Gå til innhold

Da har jeg født :) uke 36+4. Fødselshistorie

Anbefalte innlegg

Klokken halv 7 i går morres begynte det på igjen med murringer. Ca 7 minutter mellom hver. Disse økte ganske i styrke og vi dro inn for sjekk på føden i 11 tiden, som kunne fortelle oss at det skjedde ting, men at det var i et tidlig stadium siden mormunnen var så langt bak. Da var det 3,5 min mellom riene. Satt og målte rier på sykehuset frem til klokken 14. Da var det etterhvert blitt lengre mellom riene igjen (ca 7 min) men de var mer intense) fikk beskjed om å dra hjem, for dette kom til å ta en stund.

Klokken 16 kjørte vi fra sykehuset og havnet midt i rushtiden (dette var jo behagelig med rier..) og vi brukte en time hjem. Innen vi var hjemme var riene veldig vonde og det var 5 minutter mellom. På en times tid var vi plutselig nede i 2,5 minutt og veldig intense rier. Nå var det vondt mellom riene også.. Klokken 19 var vi inne igjen på føden. Tok fart fra bilen og sprang inn på sykehuset og gjennom korridorene med rier. uffet og bar meg, men nektet å stoppe da riene kom. måtte ha vært litt av et syn :P kastet meg inn i heisen og ba damen som kom bak om å ta neste.. Haha! Hadde da 5 cm. Da satte de inn epidural ganske kjapt og jeg fikk slappet litt av frem til 20:30.

Da fikk jeg beskjed om at jeg nå var 9 cm og hun lurte på om hun skulle ta vannet. Da ville babyen være ute ganske kjapt etterpå. Eller vi kunne la det gå sin gang. Jeg tenkte litt på dette, da jeg hadde en grusom fødsel sist med vakuum og div. Så vi så det litt an da jeg syntes det var veldig vanskelig å gi de klarsignal, for da visste jeg at den siste biten jeg hadde kvidd meg sånn til hele svangerskapet var rett rundt hjørnet. Så jordmor ville da vi bare skulle se det an litt.

Men klokken 21:15 fikk jeg beskjed om at hun en stund hadde registrert at babyen var litt stressa så vi måtte ta vannet og begynt på den siste fasen. Så da var det bare å hoppe i det. De tok kateter først og så tok de vannet. Da var klokken blitt ca 21:45. Da kom pressriene med en gang og det tok et par rier der jeg ikke turte å presse og heller kjempet imot. Men jeg fant fort ut at det var mye "bedre" å jobbe med riene enn mot dem. Etter en stund skrudde hun ned epiduralen ytterligere og skrudde opp dryppet enda mer. Da ble det pressetrang da :) 3 sterke rier så så de hodet. Ett langt press til og da var hodet utenfor. Så da var det bare en rie igjen. Da hentet jeg frem det siste lille jeg hadde og presset på. Herregud for en følelse da han bare sklei ut.. Dette ble en drømmefødsel sammenlignet med sist og je kunne ikke vært mer fornøyd med jordmødrene.

Det viste seg at han hadde litt vanskelig for å puste selv og ble derfor lagt ned på Neo i kuvøse. Han hadde også en liten infeksjon i kroppen som de følger litt med. Klokken 4 i natt fikk jeg beskjed om å gå og få meg litt søvn. Da var han stabil. Det var ikke lett å gå derfra, men de har nok full kontrol der nede. Fikk noe å sove på og nå sitter jeg å spiser litt før jeg skal ned å treffe lille gullet igjen :)

Om han er like sta som mamman så greier han seg nok helt fint..

Vil bare si til alle som gruer seg til fødsel eller hadde en traumatisk opplevelse sist.. Det er mulig å få en helt annen opplevelse neste gang! Dette føltes nesten som en av de "perfekte" fødslene man ser på film. Og jeg er så lettet over at det blei slik :)

Lykke til til alle andre som går og venter! :)

Blir nok hengende her litt til før jeg beveger meg over på småtroll..

Ha en strålende fredag alle sammen :)

Fortsetter under...

Annonse

Gratulerer så masse!! Hadde en fæl førstefødsel selv så dette var godt å lese :-) Har selv fått nedfelt i journal at jeg skal få komme tidlig inn og få epidural. Kos deg masse med veslegutt, håper han blir frisk og sterk på 1-2-3 :-)

Endret av Madolyn&Muffin

Gratulerer så masse! Kan jeg spørre hvor stor gutten er? Går selv inn i uke 36 til uka. Høres ut som epiduralen hadde god effekt på siste del av åpningsfasen?

Han var stor til å være så tidlig. 2965 g og 46 cm. Ja, hadde fin fremgang selv med epidural. Først fikk keg slappet av litt, men så tok det seg opp av seg selv etterhvert. Da ikke smertefulle rier men kraftigere og kraftigere. I de se tok vannet var det som han datt litt ned og bar klar til å komme. Det at de skrudde opp dryppet på slutten gav meg litt hjelp til den siste pushen. Var så ivrig på å få han ut når jeg kjente hodet rett foran åpnigen.. Så da pusha jeg litt ekstra og de ropte stopp. For de ville heøst han skulle ligge litt frem og tiøbake et par rier før han kom for å unngå revning. Men det fikk fint og jeg revnet bare litt. Det merket jeg ikke skjedde engang.

I dag er lillegutt mye finere i fargen og sutrer ikke så mye. Men han har feber og er litt slapp. Og så har han en liten infeksjon i kroppen. Men ikke fare for boen skade av noe slag heldigvis. Det er jo det man blir redd for.

Så med antibiotika og litt pustehjelp kan vi reise hjem mest sannsynlig innen 9 dager. ( men kan også ha god effekt av medisinen før, og da kan vi reise før)

Nå skaø jeg ned å holde han litt og kooooose <3

Lykke til til alle sammen !

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...