp på alle bauger og kanter, fordi SFmålet mitt er lavt. Så kjære deg, ikke vær redd. Det er bare dumt med alle som skal ha en mening om magen din, og som uten å tenke seg om kommenterer i hytt og gevær. Jeg kjenner til følelsen selv, jeg pynter meg i klær som jeg syns framhever magen og kjenner meg stolt og fin, og så blir jeg sittende hele tida og forsvare magen og forklare om livmora og forsikre at alt er bra. Og enden på visa er at jeg selv blir bekymret, helt uten grunn. Hvis du kjenner at du ikke klarer å slappe av, så ringer du JM i morgen, hun kan helt sikkert hjelpe deg. Lykke til og kos deg med magen, den er sikkert nydelig og helt perfekt:)

Takk for oppmuntrende meldinger!! :) Skal prøve mitt beste å ikke ta til meg alle tilbakemeldinger om "oooooi, du har jo nesten ikke mage!!!" Skal glede meg over at jeg er heldig som slipper å slite med tung front. Men det er ikke bare positiv å være "innover-gravid", kjenner jeg blir fort tungpusten, selv om jeg sitter helt i ro, og kjenner det presser bak i ryggen. Men så lenge lillegutt har det bra der inne, er jeg fornøyd!! :) Han sparker i hvert fall livlig! :)

Annonse

Sf-målet mitt er over snittet, men likevel har jeg nesten ikke synlig mage. Er 33+3, og det er først nå jeg begynner å få sånn rund gravidmage. Men jeg er veldig høy, så babyen har nok god plass. ;) Det er også forskjell på folk - noen bærer babyen "innover", mens andre buler nesten med en gang. Det er ingen som tror jeg er 7 mnd på vei heller... ;)

Mitt SF mål har hele tiden vært på øveste side av kurven, men har hele tiden følt jeg har hatt liten mage likevel. Har det i grunn fortsatt. Ingen som synes det ser ut som om jeg er sprekkeklar, men er nå 2 dager over termin.

Bare å kose seg med den magen man har, og i grunn bare være glad for at man ikke er så veldig stor!! :) :)

:) Jeg er ganske lav, og har kort overkropp, så skulle egentlig tro at babyen har liten plass der inne, men det kommer sikkert an på hvordan han ligger. Magen er veldig stram og hard, og jeg har mye kynnere i tillegg (og da blir den enda strammere og hardere.. :() Kjennes ut som han har det trangt, for bevegelsene er ikke like kraftige og skarpe, de er blitt mer glidende.

Koser meg med den magen jeg har, jeg veit jo at han er der inne!!! :) :)

Hei

Jeg er førstegangs, 33+, og mange kommenterer nå at jeg har liten mage. Har lagt på meg snaut 7 kg under svangerskapet så langt (ganske normalvektig i utgangspunktet), ikke noe siden sist kontroll. Symfysemålene har hele tiden ligget litt under streken, men på en kurve innenfor normalen, og legen min kommenterte ikke verken mangel på vektoppgang eller symfysemålet mitt nå. Skal til jm nå rett etter påske, så får en ekstra sjekk på symfysemålet da, men enn så lenge er jeg ikke bekymret.

Magen min er også liten. Symfysemål vet jeg faktisk ikke siden det er over 2 måneder siden jeg var hos lege... Har vært inn og ut av sykehus, men symfyse måles ikke der!

Jeg er i uke 31+2 og må fremheve magen for å se skikkelig gravid ut. F.eks med joggedress ser jeg bare lubben ut.

Jeg er -3 kg fra utgangsvekt jeg da, så jeg har egentlig gått ned noen kg istedet for opp!!

Magen min er liten også fordi jeg nå har fått påvist at jeg harmorkakesvikt og derfor har en liten baby inni der!

Det er ikke farlig i seg selv å ha en liten mage. Vi bærer jo ulikt også. Det man skal være obs på er dersom ikke magen vokser. Og jeg synes faktisk alle burde ta en ul i uke 32 med vekstestimering!! Tarman ikke en slik kan man i verste fall gå nesten for lenge med en baby som får avflatende eller synkende vekstkurve. Man merker det da ikke før du reagerer på lite liv i magen og da er det litt sent......

Selvom jeg har morkakesvikt må ikke babyen ut med en gang. Jeg blir fulgt nøye opp for å se at babyen har det bra og de håper å kunne la meg gå til uke 34 :-)

Har ei venninne som i sine 2 svangerskap har hatt liten mage å gått opp lite.

Første gang gikk hun opp 3 kg og babyen veide 3,5kg. Hun ble godt fulgt opp. I dag er gutten snart 7 år å ingen feil med han

Andre gangen gikk hun opp 6 kg og babyen veide litt over 3 kg. Ble godt fulgt opp den gangen også. Nå er jenta snart 2 år.

Noen går opp mye, andre lite. Det eneste som teller er at du og babyen har det bra :)

Lykke til de siste 10 ukene!

Har vært til ul-kontroll der de så at babyen var litt for liten... De sa ikke hvor mye for liten han er, og jeg ville ikke spørre heller, blir bare ekstra bekymret da! Skal til ny kontroll om 10 dager for å sjekke at han legger på seg mer. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...