Sommerfeeling Skrevet 13. mars 2013 #1 Skrevet 13. mars 2013 Lillejenten er fire år gammel og en dag i uken går hun på turn. Hun koser seg på trening, når hun har kommet innenfor dørene og treningen har begynt. Problemet er at hun ofte ikke vil på trening. -Mamma, hvorfor må jeg gå på trening? Spurte hun tidligere i uken. Hva svarer man da? Hun vil ikke på trening fordi det var noe som skremte henne tidligere i vinter. Den aktiviteten som skremte henne har de kuttet ut og før hver trening må hun spørre treneren om de skal gjøre dette som skremte henne. Nei, det skal de ikke, da er det greit. Jeg vet jo at hun trives på treningen, det lyser av øynene når jeg henter henne, men den lille timen før treningen begynner, når hun vet at i dag er det trening. Det er ikke gøy. Hadde du latt henne slutte? Hadde du jobbet mer med å få henne til igjen å glede seg til treningen?
Kortslutning Skrevet 14. mars 2013 #2 Skrevet 14. mars 2013 Jeg hadde ikke latt henne slutte, men gjort det jeg kan for å oppmuntre henne til å dra. Det gjør jo godt både sosialt, og for kropp og sjel. Hadde jenta mistrivdes på treningen og synes det bare var fælt, så hadde jeg tatt henne ut. Men noen barn trenger ofte å bli pushet litt, men det er jo så individuelt fra barn til barn. Mitt råd er, ikke gi opp enda men oppmuntre henne og gjerne ta en snakk med treneren.
mamman til to gutter Skrevet 14. mars 2013 #3 Skrevet 14. mars 2013 Så lenge hun trives når hun er der, så hadde jeg fortsatt. Spør henne heller når hun ikke vil hvorfor hun ikke vil og minn henne på at de ikke gjør den skumle tingen lengre. Så kan du jo skryte av hvor flink hun var sist og hvor gøy hun syntes det var.
81-Mamma<3<3 Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Tja... Vi velger å ikke melde vår 31/2 åring på noe aktivitet fordi jeg føler at vår jente har nok m Bhg. (Og hun går ikke fulltid en gang). Vi har vurdert litt for og imot, for hun er aktiv og liker å bruke kroppen. Men så tror jeg faktisk ikke hun har lyst/behov for å skilles fra familien om ettermiddagen enda. Kan det ha noen betydning? Eller er du med hele treningen? Poenget mitt er at det ikke har noen hensikt å tvinge en fireåring til å gå på turn hvis hun ikke vil. Er det ikke gøy- så er det ikke vits! Jeg er forsåvidt enig i at hun ikke bør få slutte med ting bare fordi noe er skummelt. Men synes heller ikke det er vits å presse henne til å gå. Så tror jeg ville latt henne velge selv.
PeppaPig Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Hvis hun ikke vil gå kun fordi hun er redd for at de skal gjøre det skumle på treningen så hadde jeg nok oppmuntret henne til å gå og selvfølgelig beroliget henne med at de ikke skal gjøre det som skremte henne sist. Hvis hun hadde hatt det fælt på treningen og mislikt seg så hadde jeg latt henne slutte. Turning (eller andre fritidsaktiviteter) skal være gøy og ikke noe en 4åring skal grue seg til i flere timer (dager?). Men det høres ut som din 4åring stortrives på turning så i ditt tilfelle hadde jeg jobbet litt for å omvende tangegangen til henne slik at hun gleder seg til å gå på trening.
Gjest yrild Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Min på fire vil ikke gjøre noe "nytt". Dvs at når han er hjemme og leker så vil han bare det og når han er i barnehagen og leker så vil han bare det. Overgangene er alltid litt kompliserte ;-) Så lenge hun stråler etter turn så ville jeg ikke latt henne slutte. Vent litt og se det an. De har sine faser de små (og vi store også i grunnen..).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå