Gå til innhold

Har en 18 åring som bor hjemme og ikke går på skole eller jobber rett på

Anbefalte innlegg

Skrevet

noe støtte fra nav / sosialkontor?

Foreldrene kan vel ikke forsørge en "voksen".

Noen som vet?

Anonym poster: 50cda71b4dc1ecfccef4c34b373364a6

Fortsetter under...

Skrevet

Er det ikke sånn da at dere er pliktige til å forsørge?

Anonym poster: 91152eb3537e8f2a3a2a731130a010c9

Skrevet

Er der noen god grunn til h*n ikke jobber eller går på skole da?

Anonym poster: 36321b08b6054aeffbbe5ab183ed9c11

Skrevet

Nei, ikke om h*n er lat..

Anonym poster: 75bba412d621203f6bc384b3070faca4

Skrevet

Foreldre plikter kun å forsørge når barna går på skolen, opp til 23 år, og om en 18-åring ikke går på skole er ikke foreldrene pliktig til å forsørge.

Mulig 18-åringen kan få sosialstønad, jeg vet ikke?

Anonym poster: a4bdc9e6c5976810786a874b74bd8111

Skrevet

Tullete spørsmål... aldri i livet om jeg hadde latt mine unger bo hjemme, gjøre ingenting OG få penger fra staten!

Anonym poster: 10d632902a2a903bfaf8c01a889256a4

Annonse

Skrevet

Får tusle en tur på NAV å høre hva de sier.

Skrevet

Foreldrene får hive ungen ut da, eller tvinge han/henne til å få seg en jobb. Å tvinge samfunnet til å betale blir jo helt feil.

Anonym poster: d2059eafb722340d1c0b1326f161a2e8

Skrevet

Ditt barn, ditt ansvar.

Han er voksen etter loven, og da må h*n ha såpass bagasje at de klarer seg selv.

Om barnet ditt har en diagnose stiller det seg selvfølgelig litt annerledes.

Personlig hadde jeg ikke godtatt det av mine egne.

Anonym poster: 0d920ee9ded98481acc4b45f5deb0e24

Skrevet

Altså han slutter på vg nå i juni og får siste stipend i mai, så fra juni har han ingen " inntekt".

Søker såklart jobber, men virker vanskelig å få noe. Får ikke svar på søknadene engang.

Så spørsmålet er vel hvis han fortsatt ikke får noe jobb før juni så har han jo ingen penger, og som voksen arbeidsledig er det vel ikke påkrevd at foreldre skal forsørge?

Jeg har verken lyst eller råd til det.

HI

Skrevet

Foreldre plikter kun å forsørge når barna går på skolen, opp til 23 år, og om en 18-åring ikke går på skole er ikke foreldrene pliktig til å forsørge.

Mulig 18-åringen kan få sosialstønad, jeg vet ikke?

Anonym poster: a4bdc9e6c5976810786a874b74bd8111

FEIL!

En bidragspliktig er pliktig, men i utgangspunktet er en myndig/voksen/selvstendig fom. den dagen en fyller atten her i landet.

Tideligere ved spesielle forhold.

Anonym poster: 0d920ee9ded98481acc4b45f5deb0e24

Skrevet

Tviler på at han får sosial stønad/stønad til livsopphold, han har jo ingen utgifter?? Kanskje greit å få han inn i et arbeidsrettet tiltak eller en veileder som kan kartlegge hva han trenger for å motiveres til jobb/skole?

Dumt spørsmål, men stiller ikke dere noen krav til 18 åringen deres? Han bor jo tross alt under deres tak...

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir kvalm av den holdningen du viser her, hi!

I tillegg håper jeg at dette ikke er noe NAV støtter!

Det er foreldres jobb å lære barnet sin gode verdier og holdninger. Det er også foreldres jobb å hjelpe og støtte sitt barn så godt det lar seg gjøre.

Ditt ansvar som forelder forsvinner ikke på magisk vis når barnet blir 18 år!

Anonym poster: 3a48b8c58557aeef9c2e0cb43d04d47f

Annonse

Skrevet

Tullete spørsmål... aldri i livet om jeg hadde latt mine unger bo hjemme, gjøre ingenting OG få penger fra staten!

Anonym poster: 10d632902a2a903bfaf8c01a889256a4

Hvorfor er det et tullete spørsmål?

Har da virkelig sett spørsmål her inne som er hakket mer tullete i mine øyne.

Skal jeg kaste " ungen" på gaten da mener du?

Jeg jar vel heller aldri sagt at han gjør ingenting. Staten er vel forøvrig til for å hjelpe folk som trenger det. Hva som er galt med å finne ut om han evt har noen rettigheter?

Kom tilbake med dine bedrevitermeninger når du står i samme situasjon du.

Skrevet

Om han søker seg sommerjobb OVERALT nå får han det....men kan ikke være kresen og kan ikke forvente flere ukers fri midt i en sommerjobb

Skrevet

Må helt ærlig si at jeg håper jeg aldri blir så lei min egen unge at jeg føler at jeg ikke har lyst til å forsørge ham.

Når det er sagt, så måtte han pent ha gjort noe for penga! Hadde krevd husarbeid og valg av videre studier. Hadde fått et salig spark i ræva dersom han hadde lagt seg i sofaen med fjernkontrollen i den ene hånda og potetgullposen i den andre!

Skrevet

Syntes du tar sorgene litt på forskudd. Kan jo tenkes at han får jobb etterhvert. Det første han burde gjøre når han er ferdig på skolen er å melde seg som arbeidsøker. Godt mulig han også kan få en praksisplass.

Anonym poster: 3e06cfbd03d3a595f64ae958b5df2187

Skrevet

Tviler på at han får sosial stønad/stønad til livsopphold, han har jo ingen utgifter?? Kanskje greit å få han inn i et arbeidsrettet tiltak eller en veileder som kan kartlegge hva han trenger for å motiveres til jobb/skole?

Dumt spørsmål, men stiller ikke dere noen krav til 18 åringen deres? Han bor jo tross alt under deres tak...

Selfølgelig stiller vi krav. Dette var bare et itilfellehvisomspørsmål.

Er jo greit å vite hvis han fortsatt ikke har fått seg jobb før han er ferdig på skolen. Noe som vi selfølgelig krever at han bruker tid og energi på å skaffe seg. Men hvis- om han ikke får så lurte jeg bare på om det fantes noe sånn som sosialhjelp til livsopphold da jeg ikke har råd til å forsørge han. Såklart bor han gratis og får mat, men penger til andre ting ønsker jeg faktisk ikke å gi han.

Må jo være lov å lure uten at folk skal bli kvalm av meg og komme med spydigheter.

Skrevet

Da jeg var ferdig med høyskolen og ble arbeidsledig hadde jeg ikke krav på penger fra nav. Det er en del år siden da, men tror ikke han har rett på noe.

Anonym poster: 12f650a01449b35e058d469722e3a321

Skrevet

Da jeg var ferdig med høyskolen og ble arbeidsledig hadde jeg ikke krav på penger fra nav. Det er en del år siden da, men tror ikke han har rett på noe.

Anonym poster: 12f650a01449b35e058d469722e3a321

Tusen takk for et ordentlig svar på spørsmålet mitt :)

Selfølgelig er jo målet at han får jobb, men utifra spørsmålet mitt så stempler jo alle meg som en dårlig mor som prøver å svindle staten Norge.

Syns faktisk at det beste er hvis han ikke har rett på sosialstønad i en sånn situasjon. Eller ikke bare han, men alle. Det kan lett bli en hvilepute for ungdommer hvis de får penger uten å gjøre noe for det.

Skrevet

Selfølgelig stiller vi krav. Dette var bare et itilfellehvisomspørsmål.

