stratosku Skrevet 11. mars 2013 #1 Del Skrevet 11. mars 2013 Nå blir jeg snart sprø! Har tvillinger som nettop er fyllt året, og de våkner flere ganger om natten. De vekker somregel hverandre, for så å vekke storesøster på 3 år. Har akkurat avvent dem med pupp på natten, men det virker som dem våkner bare for å sjekke at vi er her. Somregel holder det å vise seg og stryke litt på kinnet før dem sovner, men det er nok til at ett av de andre barna våkner. Nå er jeg så sliten og lei av våkennetter! Skjønner ikke hvor jeg skal hente energien ifra lengre. Sover max 3-4 timer tilsammen om natten, og den er aldri sammenhengende. Er det fortidlig å prøve å få barna til å sove natten gjennom, og hva kan vi gjøre? Blir veldig takknemlig for alle tips jeg kan få! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Værjenta84 Skrevet 11. mars 2013 #2 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og spurt helsesøstra. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarella og froskebarna Skrevet 11. mars 2013 #3 Del Skrevet 11. mars 2013 Stakkars, det høres veldig slitsomt ut!! Du må være utslitt. Synes ikke det er for tidlig å prøve å få dem til å sove hele natta. Vesla her på 13 mnd har endelig begynt å sove natta gjennom nå. Vi har gått inn til henne hver gang hun har trengt oss, og jeg mener det har gitt henne tryggheten til stort sett å klare seg selv på natta nå. Hun deler rom med storebror på 3, og de periodene hun har vært mye våken har en av oss sovet på madrass inne hos ungene og gitt henne smokk og trygghet med en gang slik at hun unngikk å vekke storebror. Vi snakket aldri til henne etter leggetid, la henne ned igjen uten et ord når hun reiste seg opp, holdt en hånd over brystet hennes når hun trengte ekstra trygghet. Viste henne at vi var der uten å gi mer oppmerksomhet enn nødvendig. Lirket og gradvis gitt mindre og mindre. Og et superråd jeg fikk: aldri gi smokken i munnen på denne alderen, men gi henne den i hånda. Da lærer de å finne den og putte den i munnen selv, også i halvsøvne. Og så fyller vi senga med smokker ;-) Dette har funket for begge våre, men både barn og voksne er så forskjellig så jeg sier ikke at det funker for alle ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 11. mars 2013 #4 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Jeg syns det er flere som har barn frem til toårsalder som våkner en til tre ganger, enn de som har barn som sover hele natta. Kan dere skille tvillingene? Antar de sover sammen? Og kanskje må dere innimellom ta en tvilling hver, slik at det ikke blir veldig mange oppvåkninger per pers. Ellers har jeg ikke så mange råd. Jeg prøvde det meste med eldste, men han våknet 3-8 ganger frem til han hadde fått alle tennene da han var drøyt to. Yngste er en sak for seg.. Våkner sykt mye, og er snart ett år. Ettersom du kun trenger å stryke litt på dem, så får du ikke gjort så mye annerledes og jeg antar at samsoving utgår med to.. Endret 11. mars 2013 av Ikkesåallerværst Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trintra Skrevet 11. mars 2013 #5 Del Skrevet 11. mars 2013 Har desverre ikke noen hokuspokustips. Min eldste gutt var sånn, han drev og våknet hver natt leenge etter han var nattavvent, han begynte vel å sove natten gjennom (19-07)da han var mellom 19- 23 mnd. Så det var jo slitsomt mens det sto på. Nå har jeg en på 9 mnd som jeg tror kommer til å sove natten gjennom litt før. Barn er ikke like... det KAN hende det ikke er så mye du kan gjøre, annet enn det du allerede gjør.. Jeg for min del har ikke hatt noen helsesøstre som har vært til hjelp, men det er jo forsøket verdt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbarella og froskebarna Skrevet 11. mars 2013 #6 Del Skrevet 11. mars 2013 Og hvis det er bare leven ville jeg kanskje ha flyttet storesøster inn på rommet deres en periode om det er et stort problem at hun blir vekket. Eller de deler kanskje ikke rom alle tre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stratosku Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 11. mars 2013 Tusen takk for rådene Vi har nettop flyttet tvillingene på hver sitt rom (ingen av barna sover på samme rom), og det virker nesten som det er blitt verre. Tror kanskje det kan ha med at det er uvant, men vi prøver å la dem ligge der, og heller vise at vi er tilstede når dem våkner. Vi tar dem aldri opp av senga eller ut av rommet, det for å vise at det er natt og at dem skal være i senga. Alle barna sover vegg i vegg, og vi vil ikke flytte noen av barna i en annen etasje, selv om vi har flere soverom tilgjengelig. Det er lett å høre lydene mellom veggene, selv om vi prøver å plassere sengene lengst unna hverandre, slik at lydene kommer litt på avstand. Når tvillingene er våken er vi begge nødt til å stå opp, slik at vi skal slippe å springe imellom. Jeg har prøvd å snakke med helsesøster om dette, men hun mener at vi skal la dem gråte. Problemet er jo da at de andre barna våkner igjen, så da har vi det gående natten gjennom. Hun hadde ellers ikke så mange gode råd å gi meg, bortsett fra ting vi allerede har prøvd. Jeg har heller ikke lyst til å la dem gråte, jeg vil gi dem trygghet og vise at jeg er tilstede når dem trenger det. Vet ikke lenger mine arme råd. Men takk, dere er så gode å ha Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145142805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 11. mars 2013 #8 Del Skrevet 11. mars 2013 Trur jeg hadde latt tvillingene få fortsette med å sove på samme rom. Jeg delte soverom/køyeseng med søstra mi fra jeg var 18 mnd til jeg var sju år og har mange gode minner fra det. Og når vi ble 7-8-9 år så ble det en naturlig modningsprosess hvor vi begge ble klare for egne rom. Trur videre at jeg hadde latt storesøsteren få sitt soverom i en annen etasje slik at hun slipper å bli vekket av brødrene sine. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145143373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stratosku Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 12. mars 2013 Her har vi en sosial liten gutt på 18 mnd som flere ganger hver natt skal sjekke at vi er der og strekker ut lille armen sin for å kjenne etter. Søvnen ble veldig mye bedre når vi gjennom en fæl tannperiode lot mini sove mellom oss - våkner han er det bare å strekke ut armen. Så utrolig deilig å slippe å stå opp! Hjelper også når det er kaldt på soverommet, gjerne rundt maks 15 grader. Da ligger han i ro og sover godt hele natten med dynen på (med en bomullspysj med ullpysj utenpå) uten å våkne. Vet ikke om noe av dette kan hjelpe deg, HI, barn er så forskjellige. Tenker imidlertid at om de våkner fordi de er utrygge er det kanskje ikke så lurt å la de være alene? Men men, vanskelig når man har flere barn da... Jeg er forøvrig veldig uenig i gråtekurer - så små barn gråter ikke for å manipulere mammaen sin, de klarer bare å tenke et steg frem (typ hvor er mamma? Jeg er alene, skummelt, hyl). Hvordan fungerer det om dere for en periode sover på rommet til hver av tvillingene? Det er tungt for parforholdet, men tenker meg at lite søvn er enda verre i lengden... Tusen takk for kjempegodt forslag! Har ikke tenkt på å sove på hversitt rom, så det skal skal prøves ut! Nå er jeg ganske så desperat, så er villig til å prøve det meste for at dem skal sove. Kanskje dem ikke rekker å våkne ordentlig til, slik dem ofte kan gjøre nå, siden det tar litt tid å komme seg inn til dem. Vi har rundt 17 grader på rommet, og jeg synes det er kaldt nok. Dem er snar med å sparke av seg dynene uansett, så ørene og hendene blir kalde om vi ikke er flink til å balle på dem. Men får satse på at det bare er tenner som er på gang, og at det går over om ei stund Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145144916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stratosku Skrevet 12. mars 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 12. mars 2013 Trur jeg hadde latt tvillingene få fortsette med å sove på samme rom. Jeg delte soverom/køyeseng med søstra mi fra jeg var 18 mnd til jeg var sju år og har mange gode minner fra det. Og når vi ble 7-8-9 år så ble det en naturlig modningsprosess hvor vi begge ble klare for egne rom. Trur videre at jeg hadde latt storesøsteren få sitt soverom i en annen etasje slik at hun slipper å bli vekket av brødrene sine. *Vi har vurdert å ha henne i en annen etasje, men siden hun er så lita er jeg litt skeptisk med tanke på brann og innbrudd. Jeg vil heller ikke at hun skal gå opp trappen alene i mørket, om hun plutselig våkner. Hun er heller ikke flink til å gi beskjed når hun våkner på morgenen, så regner med jeg kommer til å få meg noen overaskelser om hun skal stå opp alene. Kanskje vi skal vurdere å flytte dem inn til oss igjen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144027918-hvordan-f%C3%A5-inn-ordentlige-soverutiner-p%C3%A5-natten/#findComment-145144936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå