Gå til innhold

Sånn "hentesett" til babyen, hva er det? Hva som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere som har termin samtidig som meg har "hentesett". Gjerne noe hjemmestrikka, enda vi får sommerbabyer. Men skjønner at dette er det babyen skal ha på seg på vei hjem fra sykehuset og at det gjerne er litt pent. Men hva mer enn det er det?

Kan jeg kjøpe noe pent? Hva er greia egentlig?

Anonym poster: f285a67582cf0b23c7aabbe8b0dd6e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller aldri forstått dette med hentesett. Mine babyer har reist hjem med komfortable og helt vanlige klær, type strømpebukse og body. Og selvfølgelig fleecedress, da jeg bare har vinterbarn.

Skrevet

Har lurt på hva greia er selv.

Anonym poster: 4c38c6f8026974ad425151037dc90db6

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Er ikke noe mer enn at man gjerne vil ha på bebien noe pent.

Akkurat den dagen .

Skrevet (endret)

I praksis er det ikke mer enn det som barnet får på seg når en drar hjem fra sykehuset. Tradisjonelt så er det et plagg som mange legger litt ekstra i, og noen har familietradisjoner rundt. Noen strikker eget sett for anledningen, og noen får det i gave.

Vi hadde ikke hentesett, det var svært varmt da vi fikk hjem våre, og vi gikk hjem fra sykehuset i solsteken. Det ble med body og lett teppe da.

Endret av hit og dit
Skrevet

Hentesett, det er de klærne du har på babyen når dere blir henta og skal hjem fra sykehuset. Det består av sparkebukse, liten jakke og lue, alt i samme materiale, f.eks hvit chenille, og med evt. et lite broderi på. Gjerne str. 50 cm, så det er mest mulig passe. Vi kjøpte det hos fru Lyng i Oslo. Hadde aldri mye penger, men fikk tak i dette. Kjøpte også fin klassisk hvit håndsydd babyskjorte med fine blonder i sakens anldning.

Skrevet

Hentesett, det er de klærne du har på babyen når dere blir henta og skal hjem fra sykehuset. Det består av sparkebukse, liten jakke og lue, alt i samme materiale, f.eks hvit chenille, og med evt. et lite broderi på. Gjerne str. 50 cm, så det er mest mulig passe. Vi kjøpte det hos fru Lyng i Oslo. Hadde aldri mye penger, men fikk tak i dette. Kjøpte også fin klassisk hvit håndsydd babyskjorte med fine blonder i sakens anldning.

Hvorfor???

Anonym poster: aa6b4dfcae31a89ff746749be553a463

Skrevet

Da mine barn ble født, før barselhotellenes tid, så var hentesettet det første private tøyet du kledde på babyen din. Da var det av med alt det sto stemplet xxsykehus på, og på med noe vi selv hadde valgt. Det var veldig stas, faktisk, og føltes litt som om babyen plutselig var helt vår, og ikke sykehusets eiendom. Nå som mange bruker privat tøy helt fra starten av, så blir det sikkert litt annerledes.

Vi brukte noe pent vi hadde valgt ut selv, og gjerne noe hjemmestrikket utenpå der. Hentedressene til barna har jeg spart på, mens det meste av annet babytøy er kastet eller gitt bort.

Skrevet

Jeg strikket hentesett til begge våre unger.

Fint sett som de hadde på da de kom hjem for første gang.

Anonym poster: a5cebde7f580aefc9f7c1bf12caffc12

Skrevet

Vi hadde hjemmestrikket hentesett fra mormor når vi tok med barna hjem fra sykehuset. Kjempekoselig, og man tar gjerne litt bilder ved den anledningen også, og da er det hyggelig at man har noen klær på som "betyr noe" for oss. Hentesettet bevarer vi så det kan gå i arv (dvs. jeg skal ikke prakke det på mine evt svigerbarn, altså, de skal få velge selv. :D).

Jeg synes dette er en veldig hyggelig tradisjon, men hvis man ikke ønsker å gjøre dette kan man kle på barnet akkurat hva man vil når man reiser fra sykehuset. :)

Skrevet

Strikket hentesett er tradisjon i vår familie, og mange andre familier.

Hjemmestrikk ;)

Veldig koselig.

Skrevet

Her har vi ikke brukt hentesett, men noen av babyklærne vi hadde kjøpt. Dette velger man helt selv :)

Anonym poster: 9b4ce58440d4000f91cd9e47dbaeb698

Skrevet

Hjemmestrikket hentesett er tradisjon både på fars- og morsside hos oss.

Min svigermor syns det er kjempe staselig å få strikke hentesett :)

Skrevet

Hjemmestrikk forstår jeg altså, men å bruke ekstra penger på noe som er matchende blondekantet med broderi og som det står "hentesett" på i butikken, det forstår jeg ikke..

Skrevet

Hvorfor???

Fordi det er koselig å gjøre litt stas på ungen når den forlater sykehuset for første gang? Akkurat som at man har fin kjole i bryllupet sitt, eller dåpskjole om man døpes...

Jeg har fått et nydelig hjemmestrikket hentesett til min, bestående av jakke, lue, sokker og et fantastisk babyteppe, alt i naturhvitt med nydelig avansert mønster (jeg kunne ikke laget noe sånt om jeg fikk ti år på meg...). Synes det er kjempestas at noen har hatt lyst å bruke så mye tid og kjærlighet i hver maske til min lille spire <3

Skrevet

Vi fikk tak i noe billig og praktisk prematurt på H&M med første ungen. De ble brukt som dukkeklær frem til neste unge kom. Da ble de vasket og brukt om igjen. Men "hentesett" har vi aldri hatt. Jeg tror ikke jeg helt har skjønt hva det har vært, eller vitsen med det. Med knøttsmå premature så spiller ikke klærne noen andre roller enn varme og komfor. Morsommere å pynte små prinsesser på 4. :)

Anonym poster: 22064b6c85786206f6f249c0d35165a9

Skrevet

Vi fikk tak i noe billig og praktisk prematurt på H&M med første ungen. De ble brukt som dukkeklær frem til neste unge kom. Da ble de vasket og brukt om igjen. Men "hentesett" har vi aldri hatt. Jeg tror ikke jeg helt har skjønt hva det har vært, eller vitsen med det. Med knøttsmå premature så spiller ikke klærne noen andre roller enn varme og komfor. Morsommere å pynte små prinsesser på 4. :)

Anonym poster: 22064b6c85786206f6f249c0d35165a9

Premature er de babyene som har mest bruk for hjemmestrikket. Da tenker jeg ikke på bare hentesett.

Anonym poster: a5cebde7f580aefc9f7c1bf12caffc12

Skrevet

For meg er det bare tøyet som barnet skal ha på seg når det skal hjem. Sykehuset jeg fødte hadde tøy som barnet brukte der, så det ble det første tøyet vi valgte å ha på babyen.

Begge ungene har hatt på seg en vanlige klær med hjemmestrikka ulljakke over. Hun eldste hadde ulljakke en oldemor laget. Vi har igrunn satt mer pris på den i ettertid, for hun døde like etterepå. Dn ligger nå i esken hennes som jeg sparer på spesielle tøy, de første skoa osv.

Anonym poster: 0033d8696e759f032edd01057e7e4bac

Skrevet (endret)

I mine øyne er hentesett en symbolsk gest fra kommende mormor/oldemor, som enten kjøpes/arves/sys/strikkes, det som passer best for den enkelte. Som betyr at familien skal ta vare på den lille og ta den imot med varme.

Det er og noe som gjerne bare brukes en gang.

Jenta mi er født i april, og min mor kjøpte en nydelig sparkedrakt med lue på en spesialbutikk i Dublin som ho hadde på seg i det vi reiste hjem ifra sykehuset. Den ble bare brukt den ene gangen og er nå pakket fint ned til vi evt får ett barn til eller så spares det til lillemor blir stor og får barn selv.

Endret av Nirgal
Skrevet

Jeg kunne nok tatt med baby hjem i hva som helst jeg :) men svigermor synes det er så koslig å kunne bidra med et hentesett, så da skal hun få lov til det :) så får hun et innramma skrytebilde hun kan vise til alle på jobben som beviser hvor flink og engasjert bestemor hun er ;)

For noen er nok dette en tradisjon på lik linje med første julekjole, første sko osv. Hvorfor det i utgangspunktet er en tradisjon for noen vet jeg ikke :)

Skrevet

Hvorfor???

Bare for hyggens skyld! Fordi man er så glad og stolt! Nå skal babyen, evt babyene, hvis det er mer enn en, jeg har også tvillinger, hjem for første gang, og ut i verden for første gang, og da må de jo ha på seg noe ekstra fint, det er jo klart! Bare for gledens og hyggens skyld! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...