Gå til innhold

Må vokte hvert ord jeg sier

Anbefalte innlegg

Vil tro at mannen din utmerket godt skjønner at denne smørblide måten å kritisere på er din måte å si fra på om han skal kjøpe mer neste gang, og han blir neppe surest av kritikken, men er sikkert møkk lei av måten du sier det på. Det blir absolutt ikke hyggeligere eller mindre kritisk om du sier det på den måten du gjør, - det virker isteden i tillegg falskt, feigt, og ikke minst nedlatende siden du bare går ut fra at han ikke takler kritikk og lar den oppfatningen skinne tydelig gjennom... Det kan tenkes at han helt fint takler normal kritikk, men at du er så redd for en konflikt at du nettopp ender opp med å uttrykke deg slik fordi du innerst inne tør å si noe kritisk tydelig.

Fortsetter under...

Vil tro at mannen din utmerket godt skjønner at denne smørblide måten å kritisere på er din måte å si fra på om han skal kjøpe mer neste gang, og han blir neppe surest av kritikken, men er sikkert møkk lei av måten du sier det på. Det blir absolutt ikke hyggeligere eller mindre kritisk om du sier det på den måten du gjør, - det virker isteden i tillegg falskt, feigt, og ikke minst nedlatende siden du bare går ut fra at han ikke takler kritikk og lar den oppfatningen skinne tydelig gjennom... Det kan tenkes at han helt fint takler normal kritikk, men at du er så redd for en konflikt at du nettopp ender opp med å uttrykke deg slik fordi du innerst inne tør å si noe kritisk tydelig.

Jeg føler ikke at dette stemmer. Det var jo ikke noe gjennomtenkt fra min side, noe det bare falt meg naturlig å si. Hadde sagt det samme om det var en venninne som kjøpte godteriet.

Jeg har ingen problemer med å si fra om ordentlige ting til han. Og kjøpe for lite sjokolade er ikke noe jeg anser som et problem. Så føler ikke at det er et problem jeg må ta opp ;) Konflikt blir det jo uansett, for alt jeg sier blir jo stort sett tolket i verste mening.

Anonym poster: 74e746d404ffcc190bfcebab10dee897

Ja, jeg elsker jo sjokolade :D Men, som sagt jeg var jo blid når jeg sa det og det er absolutt ingen krise at jeg får to sjokoladebiter istedet for fem.

Mulig det var et dårlig eksempel, jeg er bare så lei av å må passe på hva jeg sier i tilfelle han skal bli snurt eller sur..

Jeg føler ikke at jeg er veldig kritisk og heller ikke en som klager på alt mulig :/

Jeg hadde faktisk blitt sur nettopp fordi du kritiserte på en så smørblid og passiv- aggressiv måte....

Anonym poster: 469249781b57c7b03d114fc6987be3e9

Tror jeg rapporterte denne kommentaren uten å mene det.... Haha, ikke vant til mobilversjonen....

Men uansett, enig i dette!

Ja, jeg elsker jo sjokolade :D Men, som sagt jeg var jo blid når jeg sa det og det er absolutt ingen krise at jeg får to sjokoladebiter istedet for fem.

Mulig det var et dårlig eksempel, jeg er bare så lei av å må passe på hva jeg sier i tilfelle han skal bli snurt eller sur..

Jeg føler ikke at jeg er veldig kritisk og heller ikke en som klager på alt mulig :/

Jeg hadde faktisk blitt sur nettopp fordi du kritiserte på en så smørblid og passiv- aggressiv måte....

Tror jeg rapporterte denne kommentaren uten å mene det.... Haha, ikke vant til mobilversjonen....

Tar til meg alt dere sier :) Noe av problemet fra min side er jo at jeg ikke tenker over alt jeg sier på forhånd. Når jeg helte ut smågodtposen, så sa jeg det med sjokoladen automatisk.. Altså ikke noe jeg planla å si fordi jeg var misfornøyd.

Et sikkert tegn på aspbergers

Anonym poster: 2093a932ec7972fb8460e28143083f70

ja, det tenkte jeg også på med en gang - mange av de med aspergers har jo problemer med å oppfatte nettopp nyansene i språket, tonefall, kroppsspråk etc..

Anonym poster: 145d1a84358ed8b439ca247d315542ce

ja, det tenkte jeg også på med en gang - mange av de med aspergers har jo problemer med å oppfatte nettopp nyansene i språket, tonefall, kroppsspråk etc..

Hvorfor i all verden driver dere å sette diagnose på et så vannvittig vagt grunnlag? Latterlig!

Forstår godt at mannen blir irritert! Det er slitsomt å bli kritisert på en tilslørt "humoristisk" måte. Hvis du syns han gjør noe galt så gi klar beskjed om hva du reagerer på, ellers sier du ingenting. Når du gir kritikk på en så tilslørt måte gjør du det vanskelig å forsvare seg.

Anonym poster: 74d2f2f5ddc8dd83825eaf50ab1c9b60

Annonse

Tar til meg alt dere sier :) Noe av problemet fra min side er jo at jeg ikke tenker over alt jeg sier på forhånd. Når jeg helte ut smågodtposen, så sa jeg det med sjokoladen automatisk.. Altså ikke noe jeg planla å si fordi jeg var misfornøyd.

Men det handler ikke om at du planlegger/ ikke planlegger det du sier. Det handler om dobbeltkommunikasjon og kritikk som serveres med smil og sukkersøt stemme. Jeg hadde blitt usikker av en kommentar som det du beskriver. Hva mener du egentlig? Er du misfornøyd eller ikke? Langt bedre å si fra på en ordentlig måte, la stemme, ansiktsuttrykk og ord kommunisere det samme og stå for det du mener.

Anonym poster: 9a1d74b0ce6babc65df78d30ded1eb16

Hos oss er det litt motsatt. Det vil at det er jeg som tar alt som kritkk.

Mannen her er veldig til å komme med små stikk eller kommentarer hele tiden. Han sier at jeg tar det han sier alt for alvorlig og at jeg er hårsår. Jeg er egentlig en person som tåler mye. Men saken er den at når det kommer hele tiden blir jeg så vanvittig lei og da går jeg i forsvar.

Saken er også den at vist en får en del komentarer i løpet av en dag så begynner man automatisk å gå i forsvar for nesten alt som blir sagt. Man tolker det slik at alt blir sagt i værste mening.Det han så på som spøk så jeg på som kritikk.

Vi har snakket en del om det og han viste regel rett ikke hvor mye kritkk eller komentarer han kom med i løpet av den dag. Han tenkte rett og slett ikke over at ting kunne bli tatt negativ.

Å komme med sarkastiske kommentarer er en del av hans personlighet og jeg tror ikke han kommer til å klare å slutte med det.

Det vi ble enig om istedenfor at han måtte passe seg for hva han sier hele tiden så skulle han heller begynne å jobbe med å komme med positive tilbakemeldinger også.

Dette har hjulpet oss mye. Jeg er ikke like hårsår nå lengre som jeg var før. En tåler en spøk mye bedre når en innemellom også får høre om alt det positive ved en :)

Anonym poster: d012a2f25f30e616b1d774e6deb32ff7

I allefall føles det sånn. Mannen tar alt som kritikk! Jeg er så lei av å tenke over alt jeg sier! Føler jeg har et naturlig filter over hva som er greit å si til folk og ikke. Har aldri opplevd problemer med at folk misforstår meg, tror jeg er frekk/sur ol.

Men et eksempel her nå: mannen hadde kjøpt smågodt, jeg helte det opp i en skål og sa "nå har du vært sparsom med sjokoladen". Dette sa jeg i et normalt blidt tonefall og smålo når jeg sa det.

Dette ble han da snurt over.

Dette er bare et av tusen eksempler, hvorfor er han sånn?? Jeg føler ikke at problemet ligger hos meg da jeg ikke har problemer med slike misforståelser med andre, ei heller tidligere kjærester.

Isolert sett var det kanskje merkelig å bli sur for en slik kommentar. Men dersom du er en slik person som hele tiden må gi små kommentarer eller stikk på at ting ikke er bra nok så skjønner jeg mannen din.

Anonym poster: 083c67a86fbf5ede1f6eaaa8188d8f32

Kanskje det er noe i det at du driver med dobbeltkommunikasjon som er problemet? Ordene dine sier en ting: At han har kjøpt for lite sjokolade. Stemmen og ansiktet ditt sier: Ikke bry deg om ordene mine. Sånt lager grobunn for misforståelser og usikkerhet. Han velger å høre på det budskapet du legger i ordene dine, og det er kritikk.

Du kan ikke endre hans måte å oppfatte på, men du kan endre måten du kommuniserer med han på. Om du ikke mener noe som kritikk, ikke si det sånn. Si heller: Så deilig med smågodt. Om du mener det som kritikk, si heller: Fint om du kjøper mer sjokolade neste gang. Og sørg for at ord, stemme og ansiktsuttrykk sier det samme.

Takk for at du fikk meg til å tenke over måten jeg snakker på av og til :)

Ikke HI

Anonym poster: 7d3ae394be628917daf0a2848014616d

Ha ha, nei det er nok ikke det. Du burde øke kunnskapsnivået ditt en del.

Har gode kunnskaper om akkurat dette, og en av de mer kjenter aspbergerstegnene er akkurat dette...

Har ei venninne som er sånn. Har faktisk kuttet henne ut, for jeg orket ikke hennes "små stikk" med et blidt fjes og smålatter. Slik som: "Oi, sparer dere på strømmen" (hi-hi-hi) og nei- det er ikke kaldt hos oss, men heller ikke badstu som hos henne!

"Oi, jenta di sulter ikke", (hi-hi-hi). "Du bruker alt or store klær på jenta di "(hi-hi-hi) Jeg bli gal av all den latteren og de små kommentarene som ikke er så hygglige.

Skjønner godt din mann, jeg, om du hele tiden holder på sånn. Stakkars!

Anonym poster: 13d6117fccee7de97382d7a339e790eb

Annonse

Det er ikke et sikkert tegn på aspergers. Det er ETT trekk, som kan ha mange årsaker. Hilsen psykolog.

Anonym poster: ac91b89a63ea0acb240c38835b4e22fb

Snodig. Jeg har aspergers, og jeg ville svart like hyggelig tilbake at hi kunne jo ordne det selv neste gang så fikk hun det sånn hun ville ha det. Mannen min har langt fra aspergers, og han sier han også ville blitt sur hvis han fikk sånne kommentarer ofte.

Tror nok ikke en sånn enkeltstående hendelse er noe sikkert tegn på noe som helst. :)

Anonym poster: 1d24a58901616b94689cb9c54dc8bfaa

Jeg forstår deg HI. Har selv et menneske som er litt slik du beskriver i nær familie.

Man kan aldri si ting på riktig måte. Det blir feil uansett. Den personen er også ganske kritisk til andre, på en fordekt måte. Sier f.eks" Skjønner ikke hvorfor Lise gjorde sånn og sånn, syns bare det var så rar måte å gjøre det på". Mens han alltid syns han selv gjør ting på best mulig måte selv.

Det er slitsom og vanskelig å forholde seg til. Men har lurt noen ganger på om det er pga hans måte å omtale andre på, som gjør at han selv oppfatter alt mot seg som kritikk.

Men jeg tror dere vil ha et utbytte av et kommunikasjonskurs. Modum Bad kjører kjempegode kurs. http://www.modum-bad.no/hva_er_et_prep_kommunikasjonskurs_

Ofte ser man ikke selv hvordan man fremstår. Og hvis du kommer med "unødvendige" kommentarer som oppleves som kritikk hele tiden, er det ikke rart om mannen blir sur.

Anonym poster: 30d297aa4c0ba627ff3850f87dbede2c

Jeg forstår deg HI. Har selv et menneske som er litt slik du beskriver i nær familie.

Man kan aldri si ting på riktig måte. Det blir feil uansett. Den personen er også ganske kritisk til andre, på en fordekt måte. Sier f.eks" Skjønner ikke hvorfor Lise gjorde sånn og sånn, syns bare det var så rar måte å gjøre det på". Mens han alltid syns han selv gjør ting på best mulig måte selv.

Det er slitsom og vanskelig å forholde seg til. Men har lurt noen ganger på om det er pga hans måte å omtale andre på, som gjør at han selv oppfatter alt mot seg som kritikk.

Men jeg tror dere vil ha et utbytte av et kommunikasjonskurs. Modum Bad kjører kjempegode kurs. http://www.modum-bad.no/hva_er_et_prep_kommunikasjonskurs_

Ofte ser man ikke selv hvordan man fremstår. Og hvis du kommer med "unødvendige" kommentarer som oppleves som kritikk hele tiden, er det ikke rart om mannen blir sur.

Anonym poster: 30d297aa4c0ba627ff3850f87dbede2c

Takk :) Skal se på den linken.

Jeg kommer ikke ofte med stikk etterfulgt av latter osv. Det eksempelet med sjokoladen var kanskje et dårlig ett.

Hvis jeg spør eller sier noe som helst som kan oppfattes som kritikk blir han sur. Han tar alt i verste mening og det virker som alt er et nederlag. Det er ikke en krise hvis man har glemt å kjøpe melk fks.

Skjønner hva du mener, har samme problemet med mannen. Han tar alt som kritikk og går automatisk i forsvarsposisjon. Og nei, jeg kritiserer meget sjelden ! Han er bare sånn. Han er sånn ovenfor søskenene sine også.

Anonym poster: c3c815b70a4318afe6d30a48c04e81ed

Forsvarsposisjon her og, hvorfor går man i forsvarsposisjon fordi man har kjøpt litt lite sjokolade?! Jeg fatter det ikke.. Bunner det i dårlig selvtillit og derfor tar de veldig inn over seg? Noe må det jo være.

HI

Det er nok ikke derfor han egentlig blir irritert. Mannen min har det med,å rette på meg konstant, kritisere og påpeke hva jeg gjør feil og hvorfor det er feil og hvordan han ville gjort det, som selvfølgelig er den opplagte, innlysende måten alle burde gjøre det på. Gjerne med et smil, han mener jo ikke å kritisere, men mener alt blir så mye lettere for meg også hvis jeg bare gjør det på den enkleste, rette måten, fra starten. Han mener jo ikke noe vondt stakkar, og det er jo jeg som er den hormonelle, sure bitchen som hisser meg opp for sånne småting, herregud han mente jo ikke noe med det.

Gå sånn i noen år, så skal du se at sånne små kommentarer kan få deg til å ville eksplodere!!

Ba du ham om å kjøpe mye sjokolade? Ikke det? Da holder man tyst, eller fikser det selv! For eksempel.

Anonym poster: 7c8eed2d4a69dc3248ed5dbe95516397

Problemet hans ligger helt sikkert et annen plass enn hos deg tror jeg,men det er du som får det fordi du er samboeren...det er jo gjerne de man bor sammen med som får det dårlige humøret, selv om det ikke er rettferdig.

Er han i generelt dårlig humør, eller er det bare når du sier slike sleivkommentarer som feks dette emd sjokoladen?

vet med meg selv at når jeg er i drittdårlig humør, så tar også jeg slike små kommentarer som kritikk og blir sur,men jeg er jo heldigvis ikke i dårlig humør så ofte da,og ER jeg i dårlig humør,så sier jeg ifra,sånn at de hjemme vet at det ikke er noe personlig.

Kanskje skal du spørre han rett ut om det er noe han plages med/tenker på?

Anonym poster: e7592f27a4617557defc6723b2063777

Skjønner hva du mener, har samme problemet med mannen. Han tar alt som kritikk og går automatisk i forsvarsposisjon. Og nei, jeg kritiserer meget sjelden ! Han er bare sånn. Han er sånn ovenfor søskenene sine også.

Anonym poster: c3c815b70a4318afe6d30a48c04e81ed

Forsvarsposisjon her og, hvorfor går man i forsvarsposisjon fordi man har kjøpt litt lite sjokolade?! Jeg fatter det ikke.. Bunner det i dårlig selvtillit og derfor tar de veldig inn over seg? Noe må det jo være.

HI

Det er nok ikke derfor han egentlig blir irritert. Mannen min har det med,å rette på meg konstant, kritisere og påpeke hva jeg gjør feil og hvorfor det er feil og hvordan han ville gjort det, som selvfølgelig er den opplagte, innlysende måten alle burde gjøre det på. Gjerne med et smil, han mener jo ikke å kritisere, men mener alt blir så mye lettere for meg også hvis jeg bare gjør det på den enkleste, rette måten, fra starten. Han mener jo ikke noe vondt stakkar, og det er jo jeg som er den hormonelle, sure bitchen som hisser meg opp for sånne småting, herregud han mente jo ikke noe med det.

Gå sånn i noen år, så skal du se at sånne små kommentarer kan få deg til å ville eksplodere!!

Ba du ham om å kjøpe mye sjokolade? Ikke det? Da holder man tyst, eller fikser det selv! For eksempel.

Anonym poster: 7c8eed2d4a69dc3248ed5dbe95516397

Hmm, jeg føler ikke at jeg er eller har vært sånn altså. Har full forståelse for at det må være fryktelig irriterende.

Ba han ikke om å kjøpe mye sjokolade, men alltid det han kjøper mest av. Så det bare glapp ut av meg, det var liksom ikke noen greie fra min side.

Problemet hans ligger helt sikkert et annen plass enn hos deg tror jeg,men det er du som får det fordi du er samboeren...det er jo gjerne de man bor sammen med som får det dårlige humøret, selv om det ikke er rettferdig.

Er han i generelt dårlig humør, eller er det bare når du sier slike sleivkommentarer som feks dette emd sjokoladen?

vet med meg selv at når jeg er i drittdårlig humør, så tar også jeg slike små kommentarer som kritikk og blir sur,men jeg er jo heldigvis ikke i dårlig humør så ofte da,og ER jeg i dårlig humør,så sier jeg ifra,sånn at de hjemme vet at det ikke er noe personlig.

Kanskje skal du spørre han rett ut om det er noe han plages med/tenker på?

Anonym poster: e7592f27a4617557defc6723b2063777

Ja, han er mye i dårlig humør. Sliten pga jobb er svaret jeg får hvis jeg spør. Noe annet får jeg ikke ut av han :/

Gjest UndrendeUllteppe

Kanskje han er deprimert, eller veldig sliten som han selv sier? Da får i hvertfall jeg kort lunte, og har en tendens til å tolke alt som kritikk, selv om jeg er klar over det og i ettertid kan se det ulogiske i det, så blåser jeg meg opp og klarer ikke helt å stoppe det. Blir bare såret og fornærmet og går i forsvarsposisjon. Og så blir jeg flau etterpå når jeg skjønner hvor teit jeg er, og så blir det litt en dårlig sirkel. Heldigvis ikke så ofte, tror jeg :)

Jeg føler ikke at dette stemmer. Det var jo ikke noe gjennomtenkt fra min side, noe det bare falt meg naturlig å si. Hadde sagt det samme om det var en venninne som kjøpte godteriet.

Jeg har ingen problemer med å si fra om ordentlige ting til han. Og kjøpe for lite sjokolade er ikke noe jeg anser som et problem. Så føler ikke at det er et problem jeg må ta opp wink.png Konflikt blir det jo uansett, for alt jeg sier blir jo stort sett tolket i verste mening.

Men hva mener du egentlig med at alt blir tolket i verste mening? Du har jo kun kommet med et konkret eksempel her, og det var det med sjokoladen. Regner med han tolket det som at du synes han hadde kjøpt for lite sjokolade - men var det ikke det du mente også da? Da tolker han deg jo korrekt, og ikke i verste mening.

Jeg kan ikke fordra sånne passiv aggressive kommentarer, der folk kommer med frekke stikk skjult bak "humor". Mannen min gjør det innimellom, og får klar beskjed om at det gidder jeg ikke. Jeg tåler fint ironi og sarkasme, men sånne småstikk er ikke det engang, for man later alltid som man ikke mente noe med det.

Anonym poster: 0dd67871cf8572471ad79ed62bc8445e

Jeg har ingen problemer med å si fra om ordentlige ting til han. Og kjøpe for lite sjokolade er ikke noe jeg anser som et problem. Så føler ikke at det er et problem jeg må ta opp wink.png Konflikt blir det jo uansett, for alt jeg sier blir jo stort sett tolket i verste mening.

Men hva mener du egentlig med at alt blir tolket i verste mening? Du har jo kun kommet med et konkret eksempel her, og det var det med sjokoladen. Regner med han tolket det som at du synes han hadde kjøpt for lite sjokolade - men var det ikke det du mente også da? Da tolker han deg jo korrekt, og ikke i verste mening.

Jeg kan ikke fordra sånne passiv aggressive kommentarer, der folk kommer med frekke stikk skjult bak "humor". Mannen min gjør det innimellom, og får klar beskjed om at det gidder jeg ikke. Jeg tåler fint ironi og sarkasme, men sånne småstikk er ikke det engang, for man later alltid som man ikke mente noe med det.

Jeg skjuler ikke frekke ting bak humor osv. Det var naturlig for meg å si da det var lite sjokolade i posen. Jeg var ikke sur over det, oppgitt over han osv. Men da er jeg sikkert frekk sånn generelt for det er sånn jeg snakker. Jeg mener ingenting med det, enkelt og greit.

Så da er det jo jeg som må skjerpe meg og rett og slett ikke si ting som faller meg naturlig.

Jeg skjuler ikke frekke ting bak humor osv. Det var naturlig for meg å si da det var lite sjokolade i posen. Jeg var ikke sur over det, oppgitt over han osv. Men da er jeg sikkert frekk sånn generelt for det er sånn jeg snakker. Jeg mener ingenting med det, enkelt og greit.

Så da er det jo jeg som må skjerpe meg og rett og slett ikke si ting som faller meg naturlig.

Ja, da høres det ut som du må lære deg litt sosiale koder og øve på å sile litt. Tenke, så snakke. Det kan jo også falle deg naturlig å si til folk at de er stygge, har flatt hår, at babyen ikke er spesielt pen etc, men det er frekt og uhøflig å si det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...