Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I morgen er det duket for tidlig ultralyd. Gruer og gleder meg, håper alt står bra til men er også forberedt på det værste.

Hva kan jeg evt. forvente meg? Jeg er 10 uker på vei. Hva kan dem se når jeg ikke er lenger på vei?

Ønsker å vite ang. hjertefeil, kromosomfeil ol, men er dette mulig så tidlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144028810-tidlig-ultralyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ul rundt uke 12-13 vil gi de beste indikasjonene for å avdekke fosterskader. Tror uke 10 er litt tdlig.

Det er det jeg syntes virket tidlig også. Men ringte lege i dag ang. tidlig ultralyd siden jeg er bekymret for at noe er galt og han ringte sykehuset som ville ha meg inn i morgen :/

Kanskje en ekstra sjekk da? Noe kan de jo se. Som at det er liv, vekstavvik, hjertefeil og alvorlige misdannelser. Men feks kromosonfeil avdekkes nok lettest i uke 12-13.

Jeg ville ha tidlig ultralyd for å avdekke ja, så kan jo hende han vil jeg skal inn igjen etter ett par uker, men også sjekke at det er liv der nå :)

Kanskje en ekstra sjekk da? Noe kan de jo se. Som at det er liv, vekstavvik, hjertefeil og alvorlige misdannelser. Men feks kromosonfeil avdekkes nok lettest i uke 12-13.

Jeg ville ha tidlig ultralyd for å avdekke ja, så kan jo hende han vil jeg skal inn igjen etter ett par uker, men også sjekke at det er liv der nå :)

Kan jeg spørre hvorfor du vil ha tidlig ul? Er du over 38 år ved fødsel?

Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du vil ha tidlig ul? Er du over 38 år ved fødsel?

Neida, er tidlig i 20 årene så er ikke under denne risikogruppen :) Men i dag har jeg hatt blødninger i tre uker, og jeg klarer ikke slappe av med å "kun" ha ultralyd hvor dem sjekker at det er ett bankende hjerte.

Veit at SA ofte er fordi det er noe kalt med fosteret, og jeg er redd det er noe galt med fosteret som gjør at jeg har blødninger. Samtidig som jeg er redd for at jeg på ordinær ultralyd ikke skal finne liv.

Ok. :) Er jo mange grunner til at noen blør. Skjøre blodkar som ligger overfladisk, morkake nært livmormunnen, hormonelle blødninger og masse annet. Best å få det sjekket ut iallefall. Håper alt er bra hos deg. :) Om du er redd for at det er fosterskade som forårsaker blødningen så får du sikkert utfyllende forklaring om dette av ul-legen. Evt ny ul ved uke 12-13.

Ja, vil ha det sjekket : ) Legene skjønner ikke hvorfor jeg blør hvertfall, da jeg har vært inn på ultralyd tidligere og dem ikke finner noen årsak. Heller ikke mengde blod skjønner dem, men jeg håper alt står bra til, kjenner nervene begynner å komme nå : )

Lykke til idag! Da jeg var gravid med lille rose så var jeg på ultralyd i uke 10+5, og da så ikke legen at hun hadde trisomi 21, en fatal hjertefeil, svulster i hodet, forstørret nyrebekken og litt til. Så det er for tidlig å se noe av dette. Jeg blødde ingenting da jeg var gravid med henne. De ser at hjertet slår:) og resten må sjekkes senere. Men det går nok bra for deg! Det er jo svært skjelden at det er noe galt!! Lykke til:)

Lykke til idag! Da jeg var gravid med lille rose så var jeg på ultralyd i uke 10+5, og da så ikke legen at hun hadde trisomi 21, en fatal hjertefeil, svulster i hodet, forstørret nyrebekken og litt til. Så det er for tidlig å se noe av dette. Jeg blødde ingenting da jeg var gravid med henne. De ser at hjertet slår:) og resten må sjekkes senere. Men det går nok bra for deg! Det er jo svært skjelden at det er noe galt!! Lykke til:)

Hva?? Så de ikke svulster i hodet? :o Var deen legen veldig uerfaren eller? Ei venninne av meg var på ul i uke 10 og de fant både hjertefeil og enceophali (heter det det??) på fosteret.... Men som selma07 og engel sier, det er heldigvis sjeldent med fosterskader. Masse lykke til i dag. Går nok fint :) Håper du oppdaterer når du kommer tilbake :)

Hva?? Så de ikke svulster i hodet? :o Var deen legen veldig uerfaren eller? Ei venninne av meg var på ul i uke 10 og de fant både hjertefeil og enceophali (heter det det??) på fosteret.... Men som selma07 og engel sier, det er heldigvis sjeldent med fosterskader. Masse lykke til i dag. Går nok fint :) Håper du oppdaterer når du kommer tilbake :)

Ikke en uerfaren lege.. Svulster i hodet er sånn som utvikler seg sakte hos foster m downs.:( spesialisten på Ullevål så hjertefeilen sikkert, jordmora så ikke hvor alvorlig den var.

Annonse

Det gikk veldig bra :-) dem så ikke etter så veldig mye bortsett fra ett bankende hjerte og at fosteret vokser, noe som det gjør.

Skal tilbake om to uker for videre undersøkelser, så da blir det nok å få svar på litt mer :)

Så bra :) Sa de noe hvor lang h*n var?

Nå husker jeg svært lite om hva som ble sagt da hormoner, snørr og tårer plutselig kom : p

Men de tok målinger som viste at jeg fortsatt var 10+5, så de har målingene. Leste litt på nettet og lengden skal være rundt 3,5 cm uten at jeg veit om det stemmer eller ikke : )

Men i forhold til tidligere så vi nå tydelige bevegelser på armer, så det var gøy :)

Det er stor stas å se hjerte slå og armer som vifter ! Går sikkert bra på neste sjekk og :)

Jeg var på fosterdiagnostikk 13+0, men UL viste at jeg kun var 9+3. Men så hjerte slo og skal tilbake neste uke, da er jeg 12+5. Fikk tatt blodprøven sist, og håper at alt er bra. Har enda ikke bestemt oss for om vi skal ta fostervannsprøve. Må vel se an hvilken odds det blir på duo-testen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...