Gå til innhold

blærete kollega


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her mener jeg at DU har et valg. Du har alltid et valg om du vil la deg irritere over andres oppførsel eller bare la være. Du kan ikke styre det andre sender ut (holdninger ol.), men du kan kontrollere hvordan du oppfatter andre.

Om du skal få en bedre hverdag så ville jeg ha rett og slett sluttet å irritere meg over din kollega. Så sakl du se at det på sikt ordner seg slik du vil.

 

Det har du helt rett i! Jeg burde nok gjort det.. Er imidlertid redd jeg ikke er så flink :/

 

Til deg over; jeg kan jo prøve det først. Kanskje fokusere på at jeg faktisk synes han er veldig flink.. Er jo mulig noe av dette er for å imponere meg også, ikke for å sette meg ned. Vanskelig å vite hva hans utgangspunkt er....

 

Setter veldig pris på tilbakemeldingene her! Ønsker å drepe denne irritasjonen NÅ, og ikke la det utvikle seg til et reelt problem...

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Gjest FinogFjong
Skrevet

-eller du kan rett og slett ta igjen med samme mynt, tror ikke du trenger å gå etter arbeidet hans mer enn en gang før han (og ledelsen...) tar hintet, si sukkersøtt at du trodde det var sånn det skulle gjøres nå... ;)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan forklare dette bedre.. Ser mange misforstår :/

 

Poenget er ikke at jeg muligens må ta kritikk eller ei. Det er ingen konflikt. Poenget er ikke om jeg gjør en dårlig jobb eller ikke, eller om han har kompetanse jeg bør lytte til. Ei heller om vi gjør ting på kontoret vi kunne gjort anderleder. Men, jeg kan jo allikevel presisere at vi har omtrent like lang fartstid i selskapet (jeg tre år han 2, men jeg har jo vært i perm). Vi har samme utdannelse, samme stillingstittel, men jeg har 5 års tidligere erfaring som gjør at jeg ble senior en stund før ham.Men han er en dyktig fyr, og hans kunnskap, forslag og meninger er verdifulle for selskapet! Det er sjelden kritikk av mitt arbeid, eller konstruktive endringsforslag. Dagens eksempel går på at jeg har skrevet en huskeliste til sjefen ifbm med kundemøter. Han har printet den ut og foreslått for sjefen at rekkefølgen skal være anderledes på punktene. Sjefen svarte at rekkefølgen ikke er viktig, da dette er en sjekkliste han bruker i etterkant av møter og kun som en påminnelse at vi har all info vi trenger. Dette er ikke noe vi legger frem. Dette han naturligvis visst om dette var hans arbeidsområde, eller om han hadde vært involvert i prosessen (som var på kun 30 min). Det var litt av poenget at jeg ikke skulle bruke tid på dette.

 

Tilbake til saken. Han er en supertrivelig kar. Vellykket sosialt og alt! Det er også sjelden han i grunn er ute etter å sette meg i dårlig lys. Han ønsker å fremme seg selv og bygge karriere! Han benytter hver eneste sjanse han får til å vise hva han kan, selv situasjoner hvor noen andre egentlig er blitt gitt denne muligheten denne gangen. At han er sånn er det ikke tvil om, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne prate med ham om det uten at det blir (VELDIG) ubehagelig.. Tror ikke han takler kritikk særlig godt...

 

Og nei jeg er ikke himmel og hav - det ser du vel på skrivemåten vår smile.png

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Synes kanskje du overfortolker ting her.... Kan han ha trodd det var sjefens dokument, og at det skulle brukes i kundemøter? I så fall hadde jo dette vært konstruktive innspill og helt riktig person å ta det opp med.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan forklare dette bedre.. Ser mange misforstår :/

 

Poenget er ikke at jeg muligens må ta kritikk eller ei. Det er ingen konflikt. Poenget er ikke om jeg gjør en dårlig jobb eller ikke, eller om han har kompetanse jeg bør lytte til. Ei heller om vi gjør ting på kontoret vi kunne gjort anderleder. Men, jeg kan jo allikevel presisere at vi har omtrent like lang fartstid i selskapet (jeg tre år han 2, men jeg har jo vært i perm). Vi har samme utdannelse, samme stillingstittel, men jeg har 5 års tidligere erfaring som gjør at jeg ble senior en stund før ham.Men han er en dyktig fyr, og hans kunnskap, forslag og meninger er verdifulle for selskapet! Det er sjelden kritikk av mitt arbeid, eller konstruktive endringsforslag. Dagens eksempel går på at jeg har skrevet en huskeliste til sjefen ifbm med kundemøter. Han har printet den ut og foreslått for sjefen at rekkefølgen skal være anderledes på punktene. Sjefen svarte at rekkefølgen ikke er viktig, da dette er en sjekkliste han bruker i etterkant av møter og kun som en påminnelse at vi har all info vi trenger. Dette er ikke noe vi legger frem. Dette han naturligvis visst om dette var hans arbeidsområde, eller om han hadde vært involvert i prosessen (som var på kun 30 min). Det var litt av poenget at jeg ikke skulle bruke tid på dette.

 

Tilbake til saken. Han er en supertrivelig kar. Vellykket sosialt og alt! Det er også sjelden han i grunn er ute etter å sette meg i dårlig lys. Han ønsker å fremme seg selv og bygge karriere! Han benytter hver eneste sjanse han får til å vise hva han kan, selv situasjoner hvor noen andre egentlig er blitt gitt denne muligheten denne gangen. At han er sånn er det ikke tvil om, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne prate med ham om det uten at det blir (VELDIG) ubehagelig.. Tror ikke han takler kritikk særlig godt...

 

Og nei jeg er ikke himmel og hav - det ser du vel på skrivemåten vår :)

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Synes kanskje du overfortolker ting her.... Kan han ha trodd det var sjefens dokument, og at det skulle brukes i kundemøter? I så fall hadde jo dette vært konstruktive innspill og helt riktig person å ta det opp med.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Nei, jeg overtolker det ikke.. Han trodde ikke det var sjefens dokument - han har jo hentet det fra mitt område... Og det ofte! Og det er ikke snakk om en situasjon. Det er sånn han gjør det. Han har, som sagt, ingen dårlige hensikter. Det er jeg sikker på. Men det blir utrolig feil allikevel og jeg sliter med å håndtere det...

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Skrevet

-poenget som forsvant: Han må gjerne bygge karriere, det gjør han ved å fremme EGNE prestasjoner, ikke plukke på andres. Dette må DU gi signal om at ikke er greit, da vedkommende tydleigvis tenker at det er greit, og ledelsen ikke har stoppet han fra det.

 

Ja.. enig! Men hvordan gjør jeg det, uten å skape konflikt? Om jeg konfronterer ham i situasjonen har jeg grunn til å tro at det kan straffe seg litt..

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

 

Trenger ikke konfrontere han i det hele tatt, ta det opp med lederen din, spør om det er en enighet mellom ledelsen og din kollega om å gå deg etter i sømmene eller ikke. Det er igrunnen ikke ditt ansvar å ta dette med kollegaen din, da de VET at han gjør dette. Ber de deg alikevel om å ta det delv, si at du frykter HAN ikke vil ta det på rett måte...

Hvis hun sier noe slikt til ledelsen, så er det HI selv som vil være ansvarlig for å skape dårlig samarbeidsklima og konflikter. Ledelsen skal i et slikt tilfelle ta det opp med den det gjelder og får høre hans side også, og så gi HI tilbakemelding eller be om en samtale med begge til stede.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Igjen da.. Poenget er ikke å diskutere hvorvidt han er blærete eller ei. Poenger er hvordan jeg skal forholde meg til en blærete kollega....

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Skrevet

-eller du kan rett og slett ta igjen med samme mynt, tror ikke du trenger å gå etter arbeidet hans mer enn en gang før han (og ledelsen...) tar hintet, si sukkersøtt at du trodde det var sånn det skulle gjøres nå... ;)

Oppskrift: Ta en teskje antakelser om onde motiver, et fedd skuespill istedenfor normal kommunikasjon, og to spiseskjeer med din side av saken fortalt til flere kolleger, og vips så har du selv blitt en intrigemaker og konfliktskaper....

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Moro, en slik en jobber jeg med også. Kollegaen min har litt underdog-tendenser, og snakker i store ord om arbeid og prosjekter han jobber på som jeg egentlig tenker er helt standard. Når han snakker om beslutninger som ledere har tatt, sier han "vi besluttet at.." når jeg egentlig vet han ikke har noe han skulle sagt. Tror egentlig ledelsen ser på han som litt slitsom..

 

Anonym poster: e6360ca840ca53808e61d3f399e3341f

Gjest FinogFjong
Skrevet

-poenget som forsvant: Han må gjerne bygge karriere, det gjør han ved å fremme EGNE prestasjoner, ikke plukke på andres. Dette må DU gi signal om at ikke er greit, da vedkommende tydleigvis tenker at det er greit, og ledelsen ikke har stoppet han fra det.

 

Ja.. enig! Men hvordan gjør jeg det, uten å skape konflikt? Om jeg konfronterer ham i situasjonen har jeg grunn til å tro at det kan straffe seg litt..

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

 

Trenger ikke konfrontere han i det hele tatt, ta det opp med lederen din, spør om det er en enighet mellom ledelsen og din kollega om å gå deg etter i sømmene eller ikke. Det er igrunnen ikke ditt ansvar å ta dette med kollegaen din, da de VET at han gjør dette. Ber de deg alikevel om å ta det delv, si at du frykter HAN ikke vil ta det på rett måte...

Hvis hun sier noe slikt til ledelsen, så er det HI selv som vil være ansvarlig for å skape dårlig samarbeidsklima og konflikter. Ledelsen skal i et slikt tilfelle ta det opp med den det gjelder og får høre hans side også, og så gi HI tilbakemelding eller be om en samtale med begge til stede.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Jeg syns absolutt ikke det. Vedkommende går inn på hennes arbeidsdokumenter og drøfter hennes arbeid med ledelsen. Så klart man må kunne si fra at dette oppleves ubehagelig?

Det handler om å rydde vekk et allerede etablert irritasjonsmoment, og det er leders ansvar å ta dette med vedkommende.

Trenger ikke bli noen "big deal" dette, men det KAN bli det, om ingen tar tak i det...

Dette er heller ingen "person-konflikt" enda, men om leder ikke tar grep, kan det utvikle seg til det.

Så lenge hun vegrer seg for å ta dette med kollegaen selv, bør hun be leder rydde opp.

Gjest FinogFjong
Skrevet

-eller du kan rett og slett ta igjen med samme mynt, tror ikke du trenger å gå etter arbeidet hans mer enn en gang før han (og ledelsen...) tar hintet, si sukkersøtt at du trodde det var sånn det skulle gjøres nå... ;)

Oppskrift: Ta en teskje antakelser om onde motiver, et fedd skuespill istedenfor normal kommunikasjon, og to spiseskjeer med din side av saken fortalt til flere kolleger, og vips så har du selv blitt en intrigemaker og konfliktskaper....

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Javisst, var en dårlig spøk dette, men du tok da poenget, man må spørre rett ut...enten til den ene (kollegaen) eller den andre (ledelsen)... :)

Skrevet

Her mener jeg at DU har et valg. Du har alltid et valg om du vil la deg irritere over andres oppførsel eller bare la være. Du kan ikke styre det andre sender ut (holdninger ol.), men du kan kontrollere hvordan du oppfatter andre.

Om du skal få en bedre hverdag så ville jeg ha rett og slett sluttet å irritere meg over din kollega. Så sakl du se at det på sikt ordner seg slik du vil.

 

Det har du helt rett i! Jeg burde nok gjort det.. Er imidlertid redd jeg ikke er så flink :/

 

Til deg over; jeg kan jo prøve det først. Kanskje fokusere på at jeg faktisk synes han er veldig flink.. Er jo mulig noe av dette er for å imponere meg også, ikke for å sette meg ned. Vanskelig å vite hva hans utgangspunkt er....

 

Setter veldig pris på tilbakemeldingene her! Ønsker å drepe denne irritasjonen NÅ, og ikke la det utvikle seg til et reelt problem...

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Spør om dere kan snakke litt sammen. Begynn med å si at du setter pris på ham og bidragene hans, si at du gjerne ønsker å si noe du har på hjertet, og fortell at du i blant opplever det som om han har mistillit til deg, at han prøver å gjøre en god jobb ved å skulle overgå deg og generelt virker mer kritisk enn positiv. Spør om han HAR mistillit til deg av noen grunn, om han føler at du går i forsvar dersom han tenker nytt, eller om han føler at han har for lite å gjøre og derfor ser seg rundt etter noe å bidra på. Virker en slik samtale skummel, så synes jeg du skal spørre sjefen om dere tre kan ta en uformell samtale for å avklare en liten ting før det utvikler seg.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg kan forklare dette bedre.. Ser mange misforstår :/

 

Poenget er ikke at jeg muligens må ta kritikk eller ei. Det er ingen konflikt. Poenget er ikke om jeg gjør en dårlig jobb eller ikke, eller om han har kompetanse jeg bør lytte til. Ei heller om vi gjør ting på kontoret vi kunne gjort anderleder. Men, jeg kan jo allikevel presisere at vi har omtrent like lang fartstid i selskapet (jeg tre år han 2, men jeg har jo vært i perm). Vi har samme utdannelse, samme stillingstittel, men jeg har 5 års tidligere erfaring som gjør at jeg ble senior en stund før ham.Men han er en dyktig fyr, og hans kunnskap, forslag og meninger er verdifulle for selskapet! Det er sjelden kritikk av mitt arbeid, eller konstruktive endringsforslag. Dagens eksempel går på at jeg har skrevet en huskeliste til sjefen ifbm med kundemøter. Han har printet den ut og foreslått for sjefen at rekkefølgen skal være anderledes på punktene. Sjefen svarte at rekkefølgen ikke er viktig, da dette er en sjekkliste han bruker i etterkant av møter og kun som en påminnelse at vi har all info vi trenger. Dette er ikke noe vi legger frem. Dette han naturligvis visst om dette var hans arbeidsområde, eller om han hadde vært involvert i prosessen (som var på kun 30 min). Det var litt av poenget at jeg ikke skulle bruke tid på dette.

 

Tilbake til saken. Han er en supertrivelig kar. Vellykket sosialt og alt! Det er også sjelden han i grunn er ute etter å sette meg i dårlig lys. Han ønsker å fremme seg selv og bygge karriere! Han benytter hver eneste sjanse han får til å vise hva han kan, selv situasjoner hvor noen andre egentlig er blitt gitt denne muligheten denne gangen. At han er sånn er det ikke tvil om, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne prate med ham om det uten at det blir (VELDIG) ubehagelig.. Tror ikke han takler kritikk særlig godt...

 

Og nei jeg er ikke himmel og hav - det ser du vel på skrivemåten vår smile.png

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Synes kanskje du overfortolker ting her.... Kan han ha trodd det var sjefens dokument, og at det skulle brukes i kundemøter? I så fall hadde jo dette vært konstruktive innspill og helt riktig person å ta det opp med.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Nei, jeg overtolker det ikke.. Han trodde ikke det var sjefens dokument - han har jo hentet det fra mitt område... Og det ofte! Og det er ikke snakk om en situasjon. Det er sånn han gjør det. Han har, som sagt, ingen dårlige hensikter. Det er jeg sikker på. Men det blir utrolig feil allikevel og jeg sliter med å håndtere det...

 

Anonym poster: 605829949ebb112e0b85a57bd77dbbf3

Er enig i at det ikke er greit om dette skjer flere ganger på rad. Har selv opplevd at en kollega (som er dyktig og trivelig ellers) snikovertar mine arbeidsoppgaver når jeg har hatt sykt barn, og senere passer på å gjøre denne oppgaven en dag eller to før jeg pleier å gjøre det, og så ovenfor andre har latt som han hele tiden har hatt dette som sitt arbeidsområde- og slipper unna med det fordi han er en favoritt, de andre tror ham og sjefen (og jeg også tydeligvis..) er konfliktsky og vil ikke engasjere seg.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Jeg ville nok løst det med en syrlig kommentar om at han burde be om flere oppgaver hvis han har tid til å passe på dine i tillegg til sine egne.

 

Og så ville jeg som sagt prøvd å redefinere ham. Lettere å trekke på skuldrene av en som er usikker og litt stakkarslig. Hvis en av de jeg har lederansvar for hadde klaget til meg over tilsvarende (og jeg hadde syntes den andre var flink), hadde jeg nok bedt vedkommende enten ta det opp med den andre selv eller jeg ville forklart at det nok var godt ment. Inni meg kunne jeg nok også ha tenkt at klageren var sytete og misunnelig.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kære HI. Det kollegaen din gjør ved å f eks lete frem dine dokumenter og sende dem med "rettelser" eller kritiske kommentarer til ledelsen, det har ett eneste navn: mobbing. Å prøve å stille andre i dårligere lys, i sær når det bare gjelder en utvalgt person, deg, er å mobbe. Blås høyt i fløyta, og gjør det NÅ! Du gjør en adekvat jobb, du har rettigheter, og du skal ikke undergraves av en kollega!

Skrevet

Kære HI. Det kollegaen din gjør ved å f eks lete frem dine dokumenter og sende dem med "rettelser" eller kritiske kommentarer til ledelsen, det har ett eneste navn: mobbing. Å prøve å stille andre i dårligere lys, i sær når det bare gjelder en utvalgt person, deg, er å mobbe. Blås høyt i fløyta, og gjør det NÅ! Du gjør en adekvat jobb, du har rettigheter, og du skal ikke undergraves av en kollega!

De har samme utdannelse og jobber med det samme. Han er kritisk til alle, men ekstra kritisk til henne, noe som ikke er normalt om de har samme fagfelt. HI irriterer seg over en overambisiøs kollega som hun synes går vel langt i å vise hvor flink han er. Det er ingen indikasjoner på mobbing her. Det vil derimot kunne være mobbing om kollegaen flere ganger enn en printer ut hennes arbeid, skriver på forbedringsforslag og viser dem direkte til sjefen- for dette er absolutt ikke greit. Når det er sagt så opplevde en kollega av meg at hennes utskrift, som hun lagde egne notater på med forslag til dokumentets eier, var ett av flere egne dokumenter (inkl. førsteside sykemelding) som ble stjålet fra hennes kontor. Mest sannsynlig ble dokumentet med hennes notater på brukt for å fremstille henne som en dårlig kollega, men hun vet ikke. Slikt er også mobbing, om det bare er en av flere negative hendelser. Leder har plikt til å ha en dialog med begge de impliserte dersom noe bør tas opp.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Kære HI. Det kollegaen din gjør ved å f eks lete frem dine dokumenter og sende dem med "rettelser" eller kritiske kommentarer til ledelsen, det har ett eneste navn: mobbing. Å prøve å stille andre i dårligere lys, i sær når det bare gjelder en utvalgt person, deg, er å mobbe. Blås høyt i fløyta, og gjør det NÅ! Du gjør en adekvat jobb, du har rettigheter, og du skal ikke undergraves av en kollega!

De har samme utdannelse og jobber med det samme. Han er kritisk til alle, men ekstra kritisk til henne, noe som ikke er normalt om de har samme fagfelt. HI irriterer seg over en overambisiøs kollega som hun synes går vel langt i å vise hvor flink han er. Det er ingen indikasjoner på mobbing her. Det vil derimot kunne være mobbing om kollegaen flere ganger enn en printer ut hennes arbeid, skriver på forbedringsforslag og viser dem direkte til sjefen- for dette er absolutt ikke greit. Når det er sagt så opplevde en kollega av meg at hennes utskrift, som hun lagde egne notater på med forslag til dokumentets eier, var ett av flere egne dokumenter (inkl. førsteside sykemelding) som ble stjålet fra hennes kontor. Mest sannsynlig ble dokumentet med hennes notater på brukt for å fremstille henne som en dårlig kollega, men hun vet ikke. Slikt er også mobbing, om det bare er en av flere negative hendelser. Leder har plikt til å ha en dialog med begge de impliserte dersom noe bør tas opp.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Mente "noe som er normalt om de har samme fagfelt".

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Skrevet

Jeg ville nok løst det med en syrlig kommentar om at han burde be om flere oppgaver hvis han har tid til å passe på dine i tillegg til sine egne.

 

Og så ville jeg som sagt prøvd å redefinere ham. Lettere å trekke på skuldrene av en som er usikker og litt stakkarslig. Hvis en av de jeg har lederansvar for hadde klaget til meg over tilsvarende (og jeg hadde syntes den andre var flink), hadde jeg nok bedt vedkommende enten ta det opp med den andre selv eller jeg ville forklart at det nok var godt ment. Inni meg kunne jeg nok også ha tenkt at klageren var sytete og misunnelig.

Er litt enig her. Dette er irritasjonsmomenter for HI, men det er ingenting som har blitt nevnt som er alvorlig. Hadde som leder selv tenkt at det lå litt misunnelse og jantelov bak dette om det ble tatt opp med meg. Så lenge jeg visste at jeg gjorde en god jobb, hadde jeg ikke følt meg truet av at kollegaen var ivrig og nytenkende. Hvis han flere ganger (på en måte som ikke kan misforstås slik som i tilfellet som var) hadde printet ut arbeidet ditt og gått til sjefen med det, så hadde det derimot vært lurt å ta det opp med leder om denne er lydhør.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Gjest Antarctica
Skrevet

Kære HI. Det kollegaen din gjør ved å f eks lete frem dine dokumenter og sende dem med "rettelser" eller kritiske kommentarer til ledelsen, det har ett eneste navn: mobbing. Å prøve å stille andre i dårligere lys, i sær når det bare gjelder en utvalgt person, deg, er å mobbe. Blås høyt i fløyta, og gjør det NÅ! Du gjør en adekvat jobb, du har rettigheter, og du skal ikke undergraves av en kollega!

De har samme utdannelse og jobber med det samme. Han er kritisk til alle, men ekstra kritisk til henne, noe som ikke er normalt om de har samme fagfelt. HI irriterer seg over en overambisiøs kollega som hun synes går vel langt i å vise hvor flink han er. Det er ingen indikasjoner på mobbing her. Det vil derimot kunne være mobbing om kollegaen flere ganger enn en printer ut hennes arbeid, skriver på forbedringsforslag og viser dem direkte til sjefen- for dette er absolutt ikke greit. Når det er sagt så opplevde en kollega av meg at hennes utskrift, som hun lagde egne notater på med forslag til dokumentets eier, var ett av flere egne dokumenter (inkl. førsteside sykemelding) som ble stjålet fra hennes kontor. Mest sannsynlig ble dokumentet med hennes notater på brukt for å fremstille henne som en dårlig kollega, men hun vet ikke. Slikt er også mobbing, om det bare er en av flere negative hendelser. Leder har plikt til å ha en dialog med begge de impliserte dersom noe bør tas opp.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Mente "noe som er normalt om de har samme fagfelt".

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Hvor i alle dager er det normalt å oppkaste seg selv til en slags oversensor på andres arbeid? Hvor er det normalt å printe ut andres skriftlige stoff og komme med forbedringer? Det er ikke normalt på en flekk.

Skrevet

Du skriver at han er en sosial og hyggelig person. Vær på vakt. Det finnes mange slike (og spesielt de som ønsker å klatre karrierestigen) som bruker alle knep i boka for å oppnå det de ønsker. Mange av oss (spesielt jenter) kan være litt blåøyde til det.

 

Jeg hadde ikke sagt noe, men fulgt nøye med på hva han foretar seg. Noter ned alt du reagerer på slik at du har konkrete eksempler du kan legge frem for din sjef dersom det viser seg at det blir behov.

 

Forøvrig så håper jeg at din kollega kun er av den overivrige typen.

Skrevet

Kære HI. Det kollegaen din gjør ved å f eks lete frem dine dokumenter og sende dem med "rettelser" eller kritiske kommentarer til ledelsen, det har ett eneste navn: mobbing. Å prøve å stille andre i dårligere lys, i sær når det bare gjelder en utvalgt person, deg, er å mobbe. Blås høyt i fløyta, og gjør det NÅ! Du gjør en adekvat jobb, du har rettigheter, og du skal ikke undergraves av en kollega!

De har samme utdannelse og jobber med det samme. Han er kritisk til alle, men ekstra kritisk til henne, noe som ikke er normalt om de har samme fagfelt. HI irriterer seg over en overambisiøs kollega som hun synes går vel langt i å vise hvor flink han er. Det er ingen indikasjoner på mobbing her. Det vil derimot kunne være mobbing om kollegaen flere ganger enn en printer ut hennes arbeid, skriver på forbedringsforslag og viser dem direkte til sjefen- for dette er absolutt ikke greit. Når det er sagt så opplevde en kollega av meg at hennes utskrift, som hun lagde egne notater på med forslag til dokumentets eier, var ett av flere egne dokumenter (inkl. førsteside sykemelding) som ble stjålet fra hennes kontor. Mest sannsynlig ble dokumentet med hennes notater på brukt for å fremstille henne som en dårlig kollega, men hun vet ikke. Slikt er også mobbing, om det bare er en av flere negative hendelser. Leder har plikt til å ha en dialog med begge de impliserte dersom noe bør tas opp.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Mente "noe som er normalt om de har samme fagfelt".

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

 

Hvor i alle dager er det normalt å oppkaste seg selv til en slags oversensor på andres arbeid? Hvor er det normalt å printe ut andres skriftlige stoff og komme med forbedringer? Det er ikke normalt på en flekk.

Hvis dette skjer mange ganger er det selvsagt ikke normalt. Men dersom et dokument på et fellesområde åpenbart inneholder feil eller mangler, er slurvete og kan gi bedriften store problemer, og den som legger merke til det har kompetanse på området- så hadde det vært svært alvorlig å ikke si fra! Men det bør da naturligvis helst tas direkte med den som har lagd det så lenge denne er åpen for konstruktiv kritikk. Eks: Du jobber i NAV, og ser at en veiledning en kollega har lagd til klientene om hvordan en fyller ut en søknad har en del mangler i veiledningen som vil medføre at de fleste skjemaene vil bli sendt i retur til klienten igjen. I tillegg står det et par steder feil opplysninger om selve stønadsvilkårene, noe som kan medføre et juridisk og økonomisk ansvar ovenfor klientene og skade NAV. Hva gjør du?

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Gjest Antarctica
Skrevet

Du sier det til kollegaen, uten å drite ham ut, og tilbyr deg å hjelpe til med å lese korrektur. Du stalker ikke kollegaens ting og korrigerer dem med kopi til sjefen før du har snakket i en pen tone med den det gjelder !

Skrevet

Du sier det til kollegaen, uten å drite ham ut, og tilbyr deg å hjelpe til med å lese korrektur. Du stalker ikke kollegaens ting og korrigerer dem med kopi til sjefen før du har snakket i en pen tone med den det gjelder !

Enig i det. Men hvis kollegaen derimot reagerer med å bli sur og føle seg personlig angrepet om du tar opp noe som er viktig, så er det forståelig om noe slikt ved en annen anledning tas direkte opp med leder... Får litt inntrykk av at dette kanskje er saken i HI's tilfelle. Hun irriterer seg, er sur og avvisende og lite lydhør for innspill siden hun har litt lengre erfaring enn ham. Han skjønner etter hvert at ethvert forsøk på å komme med forslag og påpeke noe ovenfor HI selv er fåfengt, og går derfor direkte til lederen. Selv hadde jeg satt pris på både forbedringsforslag og tilbakemelding om eventuelle feil fra hvem som helst jeg jobber sammen med, så lenge det som ble sagt var konstruktivt/ hjelpsomt og kom fra noen som kjente til det jeg jobbet med.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg fikk HELT motsatt inntrykk.

 

Hvis det stemmer at HI trenger kollegaens hjelp for å få gjort jobbet skikkelig, ville jo sjefen ta det opp med HI etter at kvikkasen på nabopulten hadde gjort oppmerksom på det, og kompetansehevingen skulle ha kommet på ledelsens initiativ og ledelsens premisser.

 

Kollegaen kan ikke begynne med kollegaveiledning på frihånd. Det er en meget krevende øvelse som skal initieres av ledelsen og som deltakerne aktivt skal takke ja til.

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg fikk HELT motsatt inntrykk.

 

Hvis det stemmer at HI trenger kollegaens hjelp for å få gjort jobbet skikkelig, ville jo sjefen ta det opp med HI etter at kvikkasen på nabopulten hadde gjort oppmerksom på det, og kompetansehevingen skulle ha kommet på ledelsens initiativ og ledelsens premisser.

 

Kollegaen kan ikke begynne med kollegaveiledning på frihånd. Det er en meget krevende øvelse som skal initieres av ledelsen og som deltakerne aktivt skal takke ja til.

For noe gammeldags tøv. Det heter gjensidig samarbeide og kompetansedeling/ organisasjonslæring, går ofte på tvers av fag og nivåer, og er ganske vanlig i bedrifter som har ansatte som er gode på å utnytte ressursene de besitter til fordel for både sine kolleger og bedriften.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg fikk HELT motsatt inntrykk.

 

Hvis det stemmer at HI trenger kollegaens hjelp for å få gjort jobbet skikkelig, ville jo sjefen ta det opp med HI etter at kvikkasen på nabopulten hadde gjort oppmerksom på det, og kompetansehevingen skulle ha kommet på ledelsens initiativ og ledelsens premisser.

 

Kollegaen kan ikke begynne med kollegaveiledning på frihånd. Det er en meget krevende øvelse som skal initieres av ledelsen og som deltakerne aktivt skal takke ja til.

For noe gammeldags tøv. Det heter gjensidig samarbeide og kompetansedeling/ organisasjonslæring, går ofte på tvers av fag og nivåer, og er ganske vanlig i bedrifter som har ansatte som er gode på å utnytte ressursene de besitter til fordel for både sine kolleger og bedriften.

 

Anonym poster: 88f09469f0ed2ce8d3a7419fdf0ac834

Virker ikke som om det var spesielt positivt for henne som skrev om det, eller at det hadde å gjøre med bedriftens uttalte mål om å utnytte ressursene. Det hadde å gjøre med fyrens eget ego å gjøre, ikke lat som om det ikke kom fram.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...