Gå til innhold

Hvorfor sier barneleger og helsesøstre så forskjellig?

Anbefalte innlegg

Blir så frustrert av dette!

Barneleger sier; begynn med smaksposjoner av fast føde ved 4mnd. Det forebygger allergier.

Ikke bruk maltekstrakt til barn under 6mnd. Det inneholder gluten og kan gi mageknipe og føre til glutenallergi. Gi heller Lactulose ved hard mage.

Helsesøstre sier: gi maltekstrakt for hyppigere avføring.

Fullamme til 6mnd, det forebygger allergier.

Kan di ikke gi samme opplysningene?

Jeg setter iallefall min tillitt til barnelegene...

Fortsetter under...

Fordi det ikkje finst fasitsvar på spørsmåla. Samtidig har legar og helsesøstre lært at dei skal vere trygge/sikre og forvekslar dette med bastante. Det er sjeldan dei seier at det fins ulike meiningar om eit tema, dei utbasunerar det dei hellar mot som den heile og fulle sannhet.

Her sier lege og helsesøster det samme om malt, -det at ikke gi malt til barn under 6 mnd. De følger helsedirektoratets anbefalinger der.

Godt å høre at noen helsestasjoner er mer oppdaterte enn andre.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har så stor tillitt til vår helsestasjon. De aner knapt nok at det finnes folk som mater babyen med flaske...

Annonse

Tror man skal følge sin magefølelse jeg:)

Enig, er jo du som kjenner din lille best:) Om du kan amme bør du jo gjøre det så lenge du kan (og ønsker). Vi begynte ikke med mat før hun var 6mnd, fordi hun allerede var mer lubben enn gjennomsnittet og tydelig ikke hadde behov for noe i tillegg til melken hun fikk :) Nå for tiden tenker vi jo på så mye, og leser så sykt mye på nettet! Før i tiden begynte de jo med fast føde omtrent fra de var født :P Og jeg tror ikke vår generasjon har verken mer eller mindre allergier enn de barna som vokser opp i dag..

Nå vet jeg ikke hvilken generasjon du er i, men det er mye mer allergi nå enn da min mor, -og forsåvidt jeg også, vokste opp.

Her sier lege og helsesøster det samme om malt, -det at ikke gi malt til barn under 6 mnd. De følger helsedirektoratets anbefalinger der.

Godt å høre at noen helsestasjoner er mer oppdaterte enn andre.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har så stor tillitt til vår helsestasjon. De aner knapt nok at det finnes folk som mater babyen med flaske...

Helt enig! Sliter også med spm ang flaske, -der stiller de til kort her også dessverre...

Helsemyndighetene jobber i disse dager med å utarbeide nye retningslinjer for amming og fast føde og sånn, så da blir kanskje legene og HS enige? Men sier virkelig helsedirektoratet at man ikke skal gi malt inder 4 mnd??

Tror man skal følge sin magefølelse jeg:)

Enig, er jo du som kjenner din lille best:) Om du kan amme bør du jo gjøre det så lenge du kan (og ønsker). Vi begynte ikke med mat før hun var 6mnd, fordi hun allerede var mer lubben enn gjennomsnittet og tydelig ikke hadde behov for noe i tillegg til melken hun fikk :) Nå for tiden tenker vi jo på så mye, og leser så sykt mye på nettet! Før i tiden begynte de jo med fast føde omtrent fra de var født :P Og jeg tror ikke vår generasjon har verken mer eller mindre allergier enn de barna som vokser opp i dag..

Nå vet jeg ikke hvilken generasjon du er i, men det er mye mer allergi nå enn da min mor, -og forsåvidt jeg også, vokste opp.

Ja, og det er poenget mitt. Hvis det er mer allergier nå - på tross av at man er MER påpasselig i dag enn man var før - så er det jo tydeligvis noe som er litt bakvendt.

Helsemyndighetene jobber i disse dager med å utarbeide nye retningslinjer for amming og fast føde og sånn, så da blir kanskje legene og HS enige? Men sier virkelig helsedirektoratet at man ikke skal gi malt inder 4 mnd??

Ikke til barn under 6 mnd er det. Helsesøster sa det var helsedirektoratets anbefaling, men har ikke sjekka det opp sjøl. Er bl.a da de tror gluten for tidlig kan gi cøliaki senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...