Gå til innhold

Noen her som IKKE har faste kveldsrutiner på babyen?

Anbefalte innlegg

Snuppa mi er 8uker og vi har ikke noen fast kveldsrutine enda. Hun stelles for kvelden rundt kl 20 også prøver vi å få roen på henne i en lettbagg (sover i den i sprinkelsengen) på stuen før hun får kveldens siste måltid mellom 22-23. Klokken blir fort 23.30 før vi går på soverommet og tar kveld.

Jeg synes jo dette er seint for henne, men hun er jo bare 8 uker og jeg ser ikke for meg at jeg får henne til å ta kveld tidigere. Hun får mme forresten. Men storesøstren bestemte vi at hun skulle legges i "rett tid" da hun var ca 10 uker. Hun hylte, mens jeg bysset og sang. Slik gikk det i 4-6uker. Fatter ikke hvorfor jeg gjorde det....

Men nå leser jeg at alle dere "perfekte" mødre har leggetid fra ca 4uker! Hvordan er det mulig?!?!?!

Eller er det bare jeg som innbiller meg at det er slik?

Fortsetter under...

da vi kom hjem fra barsel var legge tid ca halv 12, og det gikk automatisk til tidligere og tidligere.....det har regulert seg automatisk til nå , nå er han 7,5 mnd og legger seg ved 8 tiden og sover da til 6.30-7-30.....en frisk unge tror jeg ordner dette selv viss vi foreldre legger tilrette. Men har en del uro nå da, tennene jobber seg frem:)

Jeg har hatt det som Wopi og mamma3333.

På et tidspunkt ville jeg likevel prøve å legge henne tidligere fordi jeg var redd for at det ikke skulle gå helt av seg selv :)

Fra å legge seg med oss 2330-0030 la jeg henne 1/2 time tidligere, også 15 min-1/2-1 time tidligere osv... Tror det var fra rundt 10 uker kanskje. Plutselig en kveld var hun kjempetrøtt rundt 21 så ja det regulerer seg selv. Hun har sovet godt om dagen da, og det er jo også viktig har jeg forstått, men er vel individuelt det og...

Og fra da til nå er hun sengeklar fra 1930-20 :) hun er nå vel 4 måneder.

Min nr 3 er 8 uker og ingen rutiner er på plass foreløpig:) Dvs vi har et lite leggerituale, men hun sovner mellom 23-24 og sover gjerne ca 4 timer i et strekk. Dette er jeg strålende fornøyd med og gidder ikke å stresse frem rutiner. Det kommer tids nok:) Hun plages av en del luft og er urolig om kvelden så tror vi bare må ta tiden til hjelp.

Annonse

Godt å se at det er flere som tenker som meg; la baby'n regulere, men legg til rette for gode rutiner. :-)

har ikke noe rutine jeg heller men han begynner gradvis å lage rutiner selv. :) nå som jeg ser at han er klar for det... så sniker jeg inn små rutiner her og der i hans timeplan. han blir 3 mnd imorgen.

f.eks så har han selv begynt å våkne kl 04/04:30 for nattemat og det er god morgen kl 08. ikke noe jeg har tvunget. han har også begynt å ta natta rundt 21/22 så da kan jeg snike inn bad og svømmetrening kl 19. osv.

Godt å se at det er flere som tenker som meg; la baby'n regulere, men legg til rette for gode rutiner. :-)

har ikke noe rutine jeg heller men han begynner gradvis å lage rutiner selv. :) nå som jeg ser at han er klar for det... så sniker jeg inn små rutiner her og der i hans timeplan. han blir 3 mnd imorgen.

f.eks så har han selv begynt å våkne kl 04/04:30 for nattemat og det er god morgen kl 08. ikke noe jeg har tvunget. han har også begynt å ta natta rundt 21/22 så da kan jeg snike inn bad og svømmetrening kl 19. osv.

Krysser fingre for at dette kan bli rutinen til snuppa mi også. Kjenner jeg har behov for at hun skal ta kveld litt tidligere slik at jeg kan legge meg før kl 23-24. :-p

De første månedene la vi henne når vi la oss, rundt 22-23. Vi begynte å prøve oss forsiktig på leggetid ca 20:00 da hun var 9-10 uker, ettersom hun begynte å få en lang søvnperiode på kveldstid som vi ønsket å ivareta. Men jeg tror ikke leggetiden satt skikkelig før hun var rundt 4 mnd. Og da kom de andre rutinene etterhvert. Men hun ble stadig lettere å legge etterhvert som rutinene ble mer innarbeidet, og sov stadig mer på natten. Men det er jo sånt som kommer med tiden, man merker det nok fort om de små har behov for å legges når de begynner å bli trøtte til faste tider på kvelden :)

Bestemte oss for å ikke stresse med påtvugne rutiner. Beste har også vært at Alva har funnet sine rutiner selv. Hun ble nå 3 mnd i går, og har de siste 2 uker begynt å ville legge seg tidligere og tidligere og da har hun fått det.

I begynnelsen sov hun jo store deler av døgnet, så natt ble det når vi la oss. Vi forsøkte å ikke legge oss så mye seinere enn 23.00 da.

Nå tar vi bad et sted mellom 19.30 og 20.30, på med nattdrakt, amme, så sovner hun. Så er det litt mat tidlig om morgenen, og så er det god morgen alt mellom 7.30 og 10.00.

Jeg stresser overhodet ikke med å få henne til å sovne og våkne til nøyaktig samme tider hele tiden.

Å legge seg mellom 20.00 og 21.30 har hun altså funnet på selv bare de 2 siste ukene.

Vi har vel heller ikke gått inn for noen bestemte rutiner utover at vi demper belysningen og lydnivået;)

Mini sov hele dagen og kvelden og lite om natten da hun var helt fersk, men hun har gradvis ordnet nattesøvnen sin selv. Lenge tok hun kvelden mellom midnatt og 03, men det har hun justert selv.

Nå blir hun trøtt ca kl 19, selv om hun dog ikke sovner før 21-23.Akkurat i går sovnet hun 1850 og våknet først nærmere kl 05. Så kan jo hende vi får til å gjøre det samme idag og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...