Er jo greit å vite hvis han fortsatt ikke har fått seg jobb før han er ferdig på skolen. Noe som vi selfølgelig krever at han bruker tid og energi på å skaffe seg. Men hvis- om han ikke får så lurte jeg bare på om det fantes noe sånn som sosialhjelp til livsopphold da jeg ikke har råd til å forsørge han. Såklart bor han gratis og får mat, men penger til andre ting ønsker jeg faktisk ikke å gi han.

Må jo være lov å lure uten at folk skal bli kvalm av meg og komme med spydigheter.

Så vidt jeg vet så har ikke jeg nevnt at jeg blir kvalm av deg, eller prøvde å være spydig. Du forklarte ingenting rundt situasjonen, du spurte kun om stønader/tiltak for en 18 åring du har hjemme. For alt jeg vet har han diagnoser o.l, eller bare er lat og nekter å gjøre noe. Virket bare som om du spurte om en lett utvei for en 18 åring som ikke gidder noe.. Tenkte litt på det uttrykket de unge bruker å "nave" når jeg så hvordan du spurte. Var ikke meningen å være spydig, hvis du oppfattet det slik.

Tror jeg faktisk svarte deg i forholdt til arbeidsmarked tiltak/veileder osv... Men veileder/coach er kanskje det beste, hvis holdningen til 18 åringen er dårlig.

Skrevet

Hva skal han til høsten da, skal han studere videre, er det bare sommerjobb han er ute etter?

Han må melde seg som arbeidssøker allerede nå, så kommer han inn i systemet til nav og får registrert cv'en sin der. Der kan han spesifisere at han ønsker sommerjobb.

Så må han skrive åpne søknader og levere overalt, butikker, barnehager, veivesenet, kommunen, det er mange steder de ansetter ungdommer som sommervikarer. Du må forhøre det blant venner, kjente og familie om det ansettes sommervikarer i bedriftene de jobber.

Om ingenting annet fungerer får han legge lapper i postkassene til naboene og ta på seg småjobber som husmaling, gressklipping o.l. Man kan tjene litt penger lovlig og skattefritt på denne måten også.

Du må rett og slett hjelpe han litt så han kommer seg i arbeid. Om han ikke er kresen får han garantert noe å gjøre.

Anonym poster: 3b241bad3a33915a829e54099f03ec39

Skrevet

Han kan ha rett på stønad til livsopphold, men da skal alle andre muligheter være prøvd. Han bør altså melde seg arbeidsledig nå og søke alt av jobber ol. Får han ikke jobb kan det være lurt å snakke med en veileder på Nav ang muligheter for arbeidspraksis. Er ofte lettere å få en fot innenfor i arbeidslivet på den måten. Arbeidspraksis må han da i så fall ordne selv.

Vi opplever overraskende ofte at foreldre kommer med sine barn på Nav den dagen de er ferdig på VGs og "overlater" dem til oss. Litt trist, men er ikke alle som har mulighet til å forsørge et voksent menneske som i utgangspunktet skal forsørge seg selv.

Hilsen Nav ansatt som jobber med økonomisk sosialhjelp og arbeidssøkere...

Anonym poster: 9aed99b9c45af65b9e814711aff74ad1

Skrevet

Jeg sliter selv med en attenåring som ikke har noe å gjøre, blir nok til at han får seg en praksisplass gjennom NAV og dagpenger.

Og den som på står at attenåringer ikke koster penger, burde prøve å ha en i hus.

Min attenåring har droppet ut av videregående for andre året på rad og har ADHD. Ingen enkel sak for å si det slik.

Anonym poster: 41c4ad7dc586186d4cd38e7dd1e28804

Skrevet

Så lenge han er å regne som student og har ytelser fra lånekassa, så har han ikke rett på sosialstønad. Der jeg bor er det også sånn at unge mennesker ikke får utbetalt sosialstønad uten at de umiddelbart må stille på tiltak. Et tiltak som varer fra 8-16 hver dag. Da er det mange som velger å gå tilbake til skolen isteden.

Anonym poster: 64448c1ca507e73a4c6c36d379c5e79d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...