Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #1 Skrevet 10. mars 2013 Har alltid hatt lyst til å jobbe frivillig med barn i Afrika. Nå har jeg barn og kunne tenkt meg å fått gjort det 1 år før barna begynner på skolen. Ville tatt med meg mann og barn og jobbet frivillig på et barnehjem eller skole. Mannen kan jobbe i samme firma der som her. Men når jeg søker opp på nettet så finner jeg bare organisasjoner som lar deg være hos en vertsfamilie, i tillegg til at det koster ca 10.000 i uka! Altså, jeg kunne tenkt meg å tatt med hele familien og ikke bo hos en vertsfamilie, men at vi hadde leiet noe der nede. Har heller ikke råd til å BETALE en organisasjon 10.000 kr i uka for å jobbe uten lønn. Noen som vet om det er mulig? Hvordan går man frem? Eller må alt gå gjennom sånne organisasjoner? Høres jo litt skummelt ut å gjøre det uten en organisasjon å forholde seg til, men det koster jo så sinnsykt, og det blir mer for ungdommer som vil bo hos en vertsfamilie. Anonym poster: e61066f615bb3f9d721d7c844af2d208
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #2 Skrevet 10. mars 2013 Det kommer jo veldig an på hvor du kunne tenkt deg da... Venninnen min leide et hus med noen andre og jobbet frivillig i Kongo. Hun sa det var det verste hun har vært med på. Masse rasisme mot henne, vold og nesten voldtekt. Hadde aldri tatt med barn til slike steder. Husk at i mange områder i Afrika så er det ekstrem stor skeptis og rasisme mot hvite (Vet ikke om du er hvit, men antar det) og direkte farlig til tider. Anonym poster: dc1a795a30a8dc5653bbef55f1e3d493
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #3 Skrevet 10. mars 2013 Ja, var egentlig det jeg mente med at det er litt skummelt å reise "alene" uten en organisasjon å forholde seg til.. Kunne tenkt med Uganda eller kanskje Ghana. Ser bare for meg de søte barna på barnehjemmene og ikke at de kan være rasistiske og voldelige. Tenkte det kunne være lærerikt for barna våre også, men kanskje litt for skummelt, til og med farlig, å ta de med på en slik reise.. Vet du om hvilke plasser man helst bør styre unna, eller hvilke plasser som er "fredelige"? Ser jo at du ikke anbefaler Kongo ihvertfall. HI Anonym poster: e61066f615bb3f9d721d7c844af2d208
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #4 Skrevet 10. mars 2013 Når du er villig til å jobbe så lenge som et år, er det ikke noe problem å finne steder man kan jobbe gratis. Egentlig bare å finne et sted og reise, deretter knytte lokale kontakter. Dere må være forberedt på å dekke kost og losji selv, med mindre du har ettertraktet kompetanse (lege, sykepleier f.eks). Grunnen til at organisasjonene tar seg greit betalt, er at volunteers ikke egentlig bidrar med all verdens. Lavkompetent arbeidskraft til en billig penge har disse langene nok av, liksom. Dermed er det faktiske bidraget det de betaler for en litt mer innholdsrik ferie enn vanlig. Med småbarn på lasset, begrenser det seg jo litt hvilke afrikanske land man ønsker å bo i. Et anstrøk av sivilisasjon skader jo ikke. Jeg hadde tenkt i retning Kenya, Tanzania, Namibia, Gambia, kanskje Malawi, Ghana, Burkina Faso osv. (og ville valgt engelskspråklig land om dere ikke behersker f.eks fransk). Anonym poster: 13862406f57bb61b16c55da7841640b9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #5 Skrevet 10. mars 2013 Når du er villig til å jobbe så lenge som et år, er det ikke noe problem å finne steder man kan jobbe gratis. Egentlig bare å finne et sted og reise, deretter knytte lokale kontakter. Dere må være forberedt på å dekke kost og losji selv, med mindre du har ettertraktet kompetanse (lege, sykepleier f.eks). Grunnen til at organisasjonene tar seg greit betalt, er at volunteers ikke egentlig bidrar med all verdens. Lavkompetent arbeidskraft til en billig penge har disse langene nok av, liksom. Dermed er det faktiske bidraget det de betaler for en litt mer innholdsrik ferie enn vanlig. Med småbarn på lasset, begrenser det seg jo litt hvilke afrikanske land man ønsker å bo i. Et anstrøk av sivilisasjon skader jo ikke. Jeg hadde tenkt i retning Kenya, Tanzania, Namibia, Gambia, kanskje Malawi, Ghana, Burkina Faso osv. (og ville valgt engelskspråklig land om dere ikke behersker f.eks fransk). Anonym poster: 13862406f57bb61b16c55da7841640b9 Tusen takk for utfyllende svar Får se litt nærmere på dette. HI Anonym poster: e61066f615bb3f9d721d7c844af2d208
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #6 Skrevet 10. mars 2013 Det finnes mange flotte steder i Afrika hvor man slipper det som annonym beskriver at venninnen opplevde i Kongo. Hvis jeg skulle dratt med barn så lenge, ville jeg nok valgt et land hvor det finnes en norsk amassade eller konsulat. I hvert fall dersom jeg skulle reist utenom byråene. Det kan være greit å vite at man feks får god helsehjelp dersom noe skulle skje, og vet hvem man skal spørre om råd. Jeg har selv vært noe i Zambia, Malawi og Botswana. Disse landene har vært stabile lenge (var et opprør i Malawi for en tid tilbake og landet er noe fattigere enn de andre to). Har en drøm om Namibia (men venter til barnet blir større). Har vært i Ghana for flere år siden. Jeg opplevde Ghana som et flott land på mange måter, men opplevde også at det var vanskeligere å få gå i fred der (enn Zambia, Etiopia, Malawi). Sør Afrika kan også være et godt alternativ, men styr unna byer som Johannesburg. Kenyas hovedstad Nairobi har også høy kriminalitet og jeg tror ikke jeg ville bosatt med der med barn (man føler man lever litt i "fengsel" og kan ikke bevege seg fritt). Jeg har også hatt et flott opphold i Ethiopia, men der ville jeg vært skeptisk til å dra med barn pga varrierende helsetilbud (selv om man har penger). Ellers følte jeg meg helt trygg- også når jeg gikk rundt alene som åpenbart stor hvit kvinnelig turist. Ellers er jeg enig at det beste kanskje kan vært å bare dra... Eventuelt ta kontakt med en organsiasjon som jobber i ønsket område og be om råd. MEN det kan være vanskelig å få oppholdstillatelse uten en jobb å dra til. Rotete dette, men alt går (som det heter). Lykke til!! Anonym poster: cb72e238f710ef5d9c00b8543265517d
katta25 Skrevet 29. november 2015 #7 Skrevet 29. november 2015 hei jeg har jobbet som frivillig i ghana 2 sommere som frivillig av lengde 1,5 måned og 1 måned jeg dro gjennom procjekt abrod og 2 året med skolen jeg bodde på året før kjempe oplevelser men også mye vonde oplevelser da de har et helt annen syn på barn og barnesyn + mye fattigdom send meg pm vis vil vite mer
Gjest Jigglewiggle Skrevet 29. november 2015 #8 Skrevet 29. november 2015 Spam/reklame er fjernet fra tråden. JW, brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 29. november 2015 #9 Skrevet 29. november 2015 Jeg vil absolutt anbefale deg å dra med en organisasjon i ryggen. Skal du Dr med familie er kanskje dette enda viktigere enn når du drar alene! Det er flust av organisasjoner som organiserer frivillig arbeid i utlandet. Noen krever at du har en spesiell kompetanse de har brukt for, andre er mer åpne. Kontakt f.eks fredskorpset, unv.org, sjømannskirken, norsk folkehjelp, leger uten grenser, diverse religiøse organisasjoner osv. Anonymous poster hash: df1e2...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå