Gå til innhold

Høy utdannelse, men uten jobb... Flere enn meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi klarer oss økonomisk, ettersom mannen min er i jobb. Og jeg har litt penger på konto, og er uten gjeld til lånekassa. Men det føles ikke så bra å ikke kunne bidra med noe til familieøkonomien. Ser ikke ut til at jeg vil klare å få meg noen jobb som jeg er utdannet til. Ender nok opp med å jobbe som vikar et sted som ikke krever utdannelse. Føler meg så utrolig mislykket som ikke har klart meg bedre her i livet. Er så lite selvstendig. Åh, har så mye negative tanker rundt dette som kverner rundt i hodet!

Anonym poster: 28e7f57c5d9f0bd79a900955d3f4ba84

Fortsetter under...

Skrevet

Hva har du utdannet deg som da? Jeg har kun studiekompetanse, jobber som butikksjef. Men jeg angrer på at jeg ikke tok noe utdannelse etter vgs.

Anonym poster: 3f9852fcbaa21dfd5255ebbf668f4185

Skrevet

Med mindre du or på et gudsforlatt sted, så er det ikke noe problem å få en JOBB!

Alle må begynne et sted, og et vikariat i en jobb du egentig ikke er utdannet til, er en begynnelse. Du vil være mye mer attraktiv på arbeidsmarkedet dersom du har arbeidserfaring og er i jobb (uansett arbeid) enn om du er arbeidsledig.

Det er kanskje på tide å senke kravene i forhold til hvilken jobb du begynner i?? Du vil jo ble mer (økonomisk) selvstendig ved hvilken som helst jobb framfor å gå arbeidsledig!

Anonym poster: 143711c4804ebf1875d53adfde9a0451

Skrevet

Nå kommer du til å få mange kommentarer om at du må senke kravene dine.

Jobb er jobb uansett. Men skjønner veldig godt hva du mener. JEg jobber med noe helt annet enn utdannelsen min. Ble ferdig midt i finanskrisen og tok skole i utlandet og det er ikke så bra her på sørlandet visst nok.

Men det er viktig å få relevant erfaring innen det man vil jobbe med da spiller det ikke noen rolle hvilket nivå man begynner på.

All erfaring trenger ikke å være god erfaring, har selv erfart det.

Jeg har jobbet mye i restaurant da min familie driver det. Har gjort alle mulig oppgaver der og jobbet hver dag hele sommeren doble vakter triple vakter ja...Men da jeg begynte å søke på jobb etter utdannelsen så kom det fram at restaurantjobb ikke var jobb...der bare serverte man folk det kvalfiserte ikke som jobb...

Det eneste jeg kan si du er ikke alene, og jeg har fremdeles ikke fast jobb etter nå 6 år etter endt utdannelse...ting tar tid..

Anonym poster: c52838840d0f375dab31f9f40fa8ab4f

Skrevet

Jeg har heller ikke jobb. Kun vært arb.ledig i 3 uker da, men det er ganske så kipt:(

Anonym poster: 9df1cd37f06e0e3e9480dff06fd6f061

Skrevet

Jeg har seks års utdannelse innen samfunnsvitenskap, og var arbeidsledig i 9 mnd i fjor. Jeg senka absolutt alle krav, og søkte til slutt nesten bare på jobber jeg var overkvalifisert for, for jeg fikk ingen napp der jeg i utgangspunktet hadde skreddersydd utdanning. Søkte totalt på over 100 jobber og var også på en god del intervju. Ble 80% av gangene innstilt som når 2. Men hva søttan hjelper det å komme på andreplass. Jeg holdt på å bli alvorlig deprimert. Det ordnet seg heldigvis til slutt, for oss var det også bare såvidt det gikk rundt økonomisk, da jeg tjener bedre enn mannen. Fikk god oppfølging av NAV, som også mente jeg burde slutte å søke på barnehagejobber, butikk etc, da jeg aldri ville få dem uansett med min bakgrunn. Så dere som mener det er så lett: hold kjeft!! Jeg føler veldig med deg, og håper det ordner seg til slutt. :)

Anonym poster: e60593219a0a9b14c17f41249e065878

Annonse

Skrevet

Har så høy utdannelse som man kan få i dette landet. Var arbeidsledig i fjor 4 mnd. Helt forferdelig! Gikk på jobbsøkerkurs gjennom NAV som faktisk var ganske bra :) Vil anbefale deg å etterspørre slike tiltak, de kan hjelpe deg masse + du får økt kontaktnettverket ditt!

