Gå til innhold

Rømmegrøt med lettrømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg lage det med lettrømme?

Hvordan lager dere det? Ser på oppskrifter, og noen steder står det at man skal "skumme av" fettet, andre plasser står det ikke. Har ikke laget rømmegrøt før, så vet ikke hva det snakkes om :P

Anonym poster: 0c1e677f39dfeacb30d20d1433128ec4

Skrevet

Jeg bruker alltid seterrømme når jeg lager rømmegrøt. Vet ikke om man kan bruke lettrømme, den er ikke like tykk som seterrømmen.

Jeg koker opp rømme og lar den stå på platen ei stund før jeg har i hvetemel og rører godt. Dette står på platen på svak varme til fettet begynner å piple frem. Så øser jeg ut fettet etterhvert, og når jeg har fått ut det meste har jeg i mere mel og rører godt. Når det er fritt for klumper har jeg i melk til passe konsistens, og lar dette småkoke i noen minutter.

Veldig enkelt og supergodt! :D

Skrevet

Jeg bruker alltid seterrømme når jeg lager rømmegrøt. Vet ikke om man kan bruke lettrømme, den er ikke like tykk som seterrømmen.

Jeg koker opp rømme og lar den stå på platen ei stund før jeg har i hvetemel og rører godt. Dette står på platen på svak varme til fettet begynner å piple frem. Så øser jeg ut fettet etterhvert, og når jeg har fått ut det meste har jeg i mere mel og rører godt. Når det er fritt for klumper har jeg i melk til passe konsistens, og lar dette småkoke i noen minutter.

Veldig enkelt og supergodt! :D

TAKK for hjelpen :D

Skrevet

Mamma brukar lettrømme då ho uansett ikkje likar feittet på. Eg har gjort dette nokre gongar i nøden, smeltar då smør til å ha på. Det blir god graut, men ikkje heilt himmelsk som med skikkeleg rømme.

Skrevet

Du får ikke kokt ut fett om du bruker lettrømme, men grøten blir helt grei.

Skrevet

Ok, da prøver jeg med lettrømme siden jeg har det i kjøleskapet, så blir det ordentlig rømme neste gang :) takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...