Gilette Skrevet 12. mars 2013 #26 Skrevet 12. mars 2013 Tipser 10-15% om jeg er fornøyd og i Norge. Er jeg særlig misfornøyd tipser jeg type 1kr i Norge. Dere som tror servitører og drosjesjåfører har bra lønn tenk igjen.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #27 Skrevet 12. mars 2013 Neida, jeg unner alle som gir meg mat en god lønn, absolutt. Samtidig er jeg student og småfattig selv. Er ikke så inne i resturantfaget, er det slik at tipsen går rett til servitørene? Eller går de inn i drifta av resturanten, husleia, ingredienser osv.? Mvh HI Anonym poster: c9e69235298ce29dc2ece5336759ed47 Tipsen går som regel til de som er på vakt på det skiftet. Dine 10,- blir fordelt på 3 servitører, 2 kokker og en oppvaskhjelp. Ikke alle deler likt heller. Noen ganger går mesteparten til servitørene. Lønna til de som jobber i restauranter er til å gråte over. Klart det blir en del med 250 arbeidstimer pr.mnd. Men det er bare å glemme å få betalt for overtid. Kveldstlllegget og nattillegget er til å le av. Tariffen til de som jobber i restaurantbransjen er da høyere enn den vi har som jobber i butikk, og vi som jobber i butikk får ikke tips Anonym poster: 842921e0239b58198e7d926890702ce6
Gilette Skrevet 12. mars 2013 #28 Skrevet 12. mars 2013 I Norge legger jeg gjerne igjen kronestykkene hvis jeg kjøper en øl i baren og bartenderen gidder å veksle et par hyggelige ord. Runder "passelig" av oppover på regningen hvis servitøren på restauranten er hyggelig og maten er god. I utlandet varierer det etter hvor jeg er. USA er greit, der legger man på tips mer eller mindre uansett siden servitørene blir skattlagt for tips uavhengig av hvorvidt de faktisk får det eller ikke. Pleier å legge det på et rundt tall som tilsvarer tax-summen på regningen (15-20%) Europa - alt etter som hvor man er og hvor god maten og servicen er, rundt 5-15%. Er servicen skikkelig dårlig får de ingenting, samme om det er en Michelin-restaurant eller burgersjappa på hjørnet. Servitører i Norge blir auto plusset på lønnen flere steder i Norge. Problemet i USA er at servitørenes sjefer ikke betaler de, det de gjør de fleste steder er at de betaler 0 i grunnlønn og heller dekker differansen mellom det de får i tips opp til minstelønn. Om de ikke fikser å få inn nok tips får de sparken.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #29 Skrevet 12. mars 2013 Tipsar ikkje i norge med mindre maten eller servicen er eksepsjonell. Servitørane har stort sett tarifflønn og tips er med på å undergrave tariffen. Det er også meir enn dyrt nok å ete ute i norge. Tipsglas på disken på café der ein hentar maten sjølv er for meg toppen av frekkhet.. I utlandet betalar eg det som står i reiseguiden, mange stader er tipsen heile lønna til servitøren. De fleste servitørene har ikke tarifflønn hvis de ikke er organisert. Driver restaurant og kan si at her får de fleste over tarifflønn men det sånn ett konstant sutring over ting og tang. Vi har veldig lyst til at de organiserer seg for da får de ikke så mye som de har nå og reglene blir strengere. Men tilbake til tips så syns jeg faktisk det er en ok ting å tipse på restaurant. Maten er sjelden så dyr som dere skal ha det til for husk at maten koster, det er husleie, strøm, lønninger osv som skal gå inn i den maten. Det er derfor vi ser at mcdonalds er så mye dyrer i norge enn i utlandet nettopp pga slike ting. hos oss går 25% til kjøkkenet, 10% til rydd hvis vi har og resten til den servitøren som hadde bordet. Selvfølgelig er ikke kjøkkenet spesielt fornøyd med de siden de mener de gjør all jobben og servitørene står det og skal se pene ut. Men grunnen til at servitørene får mest er fordi de er ute med gjestene hele tiden. Hvis det er noe galt så er de der og ordner opp. Men merker at kvinner generelt sett ikke tipser så mye, men menn derimot tipser ganske så bra. Det samme har man med de fra oslo området tipser bra, de lokale gjør ikke, businessfolk tipser, dansker og svensker tipser lite sammen med tyskere. Amerikanere tipser veldig bra hvis det er bra mat og service. Noen steder nå hører jeg vil begynne å bruke en servicecharge på regningen som tipsen blir inkludert uansett.. men det har ikke vi gjort. Dette er jo ganske standard praksis i mange ferieland spesielt hellas og spania. Anonym poster: fa5877027a57a22b4adb4c11dd5f03a9
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #30 Skrevet 12. mars 2013 Man skatter av tips i Norge. Tipser ift hva jeg synes om servicenivået/tar i betraktning hvor stor pågang det er der også. Fremforalt der det finnes bordservering. Anonym poster: 33d85d60b9cbe8155a9e6df8158bdb80
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #31 Skrevet 12. mars 2013 Tusen takk for mange svar, har virkelig lurt på dette. Nesten så det føles litt "pinlig" å tipse i Norge, siden man ikke er helt klar over hvilke signaler det gir / om det er forventet. Hva med taxi? Er det bra å tipse der og, når man betaler med kort? HI Anonym poster: c9e69235298ce29dc2ece5336759ed47
prekæs Skrevet 12. mars 2013 #32 Skrevet 12. mars 2013 Jeg sjekker menyen og står det at tips er inkludert, så runder jeg som regel av til rund sum eller legger igjen vekslepenger. Ellers +- 10%. Driks er temmelig inviklet egentlig. Har lest at det kan oppfattes om uhøflig å tipse på puber i Storbriannia, men vet ikke om det stemmer. Flere andre land er det vanlig å legge igjen småpenger i barer og på kafeteriaer. Står som regel litt om dette i reisehåndbøker. Hadde ikke tipset på gatekjøkken eller når jeg bestiller "take away"
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2013 #33 Skrevet 12. mars 2013 Unggutten som selger VG på døra om søndagene tipser jeg, vet de får betalt en viss sum pr avis de selger og ikke har noen fastlønn og jeg berømmer de ungdommene som faktisk letter på rumpa og jobber litt for lommepengene sine. Så han får fort en 20 kr ekstra og det vet jeg mange andre også gjør. Anonym poster: 842921e0239b58198e7d926890702ce6
Gjest Yzma Skrevet 12. mars 2013 #34 Skrevet 12. mars 2013 Aner ikke hva som er normen, men vi betaler alltid tips når vi er på restaurant. Er fast invetar på kinarestauranten her en gang i måneden, og spiser vanligvis for 650-700,-. Legger igjen en hundrelapp i tips. Mye, ja, men servicen der er utrolig og maten er perverst god.
Gilette Skrevet 12. mars 2013 #35 Skrevet 12. mars 2013 Tusen takk for mange svar, har virkelig lurt på dette. Nesten så det føles litt "pinlig" å tipse i Norge, siden man ikke er helt klar over hvilke signaler det gir / om det er forventet. Hva med taxi? Er det bra å tipse der og, når man betaler med kort? HI Anonym poster: c9e69235298ce29dc2ece5336759ed47 I drosje er normen å iallfall runde opp til nærmeste 10'er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå