Gå til innhold

Neeei!!! Dårlige nyheter på UL :-(

Anbefalte innlegg

Var på ul i dag for kontroll siden jeg har hatt blødninger i den siste tiden og jeg blir fulgt opp på grunn av dette!

Alt var normalt inni der og ingen tegn til den blodansamlingen som de tror har vært grunnen til blødningene.

Men så kom de til målingen av babyen da....... Der var ikke alt som det skulle :-(

Hodet og lårbein hadde vokst normalt, men han legger ikke på seg!!! Vekstavvik på hele 37 %!!!!!

Da var det rett videre til sykehus og innleggelse igjen da....

Får vite mer om hva som gjøres videre i morgen etter de har hatt samlingsmøte. Mulig det blir intravenøs næring eller andre tiltak. Innlagt er jeg uansett.

Målet fremover nå var å holde han inne til den magiske 32 ukers grensen!! Det er 14 dager det!! Håpet er enda lenger, men må se an situasjonen hele tiden om han har det best inni magen eller utenfor.. Ble estimert i dag til å veie bare 1180 gram....

Er rett og slett litt i sjokk nå, jeg er jo bare 29+5 og terminen er 26 mai!! Og nå ser det ut til han kommer nå i mars eller muligens april!!!!

Fortsetter under...

Uff dette var ikke hyggelige nyheter.. MEN, du er under oppsikt, og dersom de finner ut at det er bedre for babyen å bli født nå - er det sikkert det beste..

Husk at mange er født veldig tidlig og har klart seg veldig bra!

Jeg har tidligere jobbet på nyfødtintensiv-avdeling, og sett flere små, underernærte babyer komme til verden, og blitt verdens deiligste babyer!

Det er sånn noen ganger, at de ikke har det fullt så bra i magen som man håper, og da er det best for dem å bli født.

Jeg vil tro du er i trygge hender, og at de avgjørelsene som blir tatt er tatt i beste mening for barnet!

Ønsker deg lykke til!

Tusen takk:-)

Føler meg godt ivaretatt her, men er jo selvsagt bekymret. Hadde ikke akurat sett for meg en prematurbaby når jeg ble gravid. Tror det er små sjanser for at jeg går nær termin nå som ting blir slik.

Ma nok skje et mirakel dersom han plutselig legger på seg masse nå på egenhånd nå, så de holder han nok bare inne så lenge som mulig før jeg settes igang.

Håper jeg runder uke 34 i det minste jeg da!!

Huff! Ønsker det beste for dere begge to, men dersom han ikke får næring i magen er det faktisk bedre at han får komme ut så han kan vokse seg stor og sterk på utsiden :) Det går nok kjempefint! Langt mindre barn har blitt født og har klart seg veldig bra! Lykke til! Håper du holder oss oppdatert :)

Vi heier på dere!

klem

Takk :-)

Oppdaterer jeg vetu, skriver ikke noe inn her for så og la alle lure etterpå :-)

Han klarer seg nok fint ja, blir jo bare såbekymret for alt mulig!! Fikk lungemodning for 3 uker siden også så lungene hans er mer utviklet enn andre babyer :-)

Blir rart å gå fra å gå 16 dager overtid med storesøster til mest sannsynlig prematurbaby med andremann, men alt hva det innebærer :-)

Annonse

Gjest Trulte med to små

Håper det går bra med deg og den lille! Det er ihvertfall godt at dere blir godt ivaretatt nå fremover.

Jeg lurer på hvordan måler de hvor mye babyen veier?

Er det omkrets av noe eller hva?

Ønsker dere begge masse lykke til og ta vare på deg selv!

Jeg vet ikke helt nøyaktig hva de måler.

Vet bare at i dag var hodet og lårbein helt normalt, men magen var det stort avvik på. Det betyr at han har strekt seg og skjelettet vokser som det skal etter som jeg har skjønt, men siden magen ikke blir større så legger han ikke på seg i fett og det er jo viktig det også!!

Alt annet var heldigvis helt normalt.

Går en veldig uviss tid i møte nå, men stoler på at legene tar de beste avgjørelsene :-)

Ja det var jo dårlige nyheter, men som monika70 skriver så har det blitt født langt mindre babyer som har klart seg kjempebra! Tvillingene til en kollega av meg ble født i uke 30 og veide hhv 560 og 900 gram og i dag er de verdens skjønneste, herligste og sunne, friske tvillinger på 3 år <3 Men det er jo en veldig omstilling for deg å skulle gå fra en baby født 2 uker på overtid til en liten prematurbaby, skjønner det er en stor omstilling for deg. Krysser fingrene for at gullet ditt legger på seg masse de neste ukene :)

Skjønner du er bekymret, men du er i de beste hender :)

Ønsker deg all mulig hell og lykke :)

Ps: pappan til samboeren min veide 5-600 g da han ble født.. Han er helt frisk :) og det er 60 år siden. Lillegullet ditt kommer til å klare seg kjempefint. Men vi håper såklart han holder seg inne så lenge som mulig ;)

Stor klem!

Gjest Trulte med to små

Jeg vet ikke helt nøyaktig hva de måler.

Vet bare at i dag var hodet og lårbein helt normalt, men magen var det stort avvik på. Det betyr at han har strekt seg og skjelettet vokser som det skal etter som jeg har skjønt, men siden magen ikke blir større så legger han ikke på seg i fett og det er jo viktig det også!!

Alt annet var heldigvis helt normalt.

Går en veldig uviss tid i møte nå, men stoler på at legene tar de beste avgjørelsene :-)

Takk for svar!

Godt at alt annet var fint da og da får vi bare håpe det beste for at lillegull legger på seg mer og holder seg i magen lenge enda!

Det må være en stor påkjenning å gå gjennom det du gjør nå, men vi er mange som sender dere gode tanker og masse lykkeønskninger nå!

:)

Gjest UndrendeUllteppe

Huff, skjønner godt at dette ikke var noe morsomt :( men tenk så bra at det ble oppdaget!! Tenk om du ikke hadde hatt disse blødningene og dermed fått ekstra oppfølging. En venninne av meg fikk tilfeldigvis være med når en jordmor skulle utdanne seg innen ultralyd, så hun fikk mange undersøkelser i løpet av svangerskapet. Og da ble det også oppdaget at babyen ikke la på seg som den skulle. Hun ble holdt under streng oppsikt og fødte datteren litt over en måned før tiden mener jeg å huske. Alt gikk bra der , krysser fingrene for dere også! :)

Annonse

Tusen takk alle sammen :-)

Veldig flaks at jeg skulle på ul i dag ja. Skulle egentlig ikke vært på ul (vekstestimering) før om enda to uker når jeg er i uke 32. Da kunne jo avviket rukket å bli mye større og mer alvorlig!

Håper han legger på seg nå, mest sansynlig med litt hjelp av noe slag. Til termin er det nok tvilsomt at jeg går, men for hver dag som går så blir han jo mer og mer utviklet :-)

Tror ikke det er vanlig i resten av landet, men her i telemark har jeg forstått det som at det er en del av standaren og er mer eller mindre et selvfølge på lik linje som ordinær ul!

Nå som jeg selv opplever avvik som jeg virkelig ikke hadde noe aning om selv så vil jeg jo anbefale å ta det.... Gutten er aktiv osv i magen så ingen tegn til at han er for liten. Han er på ingen måte rolig og slapp som jeg ville trodd de var når de er så små :-)

Huff klart slikt gjør deg bekymret! :/

Men til en liten oppmuntring kan jeg fortelle deg litt av min historie og litt av en venninde sin :) Som jeg tror vil betrygge deg litt :)

Jeg har en datter som nå er 6,5 mnd. Hun ble født 1 mnd før tiden, men nå har hun rast forbi alle de andre barna i barselgruppa i utviklingen! :)

Men til poenget. 1 uke før fødselen altså i uke 33 var jeg til kontroll med UL på sykehuset. Der også min lille prinsesse ble estimert til et negativt vekstavvik på 29%.

De fryktet at hun ikke fikk i seg nok næring.

De estimerte henne da til å være 1698gram

Vannet mitt gikk hjemme 3 dager senere. Jeg ble da innlagt på sykehuset med antibiotika i blodet ettersom det ikke kom rier. så de ville holde henne inne så lenge som mulig.

17.08.2012 ble jeg satt i gang og 18.08.2012 fødte jeg en frisk liten pike på "HELE 2455gram". :) og det er fysisk umulig at hun kan ha vokst nesten 1kg på 1 uke...

Så det jeg vil frem til er at det er ikke alltid estimeringen stemmer 100% :)

Nå, til venninna mi sin historie. Kort fortalt.. .

Hun var 19 år på den tiden, gravid i 5 måned og fødte da en liten prins på bare 499gram!..

Den gutten er i dag 14 år og frisk som en fisk! :)

Håper dette var til en liten oppmuntring, og masse lykke til! :)

Alle solskinnshistorier er veldig betryggende lesing.

Har lest litt rundt omkring nå og det ser ut til at det går som aller oftest veldig bra med prematurbarna. Litt utfordringer i hverdagen den første tiden, men det kan jo skje selv om de kommer til termin også :-)

Spent på hva de kommer til å gjøre i morgen. Skulle visst ha etmøte med flere leger osv for å diskutere hva de skulle gjøre videre. Ett eller annet må de jo gjøre for han legger jo tydeligvis ikke på seg uten hjelp :-)

Huff, jeg har ikke ord.. Men ser det er flere her med gode, trøstende ord og egene erfaringer. :) Og godt er det! Ønsker deg lykke til og venter spent på oppdateringer i fra deg. Godt å vite at du er i trygge hender. Lille gullet i magen kommer nok til å vokse seg stor. :)

Huff, det var ikke hyggelige nyheter. Men det er flott at de har oppdaget det, at du et under observasjon og at de tar bare på deg og babyen. Jeg håper den lille klarer å klore seg fast noen uker til, og at h*n legger på seg litt i den tida.

Ønske deg masse lykke til videre. Du er i de beste hender på sykehuset, og de gjør alt de kan for at både du og gutten din skal ha det bra.

Jeg tenker bare at det er så utrolig bra at dette ble oppdaget nå.

Min veninne fikk en gutt i fjor på denne tiden, 3 mnd før tiden. De måtte ligge inne på sykehuset en del, men lille Isak er i dag en stor tøffing på 9 mnd som ikke henger etter i det hele tatt.

Utviklingen er kommet så langt i disse dager, så jeg tror nok dette går helt bra jeg. Sender deg masse lykkelige tanker.

Stor klem til deg og det lille hjerte i magen din, måtte han bli der noen uker til :)

Huff da. Ikke noen god beskjed å få. Men som alle skriver her så kommer dette til å gå kjempe bra. Og det er flott at du blir lagt inn og medfulgt. :) Er selv fadder for ei tuppe som ble født i uke 28, 1152gr, og hun har blitt ei stor og frisk jente på snart 7 år og ingenting skal kunne tilsi at hun var så liten da hun kom til. Og siden du har fått lungemodningssprøyte allerede så er sjansene enda bedre. :)

Ser noen over her lurer på hvordan de måler og hvordan man kommer inn på en sånn undersøkelse, jeg var selv på ul på tirsdag etter å ha vært hos JM på mandag, der hadde symfysemålet gått under denne "gjennomsnitts-linjen" og hun syns hodet var vel langt ned for å være 31+2..

Måten de måler vekstavvik på er at de selvfølgelig måler lårbeinslengden og hodeomkretsen, også i tillegg så måler de midjeomkretsen.

Om JM syns symfysemålet avviker i forhold til hva hun forventer så blir man vel som oftest sendt inn til UL for en sjekk. :)

Liten oppdatering fra meg i dag...

Vet ikke så mye mer, men fikk bekreftelse fra legen i dag om at det var veldig små sjanser for at jeg ville gå nær termin. Det hadde jeg igrunn konkludert med selv.

Skal ikke begynne på intravenøs nørimg, men skulle forsøke meg på proteinshaker osv først... Vet ikke heelt om jeg har troen på at det hjelper altså men...

Kommer til å få masse oppfølging med ctg og ul fremover og legger han ikke på seg så må han jo ut selvsagt. Ellers var visst uke 34 et mål etter som jeg har skjønt, og det har vært mitt mål hele tiden :-)

Huff all denne usikkerheten gjør meg jo helt tussete!! Helt utrolig tanke alt jeg mulig blir mamma igjen om bare to uker! Og alt som må ordnes. Har ikke babyklær, bilsete, ordnet søknad om fødeplass (det slipper jeg vel nå) og permisjonssøknad er heller ikke ordnet og levert!!! Puh!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...