hjerte♥barn Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Mitt lille gull på snart 4 uker (3 uker og 5 dager) har i flere netter nå blitt tett i nesa iløpet av natten. Går raskt over når vi står opp på morgen, så er ikke noe som minner om forkjølelse. Er det andre som har opplevd dette? Lurer fælt på hva årsaken kan være?! At han ligger i trekk (bruker lue, og har et fleece-teppe på siden mot vindu og halvveis over senga for å unngå at han får direkte trekk). Eller om han kan være for varm?! Sjekker (i nakken) flere ganger iløpet av natten når jeg ammer, og noen ganger er han for varm, og et par ganger har han vært litt kald, men oftest kjennes det greit ut. Har tenkt på å heve overkroppen, men han ligger i en amme-seng som er koblet til vår seng, så vanskelig å heve senga. Må i tilfelle bygge opp under madrassen, noe jeg er jeg er skeptisk til å gjøre i tilfelle det blir feil mykhet eller at han blir liggende skjevt el. Har brukt morsmelk for å åpne opp, noe som har hjulpet. Vurderer også saltvann, men er nå mest opptatt av å prøve å forstå hvorfor dette skjer og forebygge. Noen tips?
Marsi2012 Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Vanskelig å si hvorfor han blir tett. Men er det slik at han våkner av det eller bare puster tungt når han sover? Hvis han får sove går det da greit for han tenker jeg, men det kan jo være slitsomt så han ikke får sove så godt som han kunne ha gjort. Det som gjør meg tett i nesen uten å være forkjølet, er varme, f.eks hvis det er alt for varmt i bilen på vinterstid, med raske temperaturendriner (ute/inne) da blir det raskt tett! Hør etter med helsesøster, kan være at hun har noen gode råd
myerz Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Min lille har bestandig vært litt nesetett. Jeg har brukt saltvann 0,9% som er samme saltinnholdet som man naturlig har i kroppen naturlig, så det kan man bruke så mye man vil, sa en sykepleier på barneavd. på Haukeland til meg. Det har jeg passet på å bruke før hun legger seg, har hjulpet mye. Hvis hun har vært snørrete bruker jeg nesesuger fra apoteket, får ut mye greier. Har forøvrig kommet seg mye etter at hun sluttet å sove på lammeskinn. Så lenge den lille ellers er frisk trenger du nok ikke å bekymre deg, er helt normalt. Tenk bare på hvor små neseganger de små har, skal ikke mye støv til før de blir tette.
valkyrien Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Allergi mot noe som er på soverommet kanskje?
myerz Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Allergi mot noe som er på soverommet kanskje? Jeg spurte en lege om dette, siden mini var fryktelig mye tett, og pappaen har støvallergi. Men han sa at de ikke utvikler allergi så tidlig. Vet ikke om dette stemmer, men var nå det han sa.. Men tenker uansett at man ikke bør utsette dem for mye støv som kan tette nesegangene..
Sarabi* Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Frøkna her var en del tett på morgenkvisten frem til hun ble ca 3 mnd. Har lest at det er ganske vanlig. Brukte otribaby nesesugeren.
Hringariki Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Her og er det buser i nesa hver morgen.. om hun er så twtt at hun plages/sliter med å puste under amminga bruker jeg otribaby nesesuger, ellers tørker jeg vekk busene ved anledning (når hun øver på å ligge på magen kommer de ofte ut til ytre delen av nesa:-) )
November-spire-79 Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Her har det vært mye busemenn som har tettet nesen hennes. Vi drypper med morsmelk og da nyser hun ut busene
thessi og lillemor Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Det er ganske vanlig at babyer er tette i nesen uten at de er forkjølet. Tror det er noe med at neseslimhinnen er litt opphovnet i starten. Her har begge vært tette de først månedene. Har brukt saltvann for å løse opp, og nesesuger for å få ut busene. Det har i alle fall hjulpet masse her (Det er vel ikke anbefalt at babyer sover med lue inne? Var i alle fall ikke det før. )
hjerte♥barn Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #10 Skrevet 17. mars 2013 Vanskelig å si hvorfor han blir tett. Men er det slik at han våkner av det eller bare puster tungt når han sover? Hvis han får sove går det da greit for han tenker jeg, men det kan jo være slitsomt så han ikke får sove så godt som han kunne ha gjort. Det som gjør meg tett i nesen uten å være forkjølet, er varme, f.eks hvis det er alt for varmt i bilen på vinterstid, med raske temperaturendriner (ute/inne) da blir det raskt tett! Hør etter med helsesøster, kan være at hun har noen gode råd Det er ganske vanlig at babyer er tette i nesen uten at de er forkjølet. Tror det er noe med at neseslimhinnen er litt opphovnet i starten. Her har begge vært tette de først månedene. Har brukt saltvann for å løse opp, og nesesuger for å få ut busene. Det har i alle fall hjulpet masse her (Det er vel ikke anbefalt at babyer sover med lue inne? Var i alle fall ikke det før. ) Problemet er når han skal spise. Ikke lett å suge på puppen med tett nese. Og så blir det litt snorking, men det ser ikke ut som det er noe problem for ham. Leste akkurat i Spedbarnsboken at de ikke skal ha lue på inne, så den ryker i natt. Vet ikke hvor jeg har det fra at han skulle ligge med lue. Om det har vært et velmenende råd fra noen....!??! Får se om det kanskje kan ha noe å si...!?!?
tutster Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Gutten min lager "snorke" lyder og virker tett p.g.a polypper....de vokser det som regel av seg,han er 6 mnd nå å var verre i starten..kanskje det er det samme med dere??
LivHeidi Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Mi var sånn også, i omtrent samme alder. Høyet hodeenden av senga pittelitt, og skylte med saltvann før hun la seg. Kokte opp 1 dl vann med 1krm salt. Avkjølte. Fikk ei lita skyllesprøyte hos helsesøster, sammen med beroliggende ord om at dette var veldig vanlig, spesielt om vinteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå