Jeg og lille oss Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Hei, vi har vært hos 3D Ultralyd i går og fikk sett vår lille prins og så ble han også målet samtidig. Og etter det så kom vi på en ny termin -> 02.06. Etter min regning (siste mens osv.) ------> 06.06. UL i uke 19 på sykeshuset ga -------------> 13.06. Jeg er litt redd at det ble feilberegnet på den offisielle UL siden jeg med engang ikke stolte på den for det gå ikke - jeg vet jo når ting ha skjedd. I tillegg ønsker jeg ikke å føde på jobben siden jeg ikke gå i perm før 23.5. Ha noen opplevd dette også og kan gi meg en tips om jeg kan får en ny vudering av førdselsterminen eller hva gjør jeg nå ? Takk
Blomstogbier Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har hørt at den på den ordinære ultralyden er sikrest mtp termin, for fram til da vokser de fleste fostrene likt. Etter det er det mer individuelle forskjeller på hvor store de er og sånn. Men jeg vet ikke helt.. Hvis du vet med sikkerhet at du f. eks kun hadde sex 1 gang og når du hadde eggløsning (at den ikke var forsinket også), og det ikke stemmer med 13.06, så virker det litt rart at du fikk den terminen
DramaMama Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Jeg fikk også en tidligere termindato etter mål på senere ultralyder enn den ordinære. I uke 18 (ordinær ul) fikk jeg termin 5. mai. I uke 25 fikk jeg etter mål termin 21. april. Har diskutert dette med jordmor, og dette var visst helt normalt. Hun sa at grunnen til at man har den ordinære ul mellom uke 17 og 19 var at fram til dette tidspunktet vokser de fleste fostre veldig likt, og at det dermed er lettest å sette termin ut fra mål på dette tidspunktet. Etter uke 20 vokser bebisene i rykk og napp, og kan vokse mye på kort tid for så å vokse saktere igjen - noen steder vil de ikke engang gi en eksakt termindato etter ul hvis man kommer etter uke 20 fordi det er store forskjeller. Så min termin etter ordinær-ul fikk pent stå - selv om jeg har mine mistanker om at frøkna kommer tidligere, etter mine beregninger...
Jeg og lille oss Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2013 Jeg vet til 95% når det ha skjedd så jeg absolut ikke enig med 13. siden det er så langt fra det det skulle være, noen dager er greit men en hel uke synes jeg er litt i overkant. Så egentlig ha man ikke noe chance å for gjord noe med det og kan bare håpe at den lille ikke komme ut enda tidliger mens jeg er på jobb. Jeg vil ihvertfall prøve hos legen eller tar det opp men da vet jeg litt i forveien også. Takk til dere begge
May the force be with you Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Jeg irriterte meg grønn på disse målingene for å beregne termin forrige gang:-/ vi brukte el-tester og prøvde ikke utenom el-dagene den mnd. Jeg ble gravid, alikevel ble terminen flytta en uke! Men jeg har fått beskjed av jm om at vist babyen ikke blir født til min termin, så kan jeg få time på sykehuset til ny ultralyd for vurdering, siden jeg er så sikker:) Det er beroliggende:) Prøv å ta det opp med jm/lege du også og kryss fingra for å føde til din termin;)
håpefull<3 Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Min menstermin og ultralydtermin stemmer heller ikke. Og vi prøvde en stund, testet i hytt og pine etter EL osv Så jeg var temmelig sikker på mensterminen min. Så at de tar utgangspunkt i ultralydtermin og ikke engang vil høre på oss mtp menstermin det er litt rart hvis noen får en ny termin 3 uker etter feks. Men at de ikke endrer termin ut ifra en ultralyd i uke 32 feks, det skjønner jeg. I min uke 32 fant de stort vekstavvik, så da hadde jeg vel fått termin flytta til juni i stedet for mars mens venninna mi hadde så stor baby i uke 35 at hun nesten ble igangsatt på dagen. Er så store forskjeller at det er vanskelig i vite. Men om det er store avvik mellom menstermin og ultralydtermin synes jeg man burde får en obligatorisk vektestimering like før menstermin. Hadde venninna mi gått to uker på overtid hadde det enten gått velig galt eller så hadde det kommet ut en konfirmant ! Han var svææææær og ble født i uke 36.
79kvinne Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Jeg vet når pie her ble mekka, hadde positiv el tester og veldig regelmessig mens,og pos gr.test tidlif. men ble satt ei uke tilbake på ul uansett. De går etter hode str på ul. Lårbeinet her tilsa min termin men ikke hodet då de flytta den fra 1 april til 7. Vil vise seg snart hva som stemmer.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Så å si alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har blitt satt tilbake 1 eller 2 uker på UL. Begynner å lure på om det gjøres for å spare penger ved å slippe å sette folk i gang på den EGENTLIGE 11. dag etter termin...
2xmamma Skrevet 23. mars 2013 #9 Skrevet 23. mars 2013 (endret) Så å si alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har blitt satt tilbake 1 eller 2 uker på UL. Begynner å lure på om det gjøres for å spare penger ved å slippe å sette folk i gang på den EGENTLIGE 11. dag etter termin... Det skjer fordi fostrene vokser likt bare til uke 12, ikke til uke 20 som de sier. UL blir tatt for sent her i Norge... UL etter uke 12 er IKKE nøyaktig. Endret 23. mars 2013 av 2xmamma
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 23. mars 2013 #10 Skrevet 23. mars 2013 Så å si alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har blitt satt tilbake 1 eller 2 uker på UL. Begynner å lure på om det gjøres for å spare penger ved å slippe å sette folk i gang på den EGENTLIGE 11. dag etter termin... Det skjer fordi fostrene vokser likt bare til uke 12, ikke til uke 20 som de sier. UL blir tatt for sent her i Norge... UL etter uke 12 er IKKE nøyaktig. Det var kjempeinteressant! Har du link til det? Jeg har tatt UL i uke 12 og 14 de siste 2 svangerskap av diverse grunner, og de stemte med mensterminen. Har også reagert på løgnen de kommer med om at fosteret ligger i dvale slik at terminen forskyves (dette i de tilfellene der man er helt sikker på når befruktningen skjedde), det finnes overhode ingen medisinsk forskning som bekrefter dette.
2xmamma Skrevet 23. mars 2013 #11 Skrevet 23. mars 2013 (endret) Så å si alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har blitt satt tilbake 1 eller 2 uker på UL. Begynner å lure på om det gjøres for å spare penger ved å slippe å sette folk i gang på den EGENTLIGE 11. dag etter termin... Det skjer fordi fostrene vokser likt bare til uke 12, ikke til uke 20 som de sier. UL blir tatt for sent her i Norge... UL etter uke 12 er IKKE nøyaktig. Det var kjempeinteressant! Har du link til det? Jeg har tatt UL i uke 12 og 14 de siste 2 svangerskap av diverse grunner, og de stemte med mensterminen. Har også reagert på løgnen de kommer med om at fosteret ligger i dvale slik at terminen forskyves (dette i de tilfellene der man er helt sikker på når befruktningen skjedde), det finnes overhode ingen medisinsk forskning som bekrefter dette. Ligger i dvale? Arg! Jeg har ingen link, men jeg kan prøve å finne info til deg. Jeg bare vet det fordi jeg er lege og har studert om det. Se på tabelen her (side 5). Hvis babyen har 28 mm femur for eksempel, du kan bli fra 17+1 uker gravid til 20 uker gravid. Det er er jo stor forskjell mellom fostrene. Og UL du har tatt i uke 12 er nøyaktigere enn vanlig UL. http://www.bmus.org/policies-guides/23-17-3-161_ultBMUS.pdf Endret 23. mars 2013 av 2xmamma
Gjest AnneS Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Jeg ble flyttet 8 dager denne gangen, fra 8.2 til 16.2. Jeg visste når babyen ble laget og det var ikke tvil. Likevel kunne jeg jo ikke krangle på ul-termin. Babyen kom 25.1 han, tre uker før ul-termin, og han var ikke på grensen til å være prematur for å si det sånn! Så jeg hadde rett likevel gitt. Heldigvis har jeg født før tiden med de to første også, så jeg var ganske sikker på å slippe overtid Hvis ikke hadde jeg nok kjempet litt på slutten
3 i april Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 Begge mine to er født dagen før menstermin og jeg har da også vært på tidlig ul i uke 12-13 og de ulene har bekreftet at menstermin stemte. Men så kom jeg på ordinær ul og har blitt satt tilbake. Førstemann ble jeg satt tilbake 4 dager ikke mye men han ble allikevel født 5 dager før termin, altså dagen før menstermin. Med min nr 2 så ble jeg satt tilbake 8 dager, men han kom 1 uke før termin også han dagen før menstermin Nå har jeg nr 3 i magen og har termin om 3 uker. Min menstermin er 14 april så da kommer hun vel 13 april Men har ul termin 15 april så denne gangen er det bare snakk om 1 dag. Jeg har en veldig stabil syklus og jeg vet at jeg hadde eggløsning fredag 20 juli og siste samleie var tirsdag, 3 dager før eggløsning Så dermed så burde jo 14 april stemme helt utmerket
Viiii Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Med min første fikk jeg flyttet terminen min 4 dager - fra 12. til 16. juli. Jeg hadde flere tidlig ultralyder før uke 12 da jeg ikke kunne forholde meg til menstermin. Her kom eggløsning ca 14 dager etter den normalt skulle vært. Tidlig ultralyd varierete kun ett par dager... Fødte 12 dager på overtid og det kunne gått ille med babyen. Heldigvis gikk alt bra til slutt. Jeg ville ikke godtatt å bli flyttet tilbake hele 8 dager .
MammaMø84 Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Med første viste jeg ikke mens termin fordi jeg ikke husket når dato for siste mens var men han ble født 9 dager før ul termin, med nr 2 var mens termin 28.04 og ul termin 20.05 han ble født 28.04, nå er mens termin 26.06 mens ul termin er 3.07 noe jeg tror ikke stemmer då eg veit korti eg hadde eggløsning så jeg går ut fra mens termin når noen spør Det er jo kjedeli at det er slik i forhold til permisjonstart :/
Bumblebeee Skrevet 25. mars 2013 #16 Skrevet 25. mars 2013 Jeg ble også flyttet en uke, men "rett" vei. Hadde menstermin ca 3.juli, men ul termin sier 26.juni. Jeg testet positivt tidlig, tror det var 8 dpo, og kan ikke helt skjønne at jeg liksom skal ha testet pos 1 dpo he he
Lykke X 4 Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Så å si alle jeg kjenner, inkludert meg selv, har blitt satt tilbake 1 eller 2 uker på UL. Begynner å lure på om det gjøres for å spare penger ved å slippe å sette folk i gang på den EGENTLIGE 11. dag etter termin... Det skjer fordi fostrene vokser likt bare til uke 12, ikke til uke 20 som de sier. UL blir tatt for sent her i Norge... UL etter uke 12 er IKKE nøyaktig. Det var kjempeinteressant! Har du link til det? Jeg har tatt UL i uke 12 og 14 de siste 2 svangerskap av diverse grunner, og de stemte med mensterminen. Har også reagert på løgnen de kommer med om at fosteret ligger i dvale slik at terminen forskyves (dette i de tilfellene der man er helt sikker på når befruktningen skjedde), det finnes overhode ingen medisinsk forskning som bekrefter dette. Ligger i dvale? Arg! Jeg har ingen link, men jeg kan prøve å finne info til deg. Jeg bare vet det fordi jeg er lege og har studert om det. Se på tabelen her (side 5). Hvis babyen har 28 mm femur for eksempel, du kan bli fra 17+1 uker gravid til 20 uker gravid. Det er er jo stor forskjell mellom fostrene. Og UL du har tatt i uke 12 er nøyaktigere enn vanlig UL. http://www.bmus.org/policies-guides/23-17-3-161_ultBMUS.pdf Enig i dette. Det står bla. i retningslinjene til norsk gynekologisk forening under veksthemming i svangerskapet. Ift. til hvilke undersøjelser som gir mest nøyaktig termin.
Lykke X 4 Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2008/kapittel-23-intrauterin-veksthemming/
Mamma til rakkerunge Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 Jeg ble satt 14 dager tilbake nå, fra 5 til 19. August.. Og jeg har aldri sex, så jeg vet når det skjedde. Hadde også tydelige symptomer på graviditet før mens kom ogda den var en dag sen ar jeg hundre prosent sikker på at jeg var gravid. Testet noen dager etter, positivt selvfølgelig. Slik situasjonen er nå testet jeg positivt omtrent samme dag som befruktning visstnok skjedde... Og tro meg, det var flere uker siden jeg hadde sex.. Tøys og tull. Mine barn vokser nok sent i starten..... Legen min sa samme dag som ul at det var umulig at termin kunne bli flyttet noe særlig. To uker, mye det. Fpr se hva som skjer. Skeptisk til å gå mye over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå