Gå til innhold

flere spørsmål, om alt mulig..... svar på det spørsmålet du vil :)

Anbefalte innlegg

* hvor tidlig kan man begynne å kjøpe vogn?

har funnet ei vogn jeg liker kjempegodt, den er lite brukt og ser helt ny ut. jeg skulle få den for 2000,- (ny pris 6000,-)

hvorfor ikke slå til mens man kan?

MÅÅÅÅ man vente til en viss periode?

* hvor tidlig kan man høre hjertelyden selv med egen doppler? erfaringer?

har fått tilbud om å kjøpe en brukt, dette fordi jeg lurer på om det virkelig er noe der inne??? hehe

får jo ikke sett eller hørt noe før ordinær UL. synes dette er så dårlig.

dette skaper også bekymring for denne vogna jeg ønsker å kjøpe....

* jeg er 14 uker på vei, kan jeg da si jeg er i fjerde måned?

hvordan regnes ukene om til måneder. (for di som ikke har greie på uker liksom, enklere å si 4.måned)

12 uker da er jo 3 mnders perioden over og jeg valser forsiktig inn i fjerde måned, ikke sant? eller?

samm som jeg er 13+4 uker,13 fullgåttee uker og 4 dager inn i 14.uke (??)

* hvor tidlig kjente du noe der inne? andregangs.....

har siste dagene kjent noe kiling på innsia ett sted, er dette babyen?

* hvor mye smerter kan man tillate seg å ha? spes på kveldene/natten

jeg må ligge med dyne/pute som støtter under magen, vrir meg i smerter enkelte netter.

mannen sier også at jeg ynker meg når jeg sover, og har smerterynker i panna....

* hvorfor er det så lite kontroller når man er flergangsfødende?

jeg har så mye på hjertet og ønsker å snakke med jordmor, men jeg måtte krangle meg til time å da fikk jeg gruppesamtale.....

kontroll hos fastlege uke 12

ordinær UL uke 18

jordmor samt uke 24 og 36

kontroll til fastlege uke 28.

thats it......

hvordan få frem at jeg ønsker KS denne gangen også da??

* jeg spiser salami, farlig? bør jeg holde meg heeeeelt unna??

* vont i halebeinet, kjennes ut som at det henger fast i sofaen/stolen når jeg reiser meg, starten på bekkenløsning?

* myten om gutt eller jente:

flere sier jeg har blitt mørkere i håret og øyenbrynene, jeg har lagt på meg 5 kg hittil, jeg har stor og rund mage, ser skikkelig gravid ut, ligger fortsatt med kvalme/brekninger og elendig form.

har en hårvekst som ikke ligner grisen, det vokser sykt fort på legger og armer.

tilsier dette jente?

jeg var helt motsatt med forrige, å dte ble gutt.....

Fortsetter under...

Her var det mye, men jeg svarer på det jeg synes er viktigst og det er salami. Det bør du kutte ut fordi salami ikke er varmebehandlet, og er langtidslagret. Det btyr at det er fare for både listeria og toxoplasmose i den så man tar en risiko ved å spise det. Det kan føre til misdannelser på barnet og i verste fall død.

OOOOOIIIIII...........

er det så ille???

kaster salamipakken med engang.....

men man må jo søke på slikt for å finne utav det da, ellers er det jo dårlig opplyst?

eller??

Egentlig er det 13 fulle uker som er 3 månder. tell selv på en kalender om du vil, men ja du kan si du er i din 4. månded :)

Kan være bekkenet som skranter, men behøver ikke å utvikle seg til bekkenløsning.

Tror du nå etterhvert skal ha gode muligheter til å høre hjertet, men du må ikke bli engstelig om det fortsatt er litt tidlig!

Kjøp vogna om det er et kupp, det ville jeg ha gjort :)

Her fikk jeg jm i uke 13, personlig hadde jeg stått på litt for å få time tidligere

OOOOOIIIIII...........

er det så ille???

kaster salamipakken med engang.....

men man må jo søke på slikt for å finne utav det da, ellers er det jo dårlig opplyst?

eller??

Det er ikke noe verken jm eller lege har fortalt med i mine 2 svangerskap, så det legges nok i stor grad opp til at man finner ut av det meste selv ja. Det eneste de spør om er røyk/alkohol. Noen ganger er det ofte for sent, da mange ikke har 1. kontroll før uke 12-13..

Her var det mye, men jeg svarer på det jeg synes er viktigst og det er salami. Det bør du kutte ut fordi salami ikke er varmebehandlet, og er langtidslagret. Det btyr at det er fare for både listeria og toxoplasmose i den så man tar en risiko ved å spise det. Det kan føre til misdannelser på barnet og i verste fall død.

det var da voldsomt

http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk

Annonse

Godt mulig du kan høre hjertet m doppler nå ja! Ditt kommer litt an på morkakens plassering og mengden underhudsfett (fett demper visst lyden) hvor lett det er å finne den. Jeg hørte den allerede i uke 10 denne gangen, selv om morkaken er foran, men det er ikke så vanlig. Etter ca uke 12 fant jeg den med en gang hver gang. I første svangerskap fant ikke legen hjertelyd i uke 20, men alt var i skjønneste orden. Så ikke få panikk om du ikke finner den!

Ang spekemat så følger jeg helsedirektoratet sine råd: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Synes det er et lett valg å være på den sikre siden i disse få mnd, kan spise spekemat resten av livet. Men den artikkelen hun over linket til var interessant da. Stoler allikevel mer på råd utarbeidet av leger enn av spekematprodusenten ;-)

Jeg ville ha sagt 3 mnd på vei, 4.mnd vil mest sannsynlig tolkes av mange som at du er lengre på vei, selv om det ikke er feil :-)

Ville ha kjøpt vogna om det er et kupp, i verste fall kan man selge den eller spare den. :-) sjansen for at noe skal gå galt nå er veldig liten :-)

Gjest Totoaa

Du har akkurat like mange kontroller som er normalt! Jeg får ikke flere enn deg, og jeg er førstegangs. Du kan evt gå privat og betale for det. Også kan du melde deg på svangerskapskurs, da får du nok svar på det meste.

Så rart. Jeg får komme til min lege hver 4 uke. Om jeg vil da... Jordmor ikke tilgjengelig akkurat nå, men håper å få til en fødselforberedende samtale etterhvert.. Har fått høre på fosterlyden.

Du som har så mange spm burde få komme til en samtale med jordmor. De tar seg ofte litt bedre tid til sånt, og er flinke til p svare og berolige!!

Men det er jo bare å spørre i vei her også!! :-) mange erfarne kvinner her :-)

Ift til smerter i halebenet; jeg hadde noe liknende. Spesielt problemer på jobb da jeg da ble sittende "rett opp og ned" i kontorstolen mye. Gikk til kiropraktor for vurdering og hun kunne fortelle meg at det var benet imellom halebenet og ryggsøylen (tror det var sacrum hun kalte det) jeg hadde problemer med. Kjennes ofte ut som om det er halebenet. Var veldig hoven men etter behandling 1-2 ganger i uka i 2-3 uker er det helt borte :) Anbefaler en vurdering hos kiropraktor på det sterkeste! Ikke fysioterapeut selv om man får refusjon derfra, vel verd pengene. Jeg hadde fått henvisning fra lege til fysio men ville ha en vurdering hos kiropraktor først, kiropraktoren ville henvist meg videre til fysio om hun mente det var best.

Jeg merker jeg er heldig her i fht kontroller. Vi har allerede hatt 4 ultralyder. Uke 7, 10, 15 og 19. Skal ha ny utralyd nå på tirsdag. er da i uke 25/26

Går også til jordmor hver 4 uke og skal visst også til ulevåll hver 4 uke fra nå av. har toegga tvillinger i magen, så det er jo en av grunnen. Men kan ikke skjønne det er så lite kontroller for de som har en i magen. Jeg hadde blitt tullete av nervøsitet da ;)

Når det gjelder dopler, så hørte jeg hjertelyden i uke 9+3. Fantastisk lyd.

Vogn kjøpte vi i uke 17 og har allerede det meste vi trenger nå. Har kjøpt det meste brukt. Når jeg har kommet over et godt kupp, så har jeg hoppet på det. Greit å spare penger der det går :)

Når det gjelder spekemat, så bør du ligge helt unna dette. Vent til etter fødsel heller. da kan du kose deg. Jeg gleder meg ihjel til en brødskive med salami etter fødsel :)

Når det gjelder spark, kjente jeg akkurat som noen kilte meg på innsiden av magen fra uke 16 ca og spark fra uke 20-21 ca.

håper jeg kunne hjepe deg med noen svar :)

Lykke til

tusen takk dere fantastiske damer :)

hjelper alltid å spørre litt å få svar...... spekematen er ute av huset her, best å være på den trygge siden.

ang vogn, så venter vi til etter UL. da vet vi at alt er ok iallefall.

ang samtale/oppfølging i andre sv.skap så hadde lege samme kontroll oversikt som jordmor ble jeg fortalt.

så da var det to lege kontroller og to jordmor timer, (delt på 40 uker)

men nå har jeg snakket med jormor og fått time allerede på mandag.

men dette er gruppetime for alle med termin i samme måned.

skulle vare i to timer sto det....

så jeg fikk det vel ikke helt som jeg ville der :)

Gruppetime kan jo være lærerikt, mange spørsmål som kan komme på bordet og så lærer man om noe man ikke viste at man lurte på :)

Jeg syns ikke det er så hyppige kontroller, men det går veldig greit Om jeg skulle ha behov for mer, så få jeg det. legen sa det sist jeg var der "håper du føler at du alltid er velkommen her" så da vil jeg ta ha på ordet om det er noe

JM er veldig streng på at man følger oppsettet med antall kontroller, men så fort det e noe så er de ofte flinke til å slippe deg inn

Husker da jeg gikk overtid med forrige og følte at jeg ble mer frustrert av legekontrollen enn beroliget, så jeg ringte jm og fikk komme inn to dager senere.

Annonse

hvor tidlig kan man begynne å kjøpe vogn?

har funnet ei vogn jeg liker kjempegodt, den er lite brukt og ser helt ny ut. jeg skulle få den for 2000,- (ny pris 6000,-)

hvorfor ikke slå til mens man kan?

MÅÅÅÅ man vente til en viss periode?

Kjøp den om du vil ha den. Hvorfor ikke?

* hvor tidlig kan man høre hjertelyden selv med egen doppler? erfaringer?

har fått tilbud om å kjøpe en brukt, dette fordi jeg lurer på om det virkelig er noe der inne??? hehe

får jo ikke sett eller hørt noe før ordinær UL. synes dette er så dårlig.

dette skaper også bekymring for denne vogna jeg ønsker å kjøpe....

Aner ikke, har vurdert å kjøpe selv, men fant ut at det bare blir mer stress av det og sto over.

* jeg er 14 uker på vei, kan jeg da si jeg er i fjerde måned?

hvordan regnes ukene om til måneder. (for di som ikke har greie på uker liksom, enklere å si 4.måned)

12 uker da er jo 3 mnders perioden over og jeg valser forsiktig inn i fjerde måned, ikke sant? eller?

samm som jeg er 13+4 uker,13 fullgåttee uker og 4 dager inn i 14.uke (??)

13+2 er tre fulle måneder, du finner en oversikt i en av "sticky" trådene øverst på siden her :)

* hvor tidlig kjente du noe der inne? andregangs.....

har siste dagene kjent noe kiling på innsia ett sted, er dette babyen?

Kjente liv tidligere med nr to enn nr tre ca uke 13. Kommer helt an på hvordan ting er plassert der inne. Denne gangen kjente jeg det rundt uke 14-15, men ikke så kraftig at jeg var sikker. Nå er jeg 17 uker, og kjenner litt hver dag, men fortsatt ikke sånn at det er veldig tydelig.

* hvor mye smerter kan man tillate seg å ha? spes på kveldene/natten

jeg må ligge med dyne/pute som støtter under magen, vrir meg i smerter enkelte netter.

mannen sier også at jeg ynker meg når jeg sover, og har smerterynker i panna....

Man får vel ikke bestemme selv hvor mye vondt man har :) Hør med lege eller jordmor om de har tips til hvordan du kan lette smertene. For meg så er søvn helt utslagsgivende! Sover jeg for lite får jeg vondt over ALT!!

* hvorfor er det så lite kontroller når man er flergangsfødende?

jeg har så mye på hjertet og ønsker å snakke med jordmor, men jeg måtte krangle meg til time å da fikk jeg gruppesamtale.....

kontroll hos fastlege uke 12

ordinær UL uke 18

jordmor samt uke 24 og 36

kontroll til fastlege uke 28.

thats it......

hvordan få frem at jeg ønsker KS denne gangen også da??

Jeg tror dette avhenger veldig av legen og jordmoren du bruker.

Jeg går kun til fastlege, og da hver fjerde uke.

Gi beskjed til legen, siden han/hun trolig har kontakt med sykehuset, så tar de videre ditt ønske om KS

* jeg spiser salami, farlig? bør jeg holde meg heeeeelt unna??

www.matportalen.no

* vont i halebeinet, kjennes ut som at det henger fast i sofaen/stolen når jeg reiser meg, starten på bekkenløsning?

Det er mulig, kjenner du noe foran?

* myten om gutt eller jente:

flere sier jeg har blitt mørkere i håret og øyenbrynene, jeg har lagt på meg 5 kg hittil, jeg har stor og rund mage, ser skikkelig gravid ut, ligger fortsatt med kvalme/brekninger og elendig form.

har en hårvekst som ikke ligner grisen, det vokser sykt fort på legger og armer.

tilsier dette jente?

jeg var helt motsatt med forrige, å dte ble gutt.....

Hehe, aner ikke hva mytene sier, men det har nok ikke noe særlig med virkeligheten å gjøre ;) Men så er det kanskje ikke så lenge til ul for deg heller? Jeg skal rett etter påske, og gleder meg masse :)

Bare hyggelig :)

Jeg er ca 17 uker, termin en gang i slutten av august. Har fått flere datoer av forskjellige leger og gynekologer, så jeg vet ikke sikkert før etter UL :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...