Adamarie Skrevet 12. mars 2013 #1 Skrevet 12. mars 2013 Jeg hadde 6,5 cm åpning da jeg kom på sykehuset sist, og fødte 3,5 timer senere. Jeg ville egentlig ha epidural, men de snakket meg bort fra det og sa jeg "klarte meg så fint". Fikk lystgass som jeg synes jeg hadde mye effekt av, men det har de jo nå slutta med på Ullevål hvor jeg skal føde... Det jeg lurer på da er om jeg bør "kreve" å få epidural denne gangen når jeg kommer inn? Jeg synes fødselen sist var helt grusomt vond og har ganske traumatiske minner om den, så tanken på å føde uten noe smertestillende overdhode denne gangen synes jeg er helt grusom. Samtidig har jeg ekstremt sprøyteskrekk og har hørt så mye færlt om at de stikker og stikker og at det tar så lang tid få inn nåla etc (uhh, jeg får helt angst bare ved tanken)... Noen med bra erfaringer (og kjappe fødsler evt) med epidural??
Miamari Skrevet 12. mars 2013 #2 Skrevet 12. mars 2013 Jeg vil anbefale epidural hvis d blir tid til det. Når man har rier som river i kroppen blir det stikket i ryggen " peanuts" . For meg var d avgjørende å få smertestillende for å klare siste innspurt.
LilleFru Skrevet 12. mars 2013 #3 Skrevet 12. mars 2013 Det at du fortsatt sitter igjen med traumatiske minner etter forrige fødsel, samt dine tanker rundt epidural, er absolutt noe du burde ta opp og snakke gjennom med din jordmor på kontroll... Jeg tror det aller viktigste er å få snakket det gjennom med kompetanse på området - dessuten få bearbeidet negative følelser rundt forrige fødsel før du går i en ny. Når fødselen først starter, kan det hende den arter seg så ulikt den forrige at du ikke har behov for epidural i det hele tatt, og da syns ihvertfall jeg at det er dumt å ha bestemt på forhånd hvordan fødsel skal bli. Det vet man jo uansett ikke! Kanskje blir den enda raskere så det ikke blir tid til epidural, eller kanskje du opplever det så mye lettere denne gangen at du selv ikke ser behovet Snakk med jordmor og få bearbeidet følelsene fra sist er mitt beste tips, og vær åpen for ulike typer smertelindring. Masse lykke til med alt, fra en fjerdegangsfødende, som igjen går inn i fødsel med åpent sinn.
blomstgull Skrevet 12. mars 2013 #4 Skrevet 12. mars 2013 jeg har ikke født før meg holder døren veldig åpen for epidural de kan vel gi deg bedøvelse før de stikker in nålen om du har veldig sprøyteskrekk? Men, det er nok bedre å bli stikket i ryggen enn å ha så vond når kan skal føde skal også føde på ullevål hadde håpet det hadde gått å testet ut badekaret
Viiii Skrevet 12. mars 2013 #5 Skrevet 12. mars 2013 Heisann Ville tatt en samtale med jordmor og kanskje henviser hun deg til samtale på sykehuset for å gå gjennom sist fødsel... Jeg var gjennom en dramatisk førstefødsel som endte i noe som het Skulderdystosi (dvs barnet satt fast i bekkenet med skulderen og hodet ute) og kom ikke ut. Jeg var uten epidural og hadde kun lystgass....ble heldigvis lagt i narkose etterpå når jeg måtte syes...Alt var egentlig dramatisk, men jeg tror at vi fikk bearbeidet det godt i etterkant... Med nummer to ble jeg henvist til sykehuset og fikk gjennomgått foreløpet...Jeg var egentlig veldig klar på å få epidural. Jeg ble satt i gang og det hele endte vel omtrent i det som kalles styrtfødsel og rakk aldri epidural (lystgassen var også borte da). Det var heftig, men jeg kom meg gjennom det. Nå er det snart tur for tredjemann og jeg ønsker fortsatt epidural. Jeg skal settes i gang denne også og er nå forberedt på at jeg kan få samme foreløp som med nummer 2....Men jeg skal nok klare meg denne gangen også....selv om ønsket om epidural er STOORT!! Tror det er lurt å få bearbeide noe bedre din forrige fødsel. Vær klar på at epidural er sterkt ønsket, men det kan være at du opplever smertene annerledes denne gangen og at du klarer deg uten. Men det sies at epidural er godt å få - så da kan den sprøyten være ok å få tatt (til tross for din sprøyteskrekk) Lykke til!!
ett til! Skrevet 12. mars 2013 #6 Skrevet 12. mars 2013 Jeg hadde 6,5 cm åpning da jeg kom på sykehuset sist, og fødte 3,5 timer senere. Jeg ville egentlig ha epidural, men de snakket meg bort fra det og sa jeg "klarte meg så fint". Fikk lystgass som jeg synes jeg hadde mye effekt av, men det har de jo nå slutta med på Ullevål hvor jeg skal føde... Det jeg lurer på da er om jeg bør "kreve" å få epidural denne gangen når jeg kommer inn? Jeg synes fødselen sist var helt grusomt vond og har ganske traumatiske minner om den, så tanken på å føde uten noe smertestillende overdhode denne gangen synes jeg er helt grusom. Samtidig har jeg ekstremt sprøyteskrekk og har hørt så mye færlt om at de stikker og stikker og at det tar så lang tid få inn nåla etc (uhh, jeg får helt angst bare ved tanken)... Noen med bra erfaringer (og kjappe fødsler evt) med epidural?? Jeg fikk satt epidural med førstemann, sprøyta er stor, men jeg så den ikke, så det var ikke noe problem for meg.Men jeg hadde ikke en kjapp fødsel da... med andremann fikk jeg noe som heter fødespinal,virkning i ca 1,5-2 timer også et sprøytestikk i ryggen,men mye mindre styr,for man slipper slanger, drypp etc samt nåla er mye mindre.Ett stikk var forskjellen på himmelen og helvete for meg, for det var så jævla vondt andregang at jeg trodde jeg skulle bli revet i to der jeg lå. Da sprøyta var satt(måtte settes to ganger for han bomma første gang) fikk jeg endelig til å kommunisere igjen, fikk til å åpne øynene, snakke, stå, gå litt og le mellom riene!! Anbefales på det sterkeste!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 13. mars 2013 #7 Skrevet 13. mars 2013 Jeg har veldig sprøyteskrekk, men epiduralen ved foreige fødsel var null problem. Så om det er det som holder deg tilbake, så ville jeg ikke bekymret meg så veldig for det MEN det jeg ville gjort om jeg var deg, var å kontakte sykehuset og få snakket om den forrige fødselen. Det gjør jeg denne gangen fornå bearbeide forrige fødsel som ble veldig traumatisk og for å legge en "plan" for neste. Dette får meg til å føle me mer forberedt og ikke så bekymret Lykke til!
Lola2016 Skrevet 13. mars 2013 #8 Skrevet 13. mars 2013 Jeg kjenner meg godt igjen! Hadde en fryktelig første fødsel og fikk ikke epidural pga fragmin sprøyter. Anestesi legen (et surt kvinnfolk) kom bort til senga mens jeg lå med syke rier. Hun lurte på om jeg ønsket å bli lam.!!' For med blodfortynnende medisiner og epidural skal det gå 12 timer. Jeg hadde 10 timer da... Det var sykt og kjente angsten tok kroppen en uke før termin nå. Jeg kom inn nå for 2 uker siden med 5 cm åpning og hadde god margin for medisin så kunne få epidural. Jeg ble satt på riestimulerende drypp og det tok 2 timer så var hun ute. Denne gangen også uten noen ting (lystgass fikk jeg også nå) Jeg hylte og gråt og følte meg rett og slett dum i ettertid for laget sikkert mye bråk inne på fødestua:()) tenk om andre fødene hadde hørt meg. Stakkars:( Det gikk jo veldig fint men var tøft. Tror ikke jeg hadde valgt smertefritt igjen selv om det gikk bra denne gangen og!
81-Mamma<3<3 Skrevet 14. mars 2013 #10 Skrevet 14. mars 2013 Jeg er enig med lille fru! Få samtale på sykehuset, jobb m fødselsangsten din. Og hvis du føler det riktig i fødselen, - så krev epidural! Men dumt å bestemme seg for noe, for fødselen kan bli helt annerledes enn du tror. Min fødsel nr 2 tok faktisk lengre tid enn nr 1, og jeg følte smertene var overkommelige. I fht sprøyten så tror jeg de fleste er drevne og treffer greit! Du kan avtale med mannen at han videreformidler dine redsler og behov. Så slipper du å bruke energi på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå