Gå til innhold

Kjøpe ny bolig før den gamle er solgt? Tør vi det?

Anbefalte innlegg

Vi har et stort hus med to utleieleiligheter i sokkelen, og vet at det blir solgt på null komma svisj siden det er manko på eneboliger her i byen (Tromsø). Vi har fått nok av å ha leieboere, og er på utkikk etter et mindre hus. Nå har jeg funnet et rekkehus jeg har så vanvittig lyst på, men vi har jo ikke kontaktet meglerfirma og fått huset vårt ut på markedet ennå...

Hvor lang tid tar det ca å få huset lagt ut for salg? Må jo ta bilder osv. Kan jo risikere å måtte betale på to boliglån en periode hvis ting går tregt, og det har vi ikke råd til.

Noen erfaringer? :)

Anonym poster: 348139204bc8edc466c16034b0eb587b

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer

Jeg kjenner to par som nylig kjøpte nytt før de solgte sitt gamle. Begge var helt sikre på å få solgt, og boligene lå fint til i en kommune hvor det er enkelt å selge (Bærum).

Dessverre er det ikke alltid like lett i virkeligheten, og begge parene måtte betale dyr mellomfinansiering i flere mnd. Så for å svare på ditt spørsmål, nei jeg hadde ikke turt å kjøpe noe før jeg hadde solgt det jeg satt med.

Snakk med de i banken, de kan råde dere.

Om dere kjøper et hus neste uke er det kanskje overtagelse om to måneder, da har dere to måneder å selge huset på før dere må betale noe som helst på huset dere kjøper..

Anonym poster: 4216d0a089bb6bc2e2e6d78ca9647f78

Annonse

Jeg kjøpte før jeg hadde tenkt på å selge engang. Det ordner seg alltids. Du betaler ikke det nye huset før du overtar uansett. Da setter du overtakelsen på ditt gamle hus til så fort som mulig. Og strekker overtakelsen på det nye

Trodde alle kjøpte før de solgte ? Hvor skal dere bo hvis dere selger før dere kjøper noe nytt? :P man får stoppet avdrag på lånet når det er snakk om salg av bolig :)

Anonym poster: 2415737115bf1596aa4a873b964fe4d8

Helt vanlig å kjøpe først. De fleste vil jo ikke flytte før drømmehuset er i boks. Så lenge det er gode tider i boligmarkedet og du bor på et attraktivt sted, går det greit. Du har jo ikke overtakelse med en gang på huset du kjøper. Vi kjøpte før vi solgte i fjor. Kjøpte i mars, men fikk ikke overta før i slutten av juni. Vi solgte i mai.

Anonym poster: 9b5003bf35e4922de1f9e59704cd256b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...