Gå til innhold

Førsteklassing i 17.mai toget i Oslo?

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til Oslo i voksen alder, og har kun vært i Oslo sentrum en gang på 17.mai. Dette var etter at skoletoget var ferdig, men mer enn nok folk, og jeg ser for meg et svare kaos og vanvittige folkemengder i skoletogtida.

Så er eldste førsteklassing i år, og skolen vår deltar i toget med alle elevene. Jeg kjenner jeg gruer meg til det. Er det noen som har erfaring med "sikkerhetsrutiner" med de minste elevene i toget/folkemassen? Har de noen glede av å gå i toget når de er så små?

Jeg har både baby og en treåring i tillegg, og ser mørkt på å dra med meg begge disse til sentrum denne dagen. Er det i det hele tatt noen sjanse til å få sett sitt eget barn i toget? Karl Johansgate er jo egentlig ikke sååå lang - er det plass til alle foreldre/andre familiemedlemmer som skal se sine håpefulle?

Takk for svar til en mamma som gruer seg litt til 17.mai, og som vurderer å reise til familie i en annen, mindre og roligere by denne dagen, og la skoletoget i Oslo gå sin gang uten mitt barn...

Anonym poster: ef1157eb2037fdc7b28453b99f364fcc

Fortsetter under...

Gjest sug lut

Ingen fare, det går kjempefint! Mange av førsteklassene går med laaaaaaange bånd seg i mellom, så de holder seg på rekka i flokken. Du får kart fra skolen om hvor du kan plukke opp igjen - i bunn og grunn i hver sin ende av Rådhusplassen. Så om du først ser dem på Karl Johan på vei opp til slottet og så flytter over til Rådhusplassen vet du jo akkurat når og hvor ditt barn kommer. Når toget kommer dit deler skolene seg annenhver til høyre og venstre (rent praktisk), men toget oppløses ikke i komplett kaos, alle barna må krysses ut akkurat som på sfo om du har sagt at du skal hente i byen og ikke bare sende ungene tilbake til skolen med lærerne (med bussen de kom ned til sentrum med, evt med banen). Kjempestas for ungene, superstas for de voksne.

Som sug lut skriver sender ingen skoler fra seg barna før de er krysset ut. Det er kjempegøy å gå i 17.mai tog i Oslo og hilse på kongen :-)

Hvis du synes det blir trangt å stå på Karl Johan kan du jo velge et annet sted.

Det går helt fint! Om du vil være sikker på å få sett barnet ditt skikkelig og ropt hurra og tatt bilde, så ville jeg ha stått i nærheten av Saga kino. Der er det mye mindre trengsel enn langs Karl Johan, og du har kort vei til hentestedet.

Annonse

Vi bor i oslo og vår skole sender ikke 1.klassingene i 17.mai tog. Det er først fra 2.klasse de får være med. Men sikkert forskjellig fra skole til skole

Anonym poster: 7b1d7027deaa0e9e2811134a89342563

HI her. Jeg trodde kanskje også de yngste ikke skulle være med, men jo, alle er visst med...

Anonym poster: ef1157eb2037fdc7b28453b99f364fcc

Jeg har jobbet som lærer i Oslo. Det er riktignok noen år siden, så mulig ting er annerledes nå. Men jeg hadde ikke valgt å sende min førsteklassing i toget. Det er langt å gå, masse folk, og en slitsom dag for de små. Jeg synes 17. mai er kaotisk i Oslo. Vår skole sendte da ikke førsteklassingene. Jeg hadde 2. klasse, og under halvparten deltok. Hvis du da i tillegg har baby og en 3åring å passe på, hadde jeg valgt å dra på besøk i en annen by. I min hjemby kan alle som vil bli med å gå bakerst i toget. Hadde det vært et alternativ? Lykke til!

Anonym poster: 4610b01df8c59f2b860f278fed338c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...