Jeg ville også vært veldig åpen om min arbeidssituasjon til venner, familie ect. Har hørt at minst 50% av alle jobber ikke lyses ut, men besettes gjennom nettverk :(

Ellers er jeg enig med hun over, slutt å søke på jobber du er fullstendig overkvalifisert for med mindre du kan argumentere hvorfor du ønsker jobben motivasjonsmessig, det er bortkastet tid!

En siste ting: ring ALLTID til kontaktperson i utlysningen og spør om jobben. Man får ofte en fornemmelse av de vil ha, noe du kan bruke i søknaden, og man får presentert seg. Bare husk å ha noen relevante spørsmål knyttet til jobben du vil søke.

Lykke til, det kommer til å ordne seg, hold ut :)

Anonym poster: 6803d2b36869a0c11bdf230253609bc2

Skrevet

Jeg har ikke mye utdannelse etter vgs, men har aldri hatt problemer med å få meg jobb. Får ofte tilbud av arbeidsgivere om jeg vil begynne hos dem pga min personlighet og utstråling:-)

Anonym poster: 33df88d7b1ccd70e1f1b3c07b0430d82

Skrevet

Jeg har vel utdannet meg innen et smalt felt (5 år...). Tenkte ikke så mye jobb da jeg valgte utdanning. Følte bare at jeg måtte inn på en høyskole (sånn som storesøster...), og tok det som interesserte meg. Jeg er en sjenert person med et veldig lite nettverk. Noe som jo ikke gjør det noe lettere å finne jobb. Kunne ha jobbet i en sjefstilling, vært rådgiver, eller f.eks undervist på videregående om jeg hadde tatt pedagogikk i tillegg. Men....med min personlighet er sånne stillinger helt uaktuelt. (Har vel en viss grad av sosial angst). Det er nå ca 9 år siden (herre gud!!!) siden jeg avsluttet utdannelsen, så kan vel trygt si at det toget har gått for lenge siden... Har fått flere barn, og gått sykemeldt en lengere periode. Har vært inne i NAV-systemet, og i ulike tiltak, uten at det har hjulpet meg noe videre. På gode dager klarer jeg å se det som positivt at jeg i det hele tatt klarer å jobbe (etter å ha vært sykemeldt lenge), og kan sikkert jobbe meg inn i et lavtlønnsyrke som vikar og muligens en ny kort utdannelse for å få noe fast. Men på dårlige dager så føler jeg meg så utrolig mislykka. Skammer meg over å ha en høy utdannelse og være helt på bar bakke... Takk for positive svar! : ) Måtte bare forklare litt om bakgrunnen. Problemet er litt større enn at jeg har gått noen måneder arbeidsledig...; )

Skrevet

Glemte å skrive at jeg er HI...

Skrevet

Men HI kunne du jobbet i en saksbehandler stilling hvor du ikke har så mye kontakt med mennesker, men forholder det til noen få? Hva med f.eks i NAV? I mange jobber handler det lite om HVILKEN utdanning du har, men i større grad at du HAR høyere utdanning :)

Forstår veldig godt at det virker håpløst akkurat nå, men tror det er viktig å prøve å jobbe med det som er problemet ditt, som virker å være sosial angst. Får du noen oppfølging for dette? Er det muligheter for deg å få EN saksbehandler på NAV som kan følge deg opp?

Håper virkelig det ordner seg for deg :) Lykke til!

Anonym poster: 6803d2b36869a0c11bdf230253609bc2

Skrevet

Hei HI.

Jeg har også en lang solid utdannelse som ikke har ført til en fast jobb.

Kjenner meg igjen i den følelsen du beskriver. Er ikke så lett å fortå for andre tror jeg.

Selv har jeg tatt en treårig bachelor nå i voksen alder for å ha litt flee muligheter. Kanskje videreutdanning kan være noe for deg også.

Synes ikke du skal gi opp tanken om en bra jobb.

Anonym poster: d82efe7b49b660ccc3175a4a07f08727

Skrevet

Jeg har vel utdannet meg innen et smalt felt (5 år...). Tenkte ikke så mye jobb da jeg valgte utdanning. Følte bare at jeg måtte inn på en høyskole (sånn som storesøster...), og tok det som interesserte meg. Jeg er en sjenert person med et veldig lite nettverk. Noe som jo ikke gjør det noe lettere å finne jobb. Kunne ha jobbet i en sjefstilling, vært rådgiver, eller f.eks undervist på videregående om jeg hadde tatt pedagogikk i tillegg. Men....med min personlighet er sånne stillinger helt uaktuelt. (Har vel en viss grad av sosial angst). Det er nå ca 9 år siden (herre gud!!!) siden jeg avsluttet utdannelsen, så kan vel trygt si at det toget har gått for lenge siden... Har fått flere barn, og gått sykemeldt en lengere periode. Har vært inne i NAV-systemet, og i ulike tiltak, uten at det har hjulpet meg noe videre. På gode dager klarer jeg å se det som positivt at jeg i det hele tatt klarer å jobbe (etter å ha vært sykemeldt lenge), og kan sikkert jobbe meg inn i et lavtlønnsyrke som vikar og muligens en ny kort utdannelse for å få noe fast. Men på dårlige dager så føler jeg meg så utrolig mislykka. Skammer meg over å ha en høy utdannelse og være helt på bar bakke... Takk for positive svar! : ) Måtte bare forklare litt om bakgrunnen. Problemet er litt større enn at jeg har gått noen måneder arbeidsledig...; )

Det virker som mye av dette sitter i hodet ditt:

"Kunne ha jobbet i en sjefstilling, vært rådgiver". Men det er de aller færreste som KUNNE vært i en sjefsstilling selv med høy utdanning. Lederstillinger gir ikke ut kun på grunnlag av utdanning, arbeidserfaring og selvfølgelig personlige kvalifikasjoner. Selv har jeg tilsammen 8 år utdanning, men har såpass selvinnsikt at jeg vet at jeg ikke er "ledermateriale" :)

Som en annen her sier; mange jobber lyses aldri ut. I tillegg er det vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet når man har vært utenfor lenge. Arbeidssgivere vil alltid reagere på store hull i CV'n. Mange jobber går via bemanningsbyråer. har du fordøkt å skaffe deg jobb via de? Ellers har NAV et utmerket programm med mulighet for arbeidspraksis!

Anonym poster: 143711c4804ebf1875d53adfde9a0451

Annonse

Skrevet

Ja, stemmer for det med arbeidspraksis. Det var neste alternativet mitt da jeg heldigvis ble tilbudt jobb (gjennom nettverk, selvsagt... det forbanna personlige nettverket som gjør at stillinger ikke lyses ut og likevel til slutt hjalp meg).

Anonym poster: e60593219a0a9b14c17f41249e065878

Skrevet

Har ei venninne som har 1 stk bachelor og noe økonomiutdannelse og er arb ledig. Hun søker på de jobbene hun er kvalifisert for og alt mulig annet. Hun vil gjerne ha jobb, og hun er ei strålende dame.

Det hun får beskjed om er at hun ikke er godt nok kvalifisert til de beste jobbene, og overkvalifisert til alle andre jobber.

Da er det ikke enkelt!

Anonym poster: 4d0852647482fbab81cfd9fcdf3630c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...