Gå til innhold

Shit. Jeg tok røntgen hos tannlegen går. 13+... Erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg tok et bilde, og så tenkte jeg... Nei var det ikke noe om at dette var farlig?

Jeg sa til tannlegen at jeg kanskje var gravid ( vil holde det hemmelig). Da sa hun, da tar vi ikke flere. Og prøvde å berolige meg med at det var lite fare, i så fall størst i begynnelsen.. Men det ER jeg jo.....

Åå, det er så grusomt å tenke på at noe kan ha skjedd med knøttet....

Er ikke noe jeg kan gjøre noe med nå.

Men vil gjerne høre med dere andre...

Helst at du tok røntgen og alt gikk bra;)

Fortsetter under...

Jeg var hos tannlegen da jeg var ca fem uker på vei. Han sa jeg kunne ta bilde, men "pakket" meg godt inn med sånne tunge forklær. Tenkte litt på det i ettertid, men valgte å ikke dvele ved det. Fin, frisk baby kom ut:)

Tror ikke du skal tenke på det, jeg sa fra sist jeg var til tannlegen han sa at de helst ikke vil ta røntgen,,ikke fordi det er så farlig men mer av psykiske årsaker, alså hvis noe galt skjer skal man iallfall ikke gå å tenke på det at det kan ha vært årsaken...de tar jo bare rtg av hodet.

Takk for svar dere. Googlet meg frem til mye det samme. Tannlegen sa også det.. Mer for å ikke bekymre mor unødvendig. Som f.eks om du har spist upasteurisert o.l. Eller drakk første ukene før du visste... Vi vet jo godt hvor flinke vi er til å bekymre oss...

Er jo ikke noe jeg kan gjøre nå annet enn å håpe alt e fint;)

Ta det helt med ro du, man anbefaler gravide om å ikke ta røntgen under sv.skapet, men det gjøres likevel. F.eks hvis man skal føde i seteleie, så må man ta CT av bekkenet som gir langt mer stråling enn et enkelt røntgenbilde. Ikke tenk noe mer på dette du :) (Er forresten lege)

Annonse

Hei, jeg er utdanna radiograf og har arbeida spesielt med strålevern. Et vanlig røntgenbilde av tennene utgjør ingen risiko for fosteret. Statens strålevern skriver på sine nettsider:

Jeg er gravid og skal til tannrøntgen. Er dette farlig?

Svar:

Ved fotografering av tennene brukes små strålefelt. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Noen tannleger tilbyr en blyholdig skjerm for beskyttelse av skjoldbruskkjertelen, eller et blygummiforkle over magen. Dette kan en ta i mot for å føle seg helt trygg. Strålevernet anser i alle tilfelle ikke stråledose til foster fra tannrøntgen som noe problem.

Du trenger altså ikke å bekymre deg : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...