Gå til innhold

Brudd, blødvevsskader, leddbåndskade..? Hmmmm.... Gutt 9år,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

min sønn på 9år var så uheldig å skli i trappen fredag morgen. Falt hele trappen ned og prøvde underveis å stoppe med armene. Landet til slutt oppå høyre hånd.

Vi reiste til legen etter noen timer med is og støttebandasje. ble sendt til røntgen med mistanke om brudd i tommel. Noe hoven og rød. Røntgen viste ingenting og vi ble sendt hjem med beskjed om å holde armen høyt når han hadde mulighet.

Fremdeles er den veldig vondt, og han bruker ikke høyre tommel, og sutrer og hyler så fort noen er i nærheten av tommelen. Får paracet inni mellom her for å lindre. Er det andre skader enn brudd som evt trenger å behandles, eller kan det være brudd som ikke syntes på røntgen og at vi kanskje bør forlange nytt bilde? Radiologen sa det ikke ble det beste bildet men at hun trodde det holdt... Føler meg derfor ikke helt betrygget...

Mulig det bare er en kraftig forstuelse, men da ville han vel også kunne bruke tommel?

Takker for alle svar.

Anonym poster: d0fdc835126e0ca47415631dc7df79bc

Skrevet

Brudd i de små beinene i hånda (og foten) er ikke så lett å se på røntgen, det fikk vi beskjed om da sønnen min hadde skadet beinet sitt. På han så de likevel tydelig at et av de små beina i foten var brukket. Legen sa før det ble tatt røntgen at hevelse hos så små barn stort sett betyr at det er brudd (men han var bare 4år da det skjedde, så mulig det er forskjell fra en som er 9år).

En av mine venninner brakk også noen av de små beina i hånda en gang og fikk beskjed om at et som hørte til en finger var brukket, selv er hun helt sikker på at et av de til fingeren ved siden av også må ha vært brukket fordi det var mer vondt der og den fingeren både med en gang og etter gipsen var mer ubehagelig å røre på.

Anonym poster: 34d0ed454e36ee13ae7f046786285dcd

Skrevet

Det er ikke ubehagelig å røre på tommelen når det ikke går....

Er derfor jeg lurer litt. Men det er vondt hele tiden og man kan ikke komme borti uten at tårene triller.

Kan leddbåndet være røket? ER det mulig? Ville de ha sett dette på røntgen? Og hva gjør men da i så fall?

HI

Skrevet

Jeg hadde ringt en gang til og hørt med dem. Den tredje dagen etter sønnen min brakk beinet, så kunne han tråkke forsiktig på foten, så det høres jo ut som sønnen din har gjort mer enn å forstue hånda.

Leddbånd vet jeg ingenting om, dessverre, men ring legen og hør hva de sier når det ikke har blitt bedre i løpet av to dager.

Skrevet

Er ti mil til røntgen i helgene her så venter nok til i morgen tidlig tror jeg, men han hadde ferie på fredag så da måtte vi vist kjøre ti mil med en gråtende gutt i bilen... alle humpene gjorde vondt...

Er skole i morgen og han får ikke knappet buksen eller hatt jakken på seg ordentlig. ikke klarer han sokker selv.. blir vel joggebukse på han da, men trodde ikke forstyelse var så vondt...

HI

Skrevet

De sier det at en forstuelse ,/ brist kan være verre enn et brudd. Men ta en tlf i morgen å hør du :-)

Skrevet

Jeg ville krevd nye bilder!

På røntgen kan de stort sett bare se bruddskader. Det at radiologen har sagt at det ikke var det beste bildet, men hun trodde det holdt - det er ikke bra nok når gutten fremdeles etter over to døgn ikke kan bruke tommelen.

Som flere sier har de ofte vanskelig for å se små brudd eller brist i de små knoklene i hånden. Om det er røket leddbånd kan de kun se på et MR-bilde. Hvis det er mistanke om at leddbåndet er røket så ville jeg ha bedt om MR og vurdering av en ortoped, ikke bare en vanlig lege. Tommelen er så viktig at hvis den skulle vise seg å ha en skade som kunne vært gjort noe med, men ikke blir gjort nå, så kan han risikere å slite med dette resten av livet, det kan hemme ham ift jobbvalg osv.

Jeg skriver ikke dette for å skremme, men for at dere skal kreve en ny undersøkelse av ham.

Jeg hadde glatt satt gutten i bilen og kjørt de ti milene hvis han fremdeles har så mye smerter at en dump i veien når han sitter i bil gir ham mer smerter. Det er ikke normalt, og bør undersøkes!

Når alt dette er sagt - hvis det skulle vise seg at han ikke har noe brudd, brist eller røket leddbånd, så synes jeg dere skal ta gutten med til en kiropraktor som kan vurdere om han har fått en låsning i leddene i tommelen eller i hånden/underarmen. Dette kan av og til også være veldig smertefullt og gjøre at man ikke greier å bruke tommelen/hånden. En slik evt låsning vil ikke kunne vises hverken på røntgen eller MR (i tilfelle en lege skulle komme til å påstå det motsatte, så er det feil).

Det at dere var så flinke til å ise ned raskt - noe som var helt riktig - kan også ha villedet legene til å tro at det ikke kunne være noe brudd, fordi hevelsen etter nedising vil være mindre enn hva man gjerne "forventer" ved et brudd. Med et dårlig røntgenbilde av små barneknokler så er det fort gjort å overse et lite brudd eller en brist - det trenger ikke være at legene har gjort noe feil, bare så det er sagt.

God bedring til gutten din!

Anonym poster: 8ca242eedfa8a1e9c6adcc5316e3eba9

Skrevet

Jeg brakk en finger for noen år tilbake, og det gjorde hinsides vondt. På røntgen fikk jeg beskjed om at det ikke var noe galt, så jeg ble sendt hjem. Etter noen dager hadde jeg så vondt at jeg krevde å komme inn på nytt, og da viste det seg at jeg hadde et bittelite brudd som ikke var så godt synlig. Beinene i fingrene er veldig små, og noen ganger kan det være kompliserte brudd som ikke er så lett å se.

Men ofte kan det være mer smertefullt å forstue noe, enn å brekke det. Så kan jo være at han har fått en kraftig forstuelse også. Men hold hånden i ro, og ikke overbelast den før det er sjekket. Jeg ville uten tvil krevd å få en ny sjekk.

God bedring til gutten din :)

Skrevet

Takker for svar. jeg ringte nå, og skal inn kl 1530. Han burde ikke ha det slik mente legen... Så hun skulle ringe sykehuset på ny og få de til å sjekke bilder igjen. Han skulle vist også ha vært til barnelegen på fredag men vi ble sendt hjem før han var sjekket...

HI

Skrevet

Takker for svar. jeg ringte nå, og skal inn kl 1530. Han burde ikke ha det slik mente legen... Så hun skulle ringe sykehuset på ny og få de til å sjekke bilder igjen. Han skulle vist også ha vært til barnelegen på fredag men vi ble sendt hjem før han var sjekket...

HI

Så bra du ringte og at de tar dere inn til en ny sjekk. Uansett hva som er årsaken, så er det greit å vite at alt har blitt sjekket ordentlig! Lykke til.

Skrevet

Da ble det gips da.... Bildene var uklare og tatt fra feil vinkel.. likevel ble vi sendt hjem.... ble ikke tatt nye bilder i dag, men hun var rimelig sikker så da ble det halv gips til i morgen og nye bilder her i morgen og ny time hos lege. Gips uansett resultat av bildene for å holde den rolig...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...